Öppna kategorin

Börsfallet Augusti 2015

16 inlägg 6898 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Börsfallet Augusti 2015

Fredrik Reuter  
#340118 Idag är det mörkt på börserna runt om i världen.
Rejäla börsfall rakt över, där Asien anses vara den utlösande faktorn.

Nu när USA öppnade så blev det proppen ur rejält med ett ras på 8%.

Vad tror du, tillfällig svacka eller början på sämre tider?

Och om man väver in reporäntan i detta, har vi haft något liknande läge?

http://www.di.se/artiklar/2015/8/24/bor ... i-varlden/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

jannee  
#340119 Det är väl de som belånat sina aktier som bör vara "lite" oroliga, övriga gör nog lugnast i att sitta still i båten
Egentligen är väl detta ganska väntat, börsen har rusat de senaste åren. För långsiktigt ägande spelar det nog ändå mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: Börsfallet Augusti 2015

Fredrik Reuter  
#466296 Vad tror vi om börsläget augusti 2017?

Binda räntan och sälja ev aktier?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börsfallet Augusti 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466307
Fredrik Reuter skrev:Vad tror vi om börsläget augusti 2017?

Binda räntan och sälja ev aktier?

Inte binda räntan. Har väl aldrig varit lönsamt för någon annat än drn som lånar ut.
Trygghetsargumentet är ju direkt dimt. Börja spar motsvarande summa som en ökad ränta skulle kosta dig om du nu oroar dig. Placera via ISK i en indexfond. Då har du både smöret och pengarna kvar plus någon sorts "trygghet".
Tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

jannee  
#466311 Aktier som är belånade nog lugnast att sälja och även andra om du kommer att vara i behov av kontanta medel de närmaste åren.
Långsiktigt har det inte varit något sparande som kunnat hävda sig gentemot aktier, var dock medveten att att sprida riskerna = många olika aktier.
De som inte är så aktieintresserade kan sikta in sig på aktier med bra utdelning därefter strunta i all värdeökning/värdeminskning.
Det kommer ett börsfall, för eller senare. En del tror inom närmaste framtiden andra inom något/några år. Är du till åren kommen och ämnar sälja av, gör det då i tid. Andra som verkligen tänker långsiktigt - sitt still i båten, den sjunker aldrig helt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466320 ikkje ein gong tenk på å låna penga til å kjøpa aksjer for er mitt råd. Dersom ein ikkje treng pengane akutt så bør ein ikkje selga. Eg gjorde ein kjempebrølar tilbake i 2011, når eg selte aksjefond for ca 150 000. Har ikkje lyst til å tenka på kva dei hadde vore vært idag. Etter da har eg ikkje selt nokenting berre kjøpt. Men aksja er dyre for tida, så eg er litt aventande. Håpe på ett skikkelig krakk i aksjemarkedet. Då skal eg klina til med alt eg klare kvar månad, pluss ein god del av da eg har på konto. Den som berre hadde kjøpt litt meir under finanskrisa og den tida der.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466326 Jag är verkligen nybörjare på aktier men upplever att det känns som bubblan är på gång att spricka. Orimliga förväntningar samt höga värderingar i förhållande till resultat. Även en ökad flytt från butikshandel till näthandel kommer troligen att påverka t.ex. fastighetsbolag med outhyrda lokaler och butikskedjor som inte klarar av den riktiga omställningen till nätet.

Så jag tror man ska vara beredd att trycka på säljknappen inom kort om det börjar knaka. Ska man göra klipp bör man vara uppmärksam och påläst alt. satsa på investmentbolag.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

Hema  
#466359
Fredrik Reuter skrev:Vad tror vi om börsläget augusti 2017?

Binda räntan och sälja ev aktier?

Denna tycker jag om att titta på, om man vill ha en mer övergripande bild av börsvärlden.
https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/varlden/karta.html
1501620010_worldmarket.jpg


Att binda räntan, när vi ev. går mot en ev. lågkonjuktur? Ptja, nu har jag inte statistik, men vad skulle få den att rusa? Klart skulle dollarn tappa tronen som väldsvaluta så kommer såklart den svenska valutan dras med och då kanske det är ett jättebra dra att ha låst den, men annars har jag svårt o se några risker för någon höjning. Risken för att dollarn tappar positionen som världsvaluta inom kort ser jag som högst osannolikt. Problemet är väl mer att vad ska de styrande ta till för verktyg, om de inte kan sänka räntan så mycket mer i en framtida lågkonjuktur?

