Servicebyggnader

Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

26 inlägg 14470 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#464486
mooos73 skrev:Fint med så mkt gammalt bevarat, bodde själv i en Hälsingegård utanför Bollnäs innan flytten till Västerbotten. Tror det där blir lättsålt.

Enligt ett omdöme från en lumparkompis om mig så skulle min mardröm vara en HD som krockade med en kakelugn. Så det blev ganska naturligt för mig, hoppas du fick något hyfsat där i Västerbotten. Jag hoppas du har rätt angående lättsålt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#464489
Mangan skrev:Vacker gård. Har det ingen ovanvåning?

Då på 70 talet så var dessa gårdar det mest ultimata för mig jag var fullständigt förälskad i norrbottensgårdar, men bestämde mig för att stanna i Hälsingland denna mangårdsbyggnad är så lik en Norrbottensgård, däremot ej dess ursprung som kringbyggd gård.
Nu mera ser jag lite mer praktiskt på planlösning. Angående övervåning, man kan väl kalla den möjlig att inreda som en och en halv plans hus. Hade väl sådana tankar förut. Relativt lätt att ordna till det ovanför farstu och dess lilla kammare innanför samt ovan salen då jag har reglat upp för golv där.
Men de har aldrig brukat övervåningen tidigare då den är av nyare datum endast ca 112 år. Fanns inga fönster där när jag köpte endast brädor spikad för öppningarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

mooos73  
#464494
rokon skrev:
mooos73 skrev:Fint med så mkt gammalt bevarat, bodde själv i en Hälsingegård utanför Bollnäs innan flytten till Västerbotten. Tror det där blir lättsålt.

Enligt ett omdöme från en lumparkompis om mig så skulle min mardröm vara en HD som krockade med en kakelugn. Så det blev ganska naturligt för mig, hoppas du fick något hyfsat där i Västerbotten. Jag hoppas du har rätt angående lättsålt.

Bor nu mera i en Västerbottensgård men dom kan inte mäta sig med Hälsingegårdarna.

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#466398 Den långa resan från utbo, så väl i tid som distans.

Igår så höll då mäklaren första utannonserade visningen av verkstad och hus, det var 8 anmälda så det kom rätt många bilar. Jag och katten tog bilen till en kompis under tiden, mäklaren sade att jag kunde komma åter efter en timme så jag han träffa de flesta, och mest den som hade åkt längst. Överlag trevligt folk får se vad det leder till.

Jag var 22 år när jag köpte huset, min far ovetandes. Fixade hela finansieringen själv med en kontantinsats på 50%.
Ok det var ett renoveringsobjekt.
Min fars kommentar när han fick reda på det var; "men jag sade ju till dig att du skulle köpa ett hemman!" Hur många av er fäder säger detta till era ynglingar idag?

Nu vill jag ju sälja stället jag köpte för exakt 44 år sedan för att på riktigt bo nära mitt utökade hemman i Norrbotten.
Jag tror jag kört ca 50 fulla last till återvinningen sedan jag bilade ned från Norrbotten i Maj. Att bott länge på en plats sätter sina spår, det märks.
Jag har även röjt ned mot vägen, och hur mycket mera jobb det är med röjning på tomter jämfört i skogen det visar sig när riset måste köras bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

mooos73  
#466816 Fått några bud än?

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#466824 Mäklaren ringde mig på Fm idag då hade han ännu ej börjat ringa runt till dem som var på visningen men en hade kommit in till mäklaren och berättat om sitt intresse, men att denne ej ville avge första budet. Lite ytterligare tid behövs visst för de intresserade. Faran för de som är intresserade men drar ut på det hela är att fastigheten kan säljas framför näsan på dem.
En halvtimme före visning så kom lokaltidningen för att göra ett litet inslag http://www.helahalsingland.se/ gården syns längre ned på sidan under strecket bostadspuls och med rubriken; Nu säljs hälsingegård från 1600-talet:”En unik fastighet” har själv inte läst artikeln då jag ej har tillgång till tidningen.
Visserligen så kom det bud innan visning från en person som vistas i Australien men då fullständiga uppgifter om personen i fråga saknades så har det budet ej noterats, i alla fall inte ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

mooos73  
#466840 Kommer nog gå bra det där.

Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#467568
mooos73 skrev:Kommer nog gå bra det där.

Ja det är ju det man hoppas, nu har i alla fall budgivningen kommit igång så smått på hus med verkstad samt att bud avlämnade innan första visningen nu även redovisas. Buden redovisas helt öppet, ser ingen anledning att hemlighålla dem. https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum ... b-11999976
Har även kompletterat med "Driftskostnad med 1 personer i hushållet"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#470067 Idag gjordes affären upp hos mäklaren köpare blev högsta budgivare som låg under utropspriset på fastigheten. Vi gick halva vägen var från hans bud till mitt utgångspris. Tillträde är satt till månadsskiftet oktober/november.

Köparen är inte intresserad av mina snickerimaskiner så dessa skall jag sälja själv. Metallsvarven som jag lagt ut till försäljning här på Skogsforum under säljes är nu såld och avhämtad nu på eftermiddagen.
Ett paket med fin 1"x5" fura från Iggesunds sågverk finnes samt ett paket okantad fura mm.

För samlare/investerare så finnes ett Tornur från 1914 tillverkad av det välkända Tornbergs urfabrik & urhandel se https://sv.wikipedia.org/wiki/Tornbergs_klocka Ja man har ju intresserat sig för lite av varje här i livet. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#474193 Idag lyckades jag efter diverse problem att få in en annons på min Stenbergs riktlisthyvel med 4 kuttrar, det mobila abonnemanget för datorn hade slut på GB när annonsen skulle bekräftas men nu är det fixat i alla fall.
Så här ser den ut https://www.blocket.se/vi/75660625.htm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säljer min verkstadsbyggnad och mitt gamla hus.

rokon  
#479539 I onsdags så blev jag avvinkad av vänner efter att vi alla blivit bjuden på lunch av hus och verkstadsköparen och jag har anlänt för gott till mina marker 76 mil längre norrut här i Norrbotten. Det går att vara utbo i 2 generationer också på dessa avstånd. Men som en gummiboll kommer man nu tillbaks för gott förmodar jag.
Viken dödstädning efter 44 år i samma hus 0ch 33 år med verkstad. Näst sista natten höll jag på till 20 minuter över 3.
Hade aldrig gått i land med detta utan att sälja.
Nya ägaren hade yrkesfolk på plats för sina planer redan från dag 1.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).