tor 18 okt 2007, 07:59#12462
Saltet är som sagt till för att undvika att vätskan ska frysa. Tror dessutom att saltet är rejält tungt, vilket ökar motvikten ännu mer.
Tyvärr har jag ingen bra idé på hur man enkelt tömmer slangen, har som tur är aldrig behövt göra det. Samma sak gäller fyllningen, hade det bara varit vatten så hade lösningen nog varit enkel, men nu ska det ju in x antal kg salt också. Tror det är runt 150 kg salt i mina 16,9-30.
Vad gäller behovet, så beror det mycket på storlek på traktor och lyftkraft i lastaren. Vätskefyllda bakdäck väger många ggr mer än en ekbit. Jag skulle gå efter den devisen, mest för att så gott som möljigt säkra tryck på drivhjulen vid lyft. Finns inget värre än en 2wd som är lätt i häcken.
Jag håller med dig Gnisten, mycket billigare med vätska och dessutom tyngre. Vet inte hur mycket det "äter" på slangen, man kanske är så. Min 350 har varit i familjen i drygt 15 år, utan några sådana problem.
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
HVA 346 XPG, HVA 357 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH 956XL, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Ford A62, Hyundai Robex 55W-3 mm