Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71671 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467338
Jim_90 skrev:Äschdå hade varit fint. Annars inte kul att bredda som du ritat pga att det är lite kännslit där. Om boggien går snett eller vagnen börjar se kissnödig ut. Breddar du på mitten har du lite enklare att mäta de längsgående balkarna.

Visst går det mäta mellan de längsgående balkarna. Men det bästa oavsett var man breddar är att göra som Morgan skrev tidigare i tråden, att sätta igenom en lång axel genom fästena för boggivaggorna så att dessa säkert står rakt. Och ta en sida i taget. Det får under inga omständigheter bli skevt, då kommer däcken nötas med ilfart.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467341 Så kanske man kan göra, hur mycket ska läggas i per sida 5cm?
Trodde att de var ett bockat öra som höll boggin inte 2 separata plattjärn.
Vet inte hur förstärkningar börgöras men plattjärnet under bör väl vara längre och de inre örat stå på den.
Sen förstärkningar på fram och baksida med eller är jag helt ute o cyklar?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467353 Skall man vara exakt är det 11cm per sida för att allt skall stämma.
Nä, tyvärr är det inte bara ett bockat öra, hade ju underlättat. Blir tre separata plattjärn om jag räknar rätt.
Borde det inte räcka med förstärkningar på sidorna samt ett långt järn mellan fästena för boggivaggorna? Behövs det är det nog inte omöjligt att lägga ett plattjärn mellan balken och fästet också. Någon med mer kunskap får gärna svara på det. Skulle gärna höra vad Morgan anser om detta förslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Jim_90  
#467356 Linjerar du boggivaggorna med en aksel kommer vagnen se kissnödig ut. Lite förspänning skall det va.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

valtra a 72  
#467357
Jim_90 skrev:Linjerar du boggivaggorna med en aksel kommer vagnen se kissnödig ut. Lite förspänning skall det va.

Håller med, förspänn lite grann för förr eller senare kommer hjulen att börja luta efter flitig användning. Intressant projekt att följa.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467359 Åtminstone på en bil skall de hjul som inte driver ha lite toe in ( /--------\ ) för att vid körning räta ut sig. Bör bli samma här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467363 Utgår att du menar camber vinkel och du vill att hjulen ska luta lite innåt i nederkant, toe in kan inte vara önskvärt på en boggi då de är framsidan på däcken är närmare varann än baksidan så hjulen plogar lite

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Erre  
#467366 Här är en bild.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467368 Nej jag syftade på toe in. Dock så bör inte hela boggin ha toe in, utan varje enskilt hjul i så fall, och det handlar om väldigt lite. Klart att lite posotiv camber skulle göra att det inte blir negativ camber vid mycket lass. Men den vinkeln är inte lika kritisk med tanke på däckslitage.

De där vinklarna har jag koll på. Kan tala om att det saknas en vinkel på bilden, nämligen Caster. :wink:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

totte  
#467390 Caster är helt irrelevant för hjul som inte styr, det är ju lutningen på "spindelbulten".

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467396
totte skrev:Caster är helt irrelevant för hjul som inte styr, det är ju lutningen på "spindelbulten".

Exakt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467777 Inte ovanligt att tillverkare smalnar av bakändan vid 500 hjul jämfört med 400 hjul, för att de inte ska sticka utanför stakarna, bland annat Moheda, tycker inte det blir stabilare då, bättre bärighet ja. Har en tidig Utnäs, mm byggd kopia av Moheda, med 500 hjul som sticker lite utanför stakarna, väldigt stabil.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467779
bengt.a skrev:Inte ovanligt att tillverkare smalnar av bakändan vid 500 hjul jämfört med 400 hjul, för att de inte ska sticka utanför stakarna, bland annat Moheda, tycker inte det blir stabilare då, bättre bärighet ja. Har en tidig Utnäs, mm byggd kopia av Moheda, med 500 hjul som sticker lite utanför stakarna, väldigt stabil.

Precis. Man vill ju ha både bärighet och stabilitet. När vår Mowi köptes -98 var 500 däck ganska ovanligt på en vanlig skogsvagn.

Om man tänker efter: Vad är det som brukar skrapa i träd i skogen? Det är oftast stakarna som tar i då det lutar. Har iakttagit flera gånger att stakarna kan vara någon cm från ett träd medans hjulen är kanske 30cm ifrån. Att bredda vid hjulen märks inte så mycket. Skulle man däremot få för sig att bredda stakarna i stället kommer detta märkas snabbt. Samma med traktorn, har varit nära att skrapa i hytten när det varit trångt och lutat, men aldrig hjulen. Ju högre upp man kommer desto mer lutar det.

Ett exempel med 10 graders lutning. Händer ännu mer när det närmar sig 20. Talar av erfarenhet.
Senast redigerad av JohannesG lör 12 aug 2017, 11:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#467780
bengt.a skrev:Har en tidig Utnäs, mm byggd kopia av Moheda, med 500 hjul som sticker lite utanför stakarna, väldigt stabil.

Så er min Kesla ochså med 500 hjul. Bredden er 245cm över hjulen, mens utsidan stakerna er knappast 220cm.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467781
stegmaster skrev:Så er min Kesla ochså med 500 hjul. Bredden er 245cm över hjulen, mens utsidan stakerna er knappast 220cm.

Det är så det skall vara! Beröm till Kesla som vågar gå mot strömmen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).