Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71878 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467181 Tyvärr inte. Eller ja, allt är möjligt men det hade blivit en väldig merkostnad då de inte svetsas hos Weimer samt att de gör den säkert i en fixtur som då måste byggs om. Plus att de gör dem i serier om 10. Vi diskuterade även dessa alternativ med Urban, VD på Weimer. Inte alla tillverkare man kan ringa och kan prata direkt med VD:n.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467195 Morgan Nordin, Det är sådana svar man vill ha! :-BD :grin:
Har ett svetsrum och i övrigt är det blåa hallen som gäller än så länge. Vill inte kalla varken mig eller pappa proffs, men det vi har svetsat har hållit.

Det ligger inte någon förstärkning undera på dessa, bra för mig, men egentligen borde det vara förstärkt där tycker jag. Något liknande alternativ 1 var det vi hade tänkt. Exakt var menar du att vi skulle kapa? Förstår inte exakt vad du menar med "kapa av dem från centrumhylsan och så nära fästena för boggivaggorna och främre stöttorna du kan".

Vår tanke var att kapa mitt i mellan centrumhylsan och de längsgående balkarna och där svetsa i ett lika stort rör. För att sedan lägga förstärkningar i form av plattjärn utanpå, samt lägga en förstärkning på undersidan. Vad är den stora fördelen att använda ett grövre rör med instick kontra detta? Att "bankarna" sitter ihop tänker jag är en förde för hållfastheten, framför allt för dragande krafter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467196

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

källshult  
#467219 Sånt gillar jag när man kan köpa vissa komponenter från ett företag och bygga själv . Tyvärr brukar det inte vara så . För det finns många duktiga människor i det här avlånga land som vill bygga en del själv och få en egen prägel på sina grejer. Hade en diskussion med dom på rosenqvist i Jönköping om att montera ihop en kesla vagn för dom importera direkt från Finland och montera ihop vagnarna . Men det var dom inte alls så intresserad av

Användarvisningsbild

Re: Bredda

stegmaster  
#467255
källshult skrev: Hade en diskussion med dom på rosenqvist i Jönköping om att montera ihop en kesla vagn för dom importera direkt från Finland och montera ihop vagnarna . Men det var dom inte alls så intresserad av

Nja, kanske dom inte får lov att Kesla att göra så.
Kesla gir ju garantier på alt dom säljer, dessutan såg jag när jag fick min nya Kesla vagn att dom kontrollerat (kryssad av på en lista manuelt), en masse grejor förr kran och vagn, så dom kanske inte vil ha nån "bastard" vagn ut på marknaden, som nån smidat ihop själv. :???:

Själv er jag helt motsats, då jag gillar att det finns ferdiga saker att köpa, och ska jag fiksa nåt själv så vil jag ha "bolt on" saker.
Men blir kul att föjla detta prosjektet, det kommer nog bli bra. :-bd



Noterar annars hur det skiljar på gods/balk tjocklek. :surp:
Weimer 12t vagn har altså en sentrumsbalk 180x180x8mm, medans min Kesla 10t(102HD) har en 200x200x12,5mm.
(Dock er 102HD och 122HD (altså 10t och 12t vagnen) samma vagn, bara 122 har större grind och staker, va jag kan lesa ut av parts manualen)

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467260 Johannes: skall se om jag kan rita en skiss. Visst kan du göra som du tänkt men var lite försiktig med förstärkningar som oftast blir brottanvisningar! Lägg ett plattstål på undersidan som går dikt mellan inre boggifästena.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467262 stegmaster Ja det skiljer en hel del mellan Kesla och Weimer, FTG, med fler. Standard brukar vara 180x180x10eller8mm för de flesta 12tons vagnar. Och det har hållit än så länge utan några problem, köpt 98. Men Kesla är utan tvekan märkbart kraftigare än de andra "vanliga" märkena. Sedan är de ju också det att Kesla har en mer vettig lastarea på sin 12tons vag jämfört med övriga majoriteten. Men men, detta var ett litet sidospår som jag tror redan tagits upp i 12 tons skogsvagn med drift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467263
Morgan Nordin skrev:Johannes: skall se om jag kan rita en skiss. Visst kan du göra som du tänkt men var lite försiktig med förstärkningar som oftast blir brottanvisningar! Lägg ett plattstål på undersidan som går dikt mellan inre boggifästena.

MVH
Morgan


Det vore guld värt :-bd
Jo jag vet att förstärkningar kan ge brottanvisningar om man inte gör rätt. Måste vara avsmalnade avslut om inte förstärkningen går över hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467277 Hade varit möjligt att bara lossa boggivaggan och flytta ut infästningen (bygga ut för yttre infästningen) och bredda på de viset utan att skära sönder hela bakändan?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467308
gnisten83 skrev:Hade varit möjligt att bara lossa boggivaggan och flytta ut infästningen (bygga ut för yttre infästningen) och bredda på de viset utan att skära sönder hela bakändan?

Boggivaggorna får ju plockas loss i vilket fall, blir lättare att arbeta med samt rikta.
Hmm, har inte tänkt i de banorna alls. Skulle ju gå att kapa loss fästet för boggivaggan tillsammans med stak-hållaren flytta ut och svetsa i en rörbit i mellan. Typ såhär kanske?


Några bilder på infästningen av boggivaggan:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467311 Ej måttexakt skiss:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467316 Jag tror inte att stolp-hållarna är svetsade i underkant innanför fästet för boggivaggan. I ena hållaren kunde jag få mellan ett bladmått och känna in mot mitten på vagnen. En fördel om idén från gnisten83 är något att gå på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Jim_90  
#467326 Blir vagnen för bred om du flyttar boggien så att den yttre örat för boggien blir till inner. Isåfall bör du bara tillvärka ett nytt öra plus förlängning för att få fast det nya örat så behöver du inte skära sönder nåt på vagnen plus du kan flytta tillbaka ifall du ångrar dig.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467328
Jim_90 skrev:Blir vagnen för bred om du flyttar boggien så att den yttre örat för boggien blir till inner. Isåfall bör du bara tillvärka ett nytt öra plus förlängning för att få fast det nya örat så behöver du inte skära sönder nåt på vagnen plus du kan flytta tillbaka ifall du ångrar dig.

Det blir på tok för brett. Skulle ge en breddning på ca 28cm, per sida. Totala bredden på vagnen skulle då bli 281cm. :surp: Men jag förstår din tanke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Jim_90  
#467332 Äschdå hade varit fint. Annars inte kul att bredda som du ritat pga att det är lite kännslit där. Om boggien går snett eller vagnen börjar se kissnödig ut. Breddar du på mitten har du lite enklare att mäta de längsgående balkarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).