Verkstan

Hur stor migsvets behöver man?

20 inlägg 47315 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

M_M  
#44177
MIG = Rörtråd

Fel!
MIG= Metal Inert Gas
MAG= Metal Active Gas

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

oops_164  
#44198
M_M skrev:
MIG = Rörtråd

Fel!
MIG= Metal Inert Gas
MAG= Metal Active Gas




sorry fel av mig, kanske dags att vara vaken när man skriver*S*

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

mårten  
#45447 jag använder alltid elektroder vid rep av gräv och kranbommar (OK 55.00). Jag brukar isolera fogen med isoleringsmattor för att fogen ska kallna långsammare och inte tar härdning. att svetsa med två olika svetstyper på samma fog är ej att rekommendera för då "blandar" man olika svetsmaterial med varandra.
Mag=blandgas
mig= ädelgas tex argon

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

nybliven mekaniker  
#46723 Tjena

Håller med Lill Junior, pinnsvets ska användas vid reperationssvetsning i grova material tycker jag. Har också för mig att svetslären sa att man kan svetsa grovt med en "liten" pinnsvets, ej att jämföra med med mag eller mig, nästan 100 säker.
Jag har bara svetsat mag/mig i bilplåt så mycket erfarenhet av den har jag inte. Av någon anledning vill jag bara svetsa pinne i en skopa eller något annat som utsätts för stora påfrestningar. Ingen ide med mig/mag svets i servicebilen gasen blåser ju bort som många andra redan sagt. Räcker att öppna portarna i verkstan så blåser gasen bort. Av någon anledning gillar jag pinnsvets. Som allt annat här i livet så "kan" man inget helt fullständigt från början, utan övning ger färdighet. Det man övar på blir man bra på.

Lycka till med svetsningen

MVH/Daniel

Avatar Fallback

Re: Hur stor migsvets behöver man?

nybliven mekaniker  
#46724 Tjena

Håller med Lill Junior, pinnsvets ska användas vid reperationssvetsning i grova material tycker jag. Har också för mig att svetslären sa att man kan svetsa grovt med en "liten" pinnsvets, ej att jämföra med med mag eller mig, nästan 100 säker.
Jag har bara svetsat mag/mig i bilplåt så mycket erfarenhet av den har jag inte. Av någon anledning vill jag bara svetsa pinne i en skopa eller något annat som utsätts för stora påfrestningar. Ingen ide med mig/mag svets i servicebilen gasen blåser ju bort som många andra redan sagt. Räcker att öppna portarna i verkstan så blåser gasen bort. Av någon anledning gillar jag pinnsvets. Som allt annat här i livet så "kan" man inget helt fullständigt från början, utan övning ger färdighet. Det man övar på blir man bra på.

Lycka till med svetsningen

MVH/Daniel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).