Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

97 inlägg 22107 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#467471 Vi har kört igång och påbörjat lite stockmöbler som hobbyverksamhet. Dessa kommer att säljas.

Vi är tre stycken på en i familjens mark där vi tar ner tallarna. Tallarna får vi gratis.

Måste jag ha motorsågskörkort? Måste jag ha A + B? Måste alla ha kortet?

Det verkar skapligt rörigt hur allt fungerar. Har försökt söka men det är så många scenarion att det blev svårt att tillämpa svaren.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Kristian84  
#467496 Är ni familje medlemmar alla 3? Är ni på er familjs mark?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467502 Skulle säga att det är en fråga om risktagande. Så både ja och nej är kanske svaret.

Nej:
Du lär aldrig bli kontrollerad och är det någon som frågar så är svaret att det endast är markägaren som sågar. D.v.s du riskar t.ex. att få böter. Du riskar även ditt och andras hälsa(liv) då du kanske använder dig av en felaktig teknik som ökar riskerna för personskador.

Ja:
Du vill minska risken för personskador. Vid en eventuell kontroll av arbetsmiljöverket så har du tagit det säkra före det osäkra och skaffat dig kunskaper om arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467508 Jobbar två eller fler ihop med motorsåg i den egna skogen, så måste alla inblandade ha motorsågskörkort, enligt reglerna.

Sedan är ju risken för kontroll rätt obefintlig, så länge det inte händer någon olycka...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467547
Niking skrev:
Sedan är ju risken för kontroll rätt obefintlig, så länge det inte händer någon olycka...
/Niklas


Tycker det blir lite av ett second problem om man har eller inte har motorsågskort när olyckan inträffar.

Om man nu tycker 7000-8000kr är för mycket pengar för öka säkerheten och väljer att avstå från utbildningen. Då ska man nog fundera på hur man känner sig efter det man har åsamkat nog svåra personskador som med rätt teknik och kunskap kunnat undvikas. En stor eller liten företagsbot känns nog som ett mindre problem.

Inte sagt att man med motorsågskort blir helt fri från olyckor men förhoppningsvis minskar risken.

Kanske blev lite för mycket moralkakor...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#467551 Tror inte att ni behöver något kort till det, lägg dom slantarna på skyddsutrustning i stället det har ni mer nytta av.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

röjar kalle  
#467552 Håller med föregående talare lägg pengarna på utrustning i första hand.Sen om ni märker att ni skulle behöva gå en kurs se då till att ni får någon som är värt namnet och ingen amatör som leder kursen.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467553
tallen100 skrev:Tror inte att ni behöver något kort till det, lägg dom slantarna på skyddsutrustning i stället det har ni mer nytta av.

Hmm,
Nu är det nog svårt att gå kursen utan att ha rätt skyddsutrustning? De går ju liksom inte att ställa dessa två kostnaderna emot varandra.

Rätt skyddsutrustning är ju en förutsättning för att uppfylla kraven för motorsågskörkort som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

bgl  
#467554 Huvudansvaret ligger på mark/skogsägaren. Frågeformuleringen kan tydas som att ägaren inte är en av de tre aktiva personerna. Dennes ansvar går längre t.ex. försäkringsfrågor. Även om ni tre tycker att det är en hobby kan Skatteverket bedöma verksamheten som näringsverksamhet och då kan vår fantastiska samhällsapparat aktiveras på flera områden!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#467555
ocke skrev:
tallen100 skrev:Tror inte att ni behöver något kort till det, lägg dom slantarna på skyddsutrustning i stället det har ni mer nytta av.

Hmm,
Nu är det nog svårt att gå kursen utan att ha rätt skyddsutrustning? De går ju liksom inte att ställa dessa två kostnaderna emot varandra.

Rätt skyddsutrustning är ju en förutsättning för att uppfylla kraven för motorsågskörkort som jag ser det.

Det går säkert att låna skyddsutrustning vid själva "motorsågskörkortsuppkörningen" av någon bekant tex.
Så nog går det att ställa dom kostnaderna mot varandra, det går även att strunta i både motorsågskort och skyddsutrustning :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467558
tallen100 skrev:
ocke skrev:
tallen100 skrev:Tror inte att ni behöver något kort till det, lägg dom slantarna på skyddsutrustning i stället det har ni mer nytta av.

Hmm,
Nu är det nog svårt att gå kursen utan att ha rätt skyddsutrustning? De går ju liksom inte att ställa dessa två kostnaderna emot varandra.

Rätt skyddsutrustning är ju en förutsättning för att uppfylla kraven för motorsågskörkort som jag ser det.

Det går säkert att låna skyddsutrustning vid själva "motorsågskörkortsuppkörningen" av någon bekant tex.
Så nog går det att ställa dom kostnaderna mot varandra, det går även att strunta i både motorsågskort och skyddsutrustning :mrgreen:

Rätt tänk fel ändå.;-) (Enligt mig)
Ett körkort blir ju värdelöst om du inte tänkt att använda dig av kunskapen du fått t.ex. att rätt skyddsutrustning alltid ska bäras.

Jämför med bilkörkort.
Även om du på uppkörningen hade lånat en bil med fungerande bromsar så hjälper det föga om du 2 veckor senare krockar med din egna bil som du vet inte har bromsar. Den du kört på kommer nog inte godta din förklaring att du har ett godkänt förarprov i fickan.

Ps. Är lite forumglad idag så kanske blir något extra inlägg i onödan för skojs skull:-).

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

tallen100  
#467561 Men eftersom byråkratin ser ut som den gör och tydligen lämnar många frågetecken så tar många "motorsågsplastkortet" bara för att inte "åka dit" på nått.
Annars skulle inte såna här frågor komma upp, folk skulle bara springa iväg och insupa den stora kunskapen som dom där kurserna ger enligt vissa :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467567
tallen100 skrev:Men eftersom byråkratin ser ut som den gör och tydligen lämnar många frågetecken så tar många "motorsågsplastkortet" bara för att inte "åka dit" på nått.
Annars skulle inte såna här frågor komma upp, folk skulle bara springa iväg och insupa den stora kunskapen som dom där kurserna ger enligt vissa :mrgreen:


Japp,

Lite åt det hållet jag tänker.
Det går i princip skita i byråkratin i detta fallet dels pga. att det finns en obetydlig risk att bli kontrollerad (Sker i stort sätt bara vid olycka) och att ingen kan ses sig som anställd(Hobbyverksamhet mellan vänner)

Tycker därför man bör väga in andra aspekter i sitt resonemang än om man enligt lag behöver körkort eller ej t.ex. risken för personskador och mående om olyckan är framme.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

Chrissofsweden  
#467825 Självklart går säkerhet före allt annat. Men motorsågskörkort A måste jag jag ha för att få ta B.

I A-kursen får jag lära mig fila en kedja, byta svärd och luftfilter. Dom pengarna känns ju i fel ficka.

Å andra sidan är frågan ställd hur vi agerar rätt om olyckan är framme. Men svaret finner nog jag hos försäkringsbolaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för hobbyverksamhet?

röjar kalle  
#467893 Pratade med grannen till en av döttrarna som visade sitt motorsågs körkort.Det visade sig att det fanns nio grader för motorsåg och två för röjsåg och en för häcksax.Om jag inte minns fel.Om man nu mot förmodan skulle gå alla kurserna pratar vi om ett ansenligt belopp runt en 30-40000 kr då vill det till att man får valuta för pengarna. Om det kostar 3-4000 kr per kurs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).