Bilar

Slö Navara

24 inlägg 28368 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slö Navara

MarkusE  
#466902 Köpte en Navara D40, 2010:a som gått 20 000 mil.
Efter att ha kört nån månad började jag tycka att den var i slöaste laget,
samt att den svartryker väl mycket vid belastning.
Började testa olika åtgärder. Bytt bränslefilter, luftfilter, olja/oljefilter,
rengjort luftmassemätare och nollställt ECU, inget har hjälpt.
Prövat att sätta i en KCR-box men då skillnaden inte var märkbar tog jag
bort den igen. Kom till slutsatsen att EGR-ventilen är boven i dramat, bestämde mig
för att blocka den på vid insuget. Upptäckte dock att det redan satt en bricka vid som blockerade av ventilen vid insuget, när jag tog bort brickan blev bilen helt orkeslös, så jag satt tillbaks den för att överhuvudtaget kunna använda bilen.
Har även tittat in i turbon, känt på turbinaxeln(heter det så?) som inte känns nämnvärt glapp och inspekterat eventuell olja i turbon. Hittat lite oljespill men inga mängder.

Är det någon som har en idé om hur jag går vidare? Bör EGR-ventilen blockas både vid insug och utblås? Bör den bytas? Kan det vara turborelaterat?
Inga varningslampor lyser och inga felkoder har jag fått fram efter att ha införskaffat en läsare till iPhonen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Navara

Ldsaren  
#466918 Kollat igensatt partikelfilter
Vanligt på dieslar i dag.
Särkilt om man kör lite och sakta

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

Fredrik Reuter  
#466943 Hej,
Det går en (minst) luftslang mellan turbon och insuget (tror jag det var).
Det är ganska tunna, hårda PVC slangar. En av dessa hade legat mot en plastkåpa som skavt ett litet hål på slangen, detta på en Navara -09 som jag körde när jag körde skördare.

Vi bytte turbon men felet var kvar, då hittade vi hålet i slangen, bytte denna så gick den som vanligt igen. Otroligt slö vart den när det var hål på slangen.

Vet inte om det kan vara något, om du inte redan kollat det?

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#466954 På min skitford ranger har EGR ventilen börjat spöka, det påverkar hela systemet, antispinn funkar inte, den växlar inte, den går som en sur gammal kinatraktor, felkoder kommer och går.. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

Ldsaren  
#466959 Stämmer på Forden .ofta problem på Egr påverkar allt .går på en växel tex
Går ett sorts nödläge verkar det som

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466962 Har du kört nån likadan Navara, gick den isf vassare?
Man vänjer sig otroligt fort vid en bil och vill alltid ha mer häst.

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#466973
Ldsaren skrev:Stämmer på Forden .ofta problem på Egr påverkar allt .går på en växel tex
Går ett sorts nödläge verkar det som

Jo, den går då in i nödläge, och det dunkar till ordentligt när man växlar från N till D eller R..en riktig skitbil helt enkelt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

Ldsaren  
#466986 Stämmer
Vi hade ett par Ranger inom jobbet som blev exakt så också. dunka till när man la i backen o så ...undrar varför det ska vara så ?? bara för en Egr
Bilarna är knappt 2 år .och sen går garantin ut också

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

skogsBG  
#467001 Jag har en Navara -06 som blev otroligt slö och öste ur sej stora moln svartrök om jag gasade på lite .
Visade inga felkoder hos verkstaden i stan men den lokala däck och traktormeken hittade felet .
Hål på grova slangen mellan laddluftkylare och insug . Ny slang = som en nybil igen !

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#467015
Ldsaren skrev:Stämmer
Vi hade ett par Ranger inom jobbet som blev exakt så också. dunka till när man la i backen o så ...undrar varför det ska vara så ?? bara för en Egr
Bilarna är knappt 2 år .och sen går garantin ut också

Mekanikern upptäckte mer av en slump att lådan smäller när EGR ventilen krånglar. Han hade nämligen upptäckt fenomenet på en annan fordmodell och drog slutsatsen att en felaktig EGR påverkar själva lådan. Men bilen blir helt galen om du t.e.x monterar en KCR som en kamrat gjorde, det slog ut antispinnen och växellådan, någon garantiåtgärd var det inte frågan om.. :shock: från min skitford kom tidigt efter köp ett sorts skrapljud från transmissionen som föranlett flera verkstadsbesök utan resultat. Det har gissats på allt från trasig bakaxel ( som beställdes av bilia ) till fel på flexslangen ( som också beställdes av bilia ) . Inget av detta var dock felet. Sen upphörde ju bilia med Ford. Jag blev sen hänvisad till pajasföretaget Hedin bil när jag upptäckte att antispinnen inte kopplade ur i lågläge och i 4W hög. Inga felkoder fanns i bilen varför clownmekanikerna stod handfallna inför problemet. I slutet av juli började dock varningslampan för antispinnen lysa och motorlampan tändes och bilen gick in i " nödläge." Självklart så hade både motor och antispinnvarning slocknat när jag lämnade till Skobes i Nyköping, men mecken verkar i vart fall ha spårat felet som de andra clownerna gått bet på.. :???:

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

Ldsaren  
#467030 Det är tråkigt när det blir så
Han på Ford kände till Egr felet o vad som händer ca 1mån sen
Går en bil sönder ofta så lär man sig den senare 🤗
Därför blir man aldrig bra på Toyota :lol:

Avatar Fallback

Re: Slö Navara

Ldsaren  
#467033 En bil man kanske ska kolla på är Fiat Fullback .väldigt rapp o pigg åker väldigt fint i den .på jobbet vi har
Vet ej kvalitet

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#467035 Har själv en 06 Strada. Turbobyte var 10.000 mil får man stå ut med. Men med en förbrukning på 0,5 blandad får man vara nöjd.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

anersimyra  
#467038
Ldsaren skrev:En bil man kanske ska kolla på är Fiat Fullback .väldigt rapp o pigg åker väldigt fint i den .på jobbet vi har
Vet ej kvalitet
Det är förstås en Mitsubishi .. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Slö Navara

JörgenO  
#470879 Min Navara-17 har inte blivit slö än.
Men säljaren berättade att addbluetanken skulle fyllas annars reducerades motoreffekten.
Finns nån här som vet hur länge ungefär tanken räcker?
Jag har kört ca 900mil och jag tror det ryms 16 liter i addbluetanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).