Verkstan

Byggt en stegmatare

89 inlägg 51805 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

BjörnS  
#444781 Exkl moms

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#445762 Då var det färdig gallrat för denna säsongen.
Stegmataren har fungerat bättre än vad jag trodde att den skulle göra och efter ett tag så satt även spakrörelserna så man kunde öka hastigheten.
Det blev en hög med barrmassa och en med klentimmer.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

Mowi850  
#445765 Ja det ser ut som du fick till spakrörelserna bra om man ska gå på storleken på vältan[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#445767 Ja det går ju fortare än att gå med motorsåg och det var ju det som var meningen med hela bygget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Førland  
#445836 imponerende :-BD

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

sundelius  
#445853
Førland skrev:imponerende :-BD

Minst sagt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

totte  
#445854 Ytterst imponerande! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#466066 En fundering:
Skulle man kunna ta två vanliga gripar och bygga en stegmatare av?

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#466100
JohannesG skrev:En fundering:
Skulle man kunna ta två vanliga gripar och bygga en stegmatare av?

Fast det är klart, det skulle nog bli onödigt tungt...

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

Jole  
#466111 Kapa av själva gripen och sätt på ett par böjda bladfjädrar eller nåt som kvistknivar så borde det bli hanterbart.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#515967 @hasse_as hur fungerade det med vajer mellan spakar och ventilpaket? Trögt eller gick det bra?

Avatar Fallback

Re: Byggt en stegmatare

hasse_as  
#516003 Det fungerar mycket bra ingen tröghet alls, kanske för att det är nytt 🙂
Har en gammal inplastare med vajer och de går tungt. Ett tips är ju att se till att det inte bildas rost på vajern för då börjar de att kärva, så håll de torra och smörj.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#516015 Det mesta fungerar ju när det är nytt. Men det är nog även som du säger med rost. Om grejerna förvaras så vatten inte kommer in och att man smörjer ibland så kanske det fungerar fint även i längden.

Någon nämnde koordinatorspak tidigare i tråden. Det skulle väl då gå att köra med en vajerstyrd lastarspak och så ha några elektriska väljarventiler så att man kan köra alla funktioner med samma spak. Alla funktioner blir då även proportional. Och man kan även lägga funktionerna så att man aldrig kan mata fram samtidigt som man kapar, om man nu skulle vara rädd för att det skulle hända.

Användarvisningsbild

Re: Byggt en stegmatare

JohannesG  
#691968 @hasse_as
Du nämnde i början av tråden när du provkörde att den inte kvistade bra. Så du gjorde någon ändring av en vinkel. Och av det som syns på bilderna blev det bra. Men exakt vad justerade du?

Jag blir inte riktigt nöjd med hur vår Patu kvistar. Lämnar gärna lite. Försöker hitta vad som felar.
Sedan är det ju detta med första kniven längst ut. Tyckte den ville skära in för mycket i grov kvist, så jag lade på lite järn invändigt för att hålla från eggen, men detta hämmar ju i sin tur god kvistning av klenare. Hur är din utformad? Tycker det ser ut som att du byggt en egen där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).