Arbetskläder för skogen

Skor och byxor

9 inlägg 6023 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skor och byxor

Plassarn  
#467641 Ska lämna mina elva år gamla Oregon sågskyddsstövlar på återvinningen nu, de börjar vara lite slitna. Framför allt så är de jäkligt kalla på vintern, ett rent helsike i tjugo minus - tårna domnar efter ett par timmar bara. Lutar även åt att inhandla nya byxor då jag slitit ut tre par Husqvarna byxor som införskaffades samtidigt som stövlarna (konkursutförsäljning, billigt billigt). Fibrerna börjar leta sig ut nere vid bensluten så jag lämnar spår efter mig i undervegetationen.

Innan jag nu lägger ut 5k på en ny, moderiktig utstyrsel så vill jag ha lite recensioner. Konstigt att det finns många tester och betygssättningar av sågar men nästan inget om kläder?

Lever och verkar i extrem-glesbygd, har sju mil till närmaste handlare som inte för så många modeller (mig veterligen bara Oregon) och det finns ju fler att välja mellan. Det lutar åt att det blir Skogma eller liknande postorderfirmor som får leverera, men då är nackdelen att man liksom köper grisen i säcken. Visst, man kan returnera icke önskade varor och få pengarna tillbaka, men det är bökigt så tipsa gärna om era erfarenheter.

Enda kravet är väl att det får fan i mig inte stå Stihl på dem, för då får jag eksem [emoji3]



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skor och byxor

Vardon  
#467643 Jag tog rådet från skogsforum att skaffa kängor och det ångrar jag inte en sekund, betydligt varmare än stövlar och vill du ha frys-recensioner så är jag en av dem med kallast händer och fötter.

Användarvisningsbild

Re: Skor och byxor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467650
Vardon skrev:Jag tog rådet från skogsforum att skaffa kängor och det ångrar jag inte en sekund, betydligt varmare än stövlar och vill du ha frys-recensioner så är jag en av dem med kallast händer och fötter.

Samma här! Aldrig mer stövlar. Kör med omväxlande Huskvarnas "standard" och Julas. Båda fungerar för mig även om kanske inte Julas till vintern. Lite låg tycker jag.
Senast redigerad av Uvskogen fre 11 aug 2017, 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skor och byxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467651 Jag kör Meindl Timberking, en av få kängor med skyddsklass 3.

Byxor har varierat, men föredrar damaskförsedda skyddsbyxor, som t.ex. Pfanner Gladiator och Stihl X-treem. De sistnämnda lika smidiga som dyra...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skor och byxor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467655 Husqvarna extreme huggarbyxor med standardkänga är bästa investringen för mig. Denna kombo är den bästa effektivitetshöjning sedan jag gick från handsåg till motorsåg. Körde tidigare med stövlar och billiga sågarbrallor.

Användarvisningsbild

Re: Skor och byxor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467658
ocke skrev:Husqvarna extreme huggarbyxor med standardkänga är bästa investringen för mig. Denna kombo är den bästa effektivitetshöjning sedan jag gick från handsåg till motorsåg. Körde tidigare med stövlar och billiga sågarbrallor.

Instämmet igen- kör också med Hk extreme byxor. Utmärkta.

Användarvisningsbild

Re: Skor och byxor

JensSkoog  
#467735 Liljequist bjuder på HVA technical extreme för 2595, vilket är skitbilligt. Ser
att priset här i Norge är som för Stihl X-fit, ungefär 3900.

https://www.liljekvists.com/byxor/husqv ... reme__5913

Dom har ochså HVA sågskyddskänga classic till 1399 vilket ochså är billigt :-bd

Avatar Fallback

Skor och byxor

Plassarn  
#467744 Har svårt för Meindl-kängor, eller rättare sagt mina fötter har det. Köpte ett par jakt/vandringskängor för några år sedan och kom aldrig överens med dem. Antar att huggarkängorna delar samma bas, eller? Är svårt att köpa skor utan att prova dem, oftast är de inte riktigt bra förrän man fått slita in dem litet. Använder Jalas svetsarkängor i jobbet och de är fruktansvärt bra, så jag tror jag siktar på deras huggarmodell.

Har hört mycket gott om Hq;s böxer, men har läst någonstans att de är lätta att riva på kvistar och så, någon med erfarenhet av detta?

   TS
Användarvisningsbild

Husqvarnas/Jonsereds läderkänga med sågskydd

traktorz  
#467752 De huggarkängor som Jalas gör åt Husqvarna / Jonsered har fungerat över förväntan. Ger tillräcklig stadga över vristen, är torra och varma vintertid, samt är komfortabla sommartid. Använder tillsammans med strumpor + sockor. Bara vid dikesröjning och dikesrensning använder jag numera huggarstövlarna.

Både brorsan och jag använder fortfarande de här Jalas-tillverkade huggarkängorna, så för hållbarheten ger vi även betyget väl godkänt.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 577860039/
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på bra huggarkängor
traktorz - Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).