Verkstan

Växellåda tappar olja men inget läckage

31 inlägg 15397 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46717 jajjemen! det är ju nämligen så att man blir aldrig fullärd .. :lol: ... och detta med spårvätska tycker jag låter helrätt , huvudsaken att detta inte skadar växellådan , .. och misstanken om varmgång kan vi nog ge upp direkt , för då hade du stått efter E-4 n ikväll :lol: ... finns möjligheter att tillsätta ett "pigment" i växellådan så är nog snart problemet löst ... förutsatt att du inte kör förlänge ...utan ser över vad som händer med oljorna , ... men "ulf" ´s förslag är nog det bästa vi har på forumet ;)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46720 Nä man lär sig ju alltid nått nytt.
Ja eller så hade jag blivit stående natten mot idag då jag var påväg för att flytta ett lass björkved sedan en stor vattenledning bestämt sig för att läcka precis vid virket så de låg ivägen :wink: Äre inte typiskt att sådant händer en söndanatt? Vad äre för fel på tex en onsadagmorgon? 🤷‍♂️
Ja kan man änvända nån sådan spårvätska i lådan utan att det skadar så är det helt klart ett bra sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

masterchief  
#46722 Kanske kan spårvätskan typ de har i AC anläggningar fungera?
Den är duktigt synlig under en viss sorts belysning.
Någon som har koll på vad den heter?

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

orre  
#46776 På jobbet har vi en sorts ficklampa med UV-ljus. Oljeläckage får en "spöklik" lila färg i ljuset av denna. Det fina är att ju mörkare omgivningen är desto bättre syns läckan.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46799
Mickev skrev:Nä man lär sig ju alltid nått nytt.
Ja eller så hade jag blivit stående natten mot idag då jag var påväg för att flytta ett lass björkved sedan en stor vattenledning bestämt sig för att läcka precis vid virket så de låg ivägen :wink: Äre inte typiskt att sådant händer en söndanatt? Vad äre för fel på tex en onsadagmorgon? 🤷‍♂️
Ja kan man änvända nån sådan spårvätska i lådan utan att det skadar så är det helt klart ett bra sätt.


som sagt testa "spårvätska" ... och att flytta virke mitt i natta , är väl det som i folkmun kallas : lagen om all j-velskap :)) :))

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46964 Hej!

Hur är det med ventilationen av hydraultanken? Har du nån luft i hydraultanken eller är den fylld nästan ända upp?
På min skördare får jag alltid lite övertryck i hydraultanken när maskinen är varmkörd. Jag antar att systemet är konstruerat så med avsikt. Volymen hydraulolja i tanken ändras ju beroende på hur cylindrarna står och jag antar att man hellre har ett litet övertryck i tanken än att byta luft i tanken varje gång volymen ändras.
Skördarens ventilation verkar vara konstruerad så att den tillåter visst övertryck men släpper in luft så fort det blir undertryck.

Jag har två olika teorier angående din maskin:
1. Du har för mycket hydraulolja i tanken och tankurluftningen är underdimensionerad. När du hastigt kör ut en kolv minskar volymen och skapar undertryck i tanken och på sugsidan. Pump-tätningarna är inte anpassade för detta utan transmissionsolja sugs in i pumpen.
2. Tankurluftningen är på nåt sätt felaktig så att den tillåter undertryck men släpper ut övertryck. I så fall kommer ett undertryck att byggas upp i tanken när maskinen är varmkörd. När du stänger maskinen och oljan svalnar kommer undertrycket att öka kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#47025 Anders Olsson: Ventilationen är av standardmodell som sitter på dom flesta hydraltankar oberoende modell. Minns ej märke men ser ut som en svamp ungefär där den suger in luften genom hål på "undersidan". Den bör det inte vara några problem med tycker jag då alla andra tankar har samma modell av luftning. Det finns ingen ventil som kan stänga den om det blir över eller undertryck. Det är bara öppet flöde.