Men om bostadsbubblan skulle spricka så kanske folk fortfarande klarar räntan, men vid en omvärdering, så skulle helt plötligt folk sitta med mer lån än vad bostaden är värd. Jag vet faktiskt inte vad som skulle hända med bostadsräntorna om man bundit och hux flux har man gått från 50% belåning, till 100% belåning. I min värld så borde det inte hända något tills bindningstiden löper ut och därefter får man ett topplån med ev. amorteringskrav och det är kanske just amorteringskravet på ev. kommande topplån på redan befintliga bostäder som kommer bli en rysare.. Här skulle jag vilja införa att vi för en gång skull tar något bra från USA, att lämnar man tillbaka bil/hus-nycklarna har man som låntagare inte längre någon skuld. Utan det blir bankens problem. Som det är nu kan man få en massa restskulder på ingenting.. Det är surt allan det. Så ni som inte amorterar, det är antagligen hög tid för det. Den ökade amorteringen kommer såklart drabba de mest konjuturkänslaste branscherna mest.

Börsläget.. Jag tror inte att det kommer tokdyka såsom 2008 riktigt ännu. Förra året 2016 slogs föregående rekord på beg-bilförsäljningen från 2006. Det skulle kunna vara en indikator på att vi inom max 2år, antagligen kortare kommer få se en början på lågkonjukturen. Önskvärt är såklart en mjukare landning av ekonomin, än ett abrupt tokfall. Det är många som nu satsar på börsen och antagligen är det flera som har belånat sig. Det hetaste är väl att ha ett tillräckigt stort aktieinnehav av aktier med stor aktieutdelning, så att man kan leva på avkastningen så att säga. Men åter till frågan, så kommer kommande måndagar framöver antagligen bjuda på lite äventyr. Jag gissar att Augusti kommer visa på ett svagt nedåt.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466480 Jag är av den tråkiga åsikten att det inte går att förutspå varken ränta eller börsläge med någon särskilt noggrannhet. Utan kör på bara, oavsett, med låg risk. Fast skall jag vara ärlig så köpte jag lite indexfonder i våras... :oops:

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

Hema  
#466498 Vad har ni andra för erfarenheter med lågkonjuktur + höjd ränta?

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

jannee  
#466594 Aktiemarknaden handlar endast om förväntningar, finns absolut INGEN logik i hur det fungerar.
Ex, just nu har bl.a. Tesla delgivet sin hitintills största förlust men ändå går Teslas aktiekurs rakt uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Börsfallet Augusti 2015

totte  
#466633 I en bild av Hans Lindström, som jag inte vill lägga in av upphovsrättsskäl, gallopperar en flock zebror och två av dem har följande snack:

– Vart å varför springer vi egentligen?
– Ingen jävla aning.
– Men varför springer vi om vi inte har en aning om varför?
– Det är ju förfan det ingen vet.
– Men om vi inte vet, behöver vi ju inte springa.
– Hur vet du det då?
– Nä, det vet jag ju inte säkert.
– Jaha, då är det ju därför vi springer.

En skäligen sannfärdig sammanfattning av hur finansmarknaderna fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Börsfallet Augusti 2015

Vardon  
#466649
Hema skrev:Vad har ni andra för erfarenheter med lågkonjuktur + höjd ränta?


Ränta upp och börsen ner

Däremot gör all robothandel att rasen egentligen blir större än behövligt.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

Elfving  
#466687
totte skrev:I en bild av Hans Lindström, som jag inte vill lägga in av upphovsrättsskäl, gallopperar en flock zebror och två av dem har följande snack:

– Vart å varför springer vi egentligen?
– Ingen jävla aning.
– Men varför springer vi om vi inte har en aning om varför?
– Det är ju förfan det ingen vet.
– Men om vi inte vet, behöver vi ju inte springa.
– Hur vet du det då?
– Nä, det vet jag ju inte säkert.
– Jaha, då är det ju därför vi springer.

En skäligen sannfärdig sammanfattning av hur finansmarknaderna fungerar.

För tre år sedan blev jag övertygad om att det snart skulle gå åt skogen vad gäller finansmarknaden och sålde därför allt relaterat till sådant. Än har inget hänt och jag kan bara konstatera att jag borde ha suttit kvar med mina innehav. Trots detta är jag nöjd, eftersom jag tryckte in pengarna i min egen fastighet med allt vad det innebär. Oavsett framtida börsfall vet jag vad jag har och äger. Vill återigen poängtera att det hittills inte varit en bra strategi ty papperna har stigit sedan dess, att min fastighet blivit mer värd spelar ingen roll ty här tänker jag bo resten av livet och den enda nyttan är således livskvalitet. Jag kommer inte att sälja fastigheten och dra nytta av eventuell vinst.

Avatar Fallback

Re: Börsfallet Augusti 2015

Hema  
#466709 På mitt förrförra jobb, hade vi flera som var miljonärer (detta var 1999/2000), de få som sålde sitt aktieinnehav fick ofta höra vilka idioter de var. Sedan kom IT-kraschen....

Lyckas man med att gå plus, så får man väl va glad. Att va efterklok, kan vi alla vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).