ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218043 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356411 Suzuki Kingquad 500XP blev bäst i test hos Norra Skogamagasinet


ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#356494
lfq skrev:Suzuki Kingquad 500XP blev bäst i test hos Norra Skogamagasinet


Finns lite lite mer info här i deras e-tidning: http://viewer.zmags.com/publication/000c4162#/000c4162/34

Hade varit lite intressant med mer info om hur de olika bedömingarna har gått till. Som Yamaägare när man ser klippet vid stenen, så kan de ju inte ha haft i diffspärren. Men men :)

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

halvproffs  
#356512 Dom gamla Suzuki med är det 350 kubiks motorer verkar vara outslitliga iaf. En i jaktlaget har kört fram många älgar och massor med ved och den bara går o går.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#356537 Alla dom gamla är i princip outslitliga, honda, yamaha, polaris, kawasaki och suzuki, dock så brukar dom gått rätt lite dom som är i bruk idag men det är ju skottsäkra maskiner.

ska bli roligt att se dagens "kina" märken om 20 år :smile:

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

axwell  
#356538
Hema skrev:Finns lite lite mer info här i deras e-tidning: http://viewer.zmags.com/publication/000 ... 00c4162/34


Bläddra till sid 20/21 + 22/23.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467351 Jag är på span efter nåt nytt att dra skogsvagnen med. Grizzly 450 EPS 2017 är slut här på orten. Till saken hör att Yamaha-handlaren trodde att 2018 Kodiak/Grizzly 450 EPS skulle sakna diffspärr plus att de stigit till närmare 90 000.

Jag fick erbjudande om en sprillans 2017 CanAm Outlander Pro T3 450 (traktorreggad, servo, insprutning, winsch, alufälgar och grövre däck), rätt bra pris faktiskt. Dessutom har de nån slags kubik-kampanj; man får valfria tillbehör för 4500:-, en 570 skulle få 5700 osv. Kraftig bukplast är ett måste, kanske frontbåge? Man kan även slopa tillbehören och istället uppgradera den tvååriga garantin till fem år.

CanAm har ju nån form av automatisk diffspärr om jag förstått rätt. När det börjar slira ska det låsa framdiffen. Säljaren menade att BRP med tiden gjort ingreppet snabbare än när detta först lanserades. Dessutom ska de traktorreggade ha en lägre utväxling på lågväxeln än de terrängreggade.

Någon som har erfarenhet av CanAm automatik, hinner den med innan bakhjulen grävt ner sig? Driftsäkerhet på viskokopplingen mm? Kvalitet på maskinen? Det kanske är fiffigast att prioritera garantin? Tacksam för synpunkter.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#467365 Om Jag skulle köpa en maskin primärt för skogsarbete. Så skulle jag tveklöst kolla på Honda innan jag bestämde mig för nåt..

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467392 Jo det är nog bra maskiner, men på orten säljs Yamaha, Arctic, CanAm, Polaris och nåt Kina-märke. Honda innebär resa. En snabb koll hos närmaste återförsäljare visade att en 420 med diffspärr och skyddsplåtar / plast drar iväg till 120 K, 50% mer än CanAmmen. Man är ju snål så det svider i skinnet med såna pengar...

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467394 Det som annars också tilltalar med CanAm traktor är att den har 20% lägre utväxling på lågväxeln än en terrängreggad. Men som sagt, tacksam för erfarenheter tips.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#467403 Viscon är riktigt bra och man har väldigt sällan 3x4 drift, det är om hjulet fastnar riktigt hårt den inte orkar driva.

3 års extra garanti kostar typ 3000 så du får ju mer om du tar tillbehör och köper garanti extra

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467468 Tydligen betalar handlaren halva pengen för tillbehören medan extra garanti inte kostar handlaren något. Därför fanns det ytterligare prutmån på hjulingen om man tog garantin och köper tillbehören separat. Om man köper dessa på separat faktura så drar man även av dem direkt. Annars blir det på samma avskrivning som hjulingen, 5-10 år typ.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#467481 Välj den maskin med lägst utväxling, särskilt om även backen är extra lågt växlad.. :-BD

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Ent  
#467488 Fick inget rakt svar på om backen också var låg. Man kan ju be att de kollar upp det.

Fan också, jag som var tvärsäker på en Kodiak eller Grizzly 450 EPS... Nu lutar det åt CanAm såvida inte någon har några speciellt dåliga erfarenheter man vill dela?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#467516
Ent skrev:Fick inget rakt svar på om backen också var låg. Man kan ju be att de kollar upp det.

Fan också, jag som var tvärsäker på en Kodiak eller Grizzly 450 EPS... Nu lutar det åt CanAm såvida inte någon har några speciellt dåliga erfarenheter man vill dela?

Prova maskinen ordentligt innan du bestämmer dig. Får du kanske låna hem och prova I lugn och ro på egen mark.. Min erfarenhet av Canams lågväxel är att den inte brukar vara speciellt låg, även om den är lägre på en traktorregad så kanske den inte är speciellt låg.. Prova och utvärdera!

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#467595 Can-am 1000 cc har lägre låg än grizzly 700 och 1000 kubikarn har ju inte extra låg lågväxel som den du kollar på :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).