Hur mycket olja det är i tanken är olika. När man fyller så fyller man nästan ända upp vilket gör att man ofta klarar ett par slanghaverier utan att tanken blir tom och man blir ståendes. När det är längst ner på glaset fyller man på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47035 Kolla luftningen ändå. det sitter backventiler i många sådana som öppnar först vid vissa tryck.
Men det borde ni märka om ni öppnar locket på tanken då å då för å kolla om ni har under/över tryck i den.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47072 [quote="Mickev"]Anders Olsson: Ventilationen är av standardmodell som sitter på dom flesta hydraltankar oberoende modell. Minns ej märke men ser ut som en svamp ungefär där den suger in luften genom hål på "undersidan". Den bör det inte vara några problem med tycker jag då alla andra tankar har samma modell av luftning. Det finns ingen ventil som kan stänga den om det blir över eller undertryck. Det är bara öppet flöde.

Hur mycket olja det är i tanken är olika. När man fyller så fyller man nästan ända upp vilket gör att man ofta klarar ett par slanghaverier utan att tanken blir tom och man blir ståendes. När det är längst ner på glaset fyller man på.[/quot

hej igen! mickev, kan vara nog så värt att se över avluftningen på hydraultanken / och även filter , eftersom de flesta kranar har "tryckfiltren" monterade ..bläh blä nånstans direkt i anslutning till kranventilen , men det kan inte vara orsaken , .. för vi har aldrig , sedan är det så långsökt .... jag misstänker nog att vi är tillbaka på mina gammla spår här , med just allt som sitter mellan pumpen , kranventilen....du har ju GARANTERAT skutbord på vagna , kranhytt , .. så då hamnar vi nog i den felande länken där tror jag , .. kör du nu med samma kran som när första lådan rasade (vet jag att du inte gör ) men kopplades tryck /retur på den nyare kranen till de befintliga uttagen på bilen ,?? , och byter du släp med kollegorna ibland ? , ...och detta är en djungel :lol: jag skulle vilja veta ....helst se detta :lol:

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#47107 spindeln: uj... dedär krävdes att man läste 2 gånger för att få ihop nått ;)
tryckfiltret på kranen är svår att missa... stor klump typ och ja de filtret byts emellanåt, även returfiltret i hydraltanken är bytt.
Jepp, skjutbord å hytt som åker fram och tillbaka, upp och ner ;)
Det är sällan jag använder en annan vagn är min egna. Helt rätt, det är inte samma kran som då första lådan for, då andra lådan for så hade vi precis monterat den "nya" kranen så den är inte inblandad men eftersom den nya lådan också tappat olja med nya kranen så kommer det ju att hända om man inte håller koll på oljenivån ofta.
Ja alltså, kan man koppla hydraliken för kranen på nått annat sätt än de som finns? har också kört med tema-koppling, nån droppfri modell (säger dom iallafall, men inte fan stämmer de) åsså bara skruvat ihop, dvs inga snabbkopplingar alls.

I dagsläget misstänker jag ventilationen till växellådan som bov. Tyckte det såg ut som det kunnat komma ut nå droppar olja ur den slangen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47144
Mickev skrev:spindeln: uj... dedär krävdes att man läste 2 gånger för att få ihop nått ;)
tryckfiltret på kranen är svår att missa... stor klump typ och ja de filtret byts emellanåt, även returfiltret i hydraltanken är bytt.
Jepp, skjutbord å hytt som åker fram och tillbaka, upp och ner ;)
Det är sällan jag använder en annan vagn är min egna. Helt rätt, det är inte samma kran som då första lådan for, då andra lådan for så hade vi precis monterat den "nya" kranen så den är inte inblandad men eftersom den nya lådan också tappat olja med nya kranen så kommer det ju att hända om man inte håller koll på oljenivån ofta.
Ja alltså, kan man koppla hydraliken för kranen på nått annat sätt än de som finns? har också kört med tema-koppling, nån droppfri modell (säger dom iallafall, men inte fan stämmer de) åsså bara skruvat ihop, dvs inga snabbkopplingar alls.

