Traktorn i skogen

Keslakran på traktorn.

9 inlägg 4458 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Keslakran på traktorn.

hav  
#463052 En fråga hur är de och gräva med keslakranen? De finns ett grävagregat till kranen som man kan sätta på. Är de något att ha till lättare grävning. Fundera på att köpa en keslakran för skogen och gårdssyslor, gräva m.m.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

hav  
#466548
hav skrev:En fråga hur är de och gräva med keslakranen? De finns ett grävagregat till kranen som man kan sätta på. Är de något att ha till lättare grävning. Fundera på att köpa en keslakran för skogen och gårdssyslor, gräva m.m.

Här de någon som har erfarenhet av kran på traktorn. Och är det någon skillnad o dag och lyfta timmerstockar med kran fast på vagn eller fast på traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466561 Jag har kran på traktorn dock inte Jakefäste utan ett takmontage.
Hur nu inte använt vagnsmontage så jag har inget att jämföra.
Man får välja lyftkraft lite efter traktorstorlek och jag har en Valtra 6550 med en FMV 390 monterad och de är inga problem att lyfta max åt alla håll utan problem kanske blir lite skakigare med kranen så men för mej uppväger fördelarna

Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

hav  
#466591 ok har du bild på det? vet inte vad som är bäst. är väl ingen expert med vet vad jag vill ha. Viktigt för mig är kunna använda traktor till så mycket som möjligt utifrån begränsade möjligheter självklart, vill undvika att köpa tre maskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466623 Kolla på tråden "Extra pump Valtra 6550 med takmontage"så är de byggtråden på mitt bygge, många sidor att plöja :lol:

Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

hav  
#466635 ja just den kan du inte ta loss? eller. Ja vill kunna tal loss kranen när jag inte skall köra med den eller koppla på något annat på traktorn. Jakefäste verkar intressant men skall komma upp mer, de viktigaste är om det funkar lika bra som om jag skulle ha på skogsvagnen

   TS
Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466659 Haha kan och kan, nä de är några timmars skruvande om den ska av så händer inte förrän vid ev traktorbyte.
Jakefäste eller en variant som är liknande från Ölmstad är väl de som står till buds som kranen är demonterbar på nån kvart

Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

hav  
#466727 Här det att en del kör med trepugtsfäste bara. Blir de tillräckligt stabilt? Funderar jag på. När man skall lyfta rejäla stockar och gräva?

   TS
Avatar Fallback

Re: Keslakran på traktorn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466758 Du får visserligen stödben där men de får till extra vantstag om de ska bli nåt stabilt och 3p är inte tänkt att ta vridningar i sidled som en kran gör när man lyfter i sida

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).