Skogsröjning

Röja 1- 1,5meter upp?

15 inlägg 10746 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja 1- 1,5meter upp?

kungsis  
#467477 Om det är någon som missat så har jag ont i ryggen = röjning med röjsåg är bara att glömma. Jag har funderat på och även testat lite med att gå med en vanlig handsåg och såga av stammarna ungefär 1 meter upp. Jag tänker att jag iaf släpper fram ljus till de återstående och det borde ju sinka de som jag sågar av. Tror ni att jag gör bort mig? Kommer det att bli ett eländes hav av grenar som mer eller mindre blir omöjligt att forcera senare? Det är både i granbestånd och lövbestånd som jag behöver röja och det är främst löv som jag behöver ta bort i bägge.

Mvh
Kungsis



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

jannee  
#467490 Det ska fungera bra för att inte säga utmärkt att såga av stammarna i midjehöjd. Kommer till en början att verkligen se för djävligt ut men viltet kommer att älska "förödelsen"
Detta i sin tur gör att de avsågna stammarna bildar rosetter och verkligen kommer efter (dock inte alla), en del växer om medan andra dör och resultatet blir ändå till slut oftast bra.
Lite avgörande kan nog ändå vara hur långt gånget beståndet är = hur gammalt beståndet är och hur lång tid det kommer att ta innan det återigen är slutet.
Kommer kvarvarande stammar att var i ca 4 meters längd eller längre lär din röjning att fungera bra.
Alltid bättre att göra något i stället för att bara stillasittande betrakta eländet :!: .

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467499 Jag är lite fundersam om det är gran eftersom de inte kroknar av skuggan på samma sätt som andra träd.
Är det löv eller tall så skulle jag bara köra på.

Användarvisningsbild

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

Vardon  
#467507 Har du provat en kedjeröjare eller säger ryggen stopp till att bära vikt? Jag tycker den är suverän till att såga upp tex en rågång när man vill kvista av stora granar för att få sikt - dvs lättare att såga högre upp och borde såga bättre än handsåg...

Klarar sig granarna (vilket de väl iofs kan göra) så får man väl ta ner dem senare.

Användarvisningsbild

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467510 Nima har en speciell sele, egentligen avsedd för motordrivna häcksaxar, som borde passa bra för att hänga i en motorsåg till den uppgiften.

Annars finns ju alltid Husqvarna FBx 535 och kanske även Husqvarna 536 LiPX att köra med.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

kungsis  
#467609 Tack för svaren, det låter bra :smile: . Jag blir bättre för var dag, men är fortfarande rädd att belasta ryggen med en vikt under längre tider. Har en bra sele och jag funderar på en liten trimmer med klinga, men är tveksam då jag tror att jag bara kommer att bli irriterad och då börjar göra dumheter. Bättre att inte utsätta sig för risken i nuläget, tänker jag. Får bli handsågen och i stället njuta av tystnaden 8)

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

JensSkoog  
#467611 Sliter ochså med en rygg som blev lite krossad efter att jag föll några meter. Några dagar går
det bra med den stora röjsågen, FS480, men långa pass får jag bara glömma.
Men jag och ryggen orkar med Stihls lätta kombimaskin, KM130R med svärd och kedja, eftersom den hänger i bra sele med upphäng i ett rör över vänsteraxlen. Då kan jag stamkvista och sektionsfälla och göra det snyggt där jag jobbar, och jag orkar hela dan.

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467739 Skaffa en Japansåg, det vasst och behändig ut

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

kungsis  
#467864 Tack för tipsen :smile: , Jag har en bra Fiskars grensåg som jag använder.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

opekka  
#468111 Om grovleken på är några centimeter kan en grensax fungera. Grensaxen väger nästan inget o klippandet lär ge ett vältränat axelparti.

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

jannee  
#468198 Fiskars grensax är en bra förbättring av den gamla typen av busksax.
Är du armastyv klarar du relativt tjocka grenar/stammar - om inte så blir du det :grin: .

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

axwell  
#468202
jannee skrev:Fiskars grensax är en bra förbättring av den gamla typen av busksax.
Är du armastyv klarar du relativt tjocka grenar/stammar - om inte så blir du det :grin: .


Jag som är varken störst eller starkast i byn brukar nog ta uppåt dia 50 mm med Fiskars större grensax.

En lite tyngre machete klarar förvånansvärt mycket och snabbt går det.

Det är ingen nackdel om lövträden bara nästan går av och tippar ner mot marken.

Användarvisningsbild

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

Älgfoderodlare  
#468258 Som "Jannee" antydde så kommer man att få bra med viltfoder under några år. Jag toppar en hel del björk just för att stoppa upp höjdtillväxten men ändå ha kvar betet. Det som kan vara ytterligare en fördel, är att om man tar dem på bra höjd i förhållande till de som skall vara kvar. Kan det med lite tur bli så att den dan man verkligen röjer bort dem. Så har de förlorat i ljuskampen o kommer inte tillbaka genom att sätta rotskott. Eller så självdör de. De som fortfarande lever, kan ju med fördel toppas ytterligare några fler gånger o man behåller fodertillgången under ännu en tid. Om man som jag dessutom stamkvistar de gagnträd som skall vara kvar, brukar de som regel växa fortare o därmed hinna ifrån sina konkurrenter. Gör detta med grensax o sekatör. De lövträd som kan stå kvar stamkvistar jag också. Om man har gran under, så brukar ju en Björkskärm inte vara fel. Gör man så i en ungtallplantering, så kan man rädda många tallar från bete på detta sätt. Och där ser man verkligen tillväxtskillnaden på bara något år.

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

hallingland  
#468263 När jag var pappaledig gick jag med barn på ryggen i ryggsäck och en Ryobi tigersåg med 15cm träblad och ett 4Ah batteri i eftersatta röjbestånd. Funkade så bra att jag fortfarande går ut ibland någon/några timmar på ställen dit det är en trevlig promenad, nu får dock barnen knata själva om de skall med :). Upp till 8-10 cm är inte några problem. Endast axlarna jobbar.

Avatar Fallback

Re: Röja 1- 1,5meter upp?

hallingland  
#468264 Ok, glömde säga att allt blev kapat i brösthöjd. Mest tall och björk. Jag upplever att de områden där jag jobbat så här är det mindre betat. Antagligen för att älgen inte gillar att bli kittlad på magen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).