I dagsläget misstänker jag ventilationen till växellådan som bov. Tyckte det såg ut som det kunnat komma ut nå droppar olja ur den slangen...


jah! ibland skriver man ... :???: , .. men det jag ville komma till var just det att när vi köpte ett nytt släp så var det .. just dessa sk. "temakopplingar" som var boven , för dessa gick fint att koppla .. men en förändring av någe slag i dessa (invändiga mått på kägel el,dyl ) gjorde att dessa öppnade inte :lol: .. så skjutbordet rörde sig knappt ur fläcken ? (parkers kopplingar fungerar bättre :lol: utan den fåniga "låsringen" ...och dessa tål snö och is B-)

men , att lådan ska trycka ur sig sin egen olja ur ventilationen låter ju helt fantastiskt :surp: .... då måste det alltså ändå vara ett minst sagt relevant övertryck i lådan ..... ?

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#47157 Då vi har egen hydralverkstad på garaget så brukar vi försöka ha samma kopplingar på kranarna och vagnarna för att man ska kunna byta grejer snabbt om nått skulle gå sönder. Säg om min kran går sönder kan jag bara backa emot och hänga på en av dom andra kranarna istället utan att behöva göra nått speciellt.

Ja jag satt och kollade på slangen från ventilationen efter att jag hade lastat ett lass, man ser den om man böjer sig ner under tanken och det rök ju ur den, vilket nog är ganska normalt med tanke på att det är varmt inne i lådan och kallt utanför men jag tyckte mig kunna skönja några droppar olja under slangen på marken.

Nästa vecka får väl undersökningarna fortsätta då jag blev hemma på hemmaplan ändå. Skulle farit upp till Ume och kört 3m virke från holmsund men dom ville inte betala för en effektiv 5travars bil motför 3travas (körningen går på timtid och transportsträckan är några mil enkel väg). Så betalar dom inte för en effektiv bil så ska dom inte få en heller ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47159 Bind fast en flaska eller burk under slangen som samlar upp eventuell olja som kommer ur där.
Se bara till så att det kan ventilera i alla fall.
Så ser du om det hamnar nån olja i burken/flaskan.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47249
Mickev skrev:Då vi har egen hydralverkstad på garaget så brukar vi försöka ha samma kopplingar på kranarna och vagnarna för att man ska kunna byta grejer snabbt om nått skulle gå sönder. Säg om min kran går sönder kan jag bara backa emot och hänga på en av dom andra kranarna istället utan att behöva göra nått speciellt.

Ja jag satt och kollade på slangen från ventilationen efter att jag hade lastat ett lass, man ser den om man böjer sig ner under tanken och det rök ju ur den, vilket nog är ganska normalt med tanke på att det är varmt inne i lådan och kallt utanför men jag tyckte mig kunna skönja några droppar olja under slangen på marken.

Nästa vecka får väl undersökningarna fortsätta då jag blev hemma på hemmaplan ändå. Skulle farit upp till Ume och kört 3m virke från holmsund men dom ville inte betala för en effektiv 5travars bil motför 3travas (körningen går på timtid och transportsträckan är några mil enkel väg). Så betalar dom inte för en effektiv bil så ska dom inte få en heller ;)


jajjemen! ..fint med egen lya och härja fritt i ;) ..och att ha samma kopplingar är ju kalas det :-bd .... "och dom som int betala nå ska ingan ha " ...helt rätt =))

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#47260 Jamenvisst. Även om bara utrustningen kostat kring 100 000 och sedan alla kopplingar, slangar osv så betalar det av sig genom att man slipper stillestånd pga verkstäder som är stängda och man slipper fara fram och tillbaka för att hämta slangar.

Ja inte får vi upp några ersättningar för transporter om vi ska börja bjuda på massa saker. Nänä man ska inte vara så dum. Finns anledning till att vi aldrig kör vanlig skogskörning på helgerna iom att dom inte betalar nått extra för dom transporterna, dock så ska ju självklart föraren ha extra i form av ob osv. Men alla är ju inte som vårat åkeri dock. Gissa om det finns avundsjuka bland andra åkare iom att vi har en 5travars timmerbil (typisk värmlandsbil alltså) samt 2 grusbilsekipage som lastar ca 43t lagligt vardera... ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).