ATV och UTV i skogen

Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

28 inlägg 12251 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

axwell  
#466149 Kontaktade XYZ i Bergsjö Hälsingand.

Vagnen tillverkas fortfarande i Kina men slutmonteringen sker i Bergsjö.

Enl. XYZ inga problem med själva vagnen, reklamationer ovanliga och om det är några så kan det tex hellre gälla någon detalj från svensk elektronikleverantör.

Nja, personligen skulle jag fortfarande föredra Vahva Jussi från Baltikum (Estland?) som har ett större utbud.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Äboda  
#466189 Jag har en XYZ-vagn, inga större anmärkningar på vagnen, den har väl fungerat bra till det jag använt den. Det finns säkert vagnar med bättre kvalitet men då ligger prislappen en bit upp också. Beror helt på hur man räknar med att använda vagnen. Men kör man med ATV-vagn så är det väl sällan i professionell användning. Vad man också skall ha i beaktande är vilka förutsättningar man har i terrängen man jobbar i. Min ATV-vagn har nu stått stilla i ett par år då det istället blivit en griplastarvagn till traktorn vilket ger mer kapacitet och säkerhet då man gärna lägger på den där sista stocken som gör att det kan bli lite för mycket för ATV-bromsarna. Så är det någon som är intresserad så kom gärna med ett bud. :smile:

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466285 Har Järnhäst med boggiekärran som komplement

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466308
Äboda skrev:Min ATV-vagn har nu stått stilla i ett par år då det istället blivit en griplastarvagn till traktorn vilket ger mer kapacitet och säkerhet då man gärna lägger på den där sista stocken som gör att det kan bli lite för mycket för ATV-bromsarna. Så är det någon som är intresserad så kom gärna med ett bud. [emoji2]


Men om man ändå framhärdar i att det är smidigt med en atv vagns så är en med drivning en förutsättning om man kör i backar. Då har du broms på vagnen vilket gör att du slipper nära döden upplevelser. Av den anledningen i varje fall...
Senast redigerad av Uvskogen tis 01 aug 2017, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Äboda  
#466333
Uvskogen skrev:
Äboda skrev:Min ATV-vagn har nu stått stilla i ett par år då det istället blivit en griplastarvagn till traktorn vilket ger mer kapacitet och säkerhet då man gärna lägger på den där sista stocken som gör att det kan bli lite för mycket för ATV-bromsarna. Så är det någon som är intresserad så kom gärna med ett bud. [emoji2]


Men om man ändå framhärdar i att det är smidigt med en atv vagns så är en med drivning en fötutsättning om man kör i backar. Då har du broms på vagne vilket gör att du slippet näta döden upplevelser. Av den anledningen i varje fall...


Sant att drivning på vagnen är en förutsättning om man skall köra med ATV, men jag har hamnat i situationer där bromseffekten inte varit tillräcklig. Jag håller med dig om smidigheten och det finns absolut förutsättningar där en ATV med skogsvagn är den rätta utrustningen men jag trivs nog bättre med traktor och griplastarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#466335 Har du drivning på din?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Äboda  
#466346
Robert_ebbe skrev:Har du drivning på din?


Antar att du ställer frågan till mig, ja min är med drivning. Tror inte att det finns några XYZ-kranvagnar utan.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466349
Äboda skrev:
Robert_ebbe skrev:Har du drivning på din?


Antar att du ställer frågan till mig, ja min är med drivning. Tror inte att det finns några XYZ-kranvagnar utan.

Jo, xyz310 hade inte det. Därför jag eftermonterat! [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Jonas_Skog  
#466364 Vi byte bort våran xyz vagn för den inte höll måttet.. Drivningen va värdelös plus att det va noll kvalitet på i stort sett hela vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Äboda  
#466367
Uvskogen skrev:
Äboda skrev:
Robert_ebbe skrev:Har du drivning på din?


Antar att du ställer frågan till mig, ja min är med drivning. Tror inte att det finns några XYZ-kranvagnar utan.

Jo, xyz310 hade inte det. Därför jag eftermonterat! [emoji1]


Det stämmer, den var lite före min tid så jag tänkte inte på den.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#466408
Jonas_Skog skrev:Vi byte bort våran xyz vagn för den inte höll måttet.. Drivningen va värdelös plus att det va noll kvalitet på i stort sett hela vagnen.

Använde ni vagnen mycket?
Ska endast använda för hobbybruk...
Vad var det för årsmodell på den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466527
Jonas_Skog skrev:Vi byte bort våran xyz vagn för den inte höll måttet.. Drivningen va värdelös plus att det va noll kvalitet på i stort sett hela vagnen.

Drivningen är en hjälpdrift men klarar inte driva både vagn och fyrhjuling framåt. Men så såldes den då jag köpte. Vagnen i övrigt har varit väldigt slitstark tycker jag och utmärkt service från xyz. Även efter de slutade sälja dem.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Ragnar1983  
#468327 Greetings from Estonia.

XYZ has not Vahva Jussi cranes but copy. If you need original trailers and cranes with new options contact CG Nord in Sweden.
Bigger trailer 2000+ with brakes is available.

Demo video here:


Also new hook lift:


All the best,
Ragnar
:-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).