Traktorer och processorer

Kranmontering på traktor- pris m.m?

8 inlägg 7286 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranmontering på traktor- pris m.m?

Oddeiste  
#465806 Vurderer å kjøpe en Valtra Twin track og montere kran med stegmater på denne. Hugge meg inn i skogen og legge kvisten på "veien". Deretter hente ut tømmeret med en tømmervogn (uten kran, bruker krana på traktoren). Stokkene er allerede lagt på siden av veien. Er det mulig å dra tømmervogn selv om krana er fastmontert bak på traktoren?

Er det mye arbeid å demontere krana, i forbindelse med leiekjøring på sommeren..?

Er det omfattende arbeid å montere kran? Tenker da i forbindelse med førstegangs montering og kostnader. Er lastebil mekaniker og har tilgang til verksted, men akkurat dette mistenker jeg at jeg bør sette bort til profesjonelle?

Kom gjerne med tips angående kran, og priser. Den bør ha grei rekkevidde og enkel betjening.

Er en 4 tonns traktor for lett til dette? Vurderer uansett en Valtra T 130 med vendbar førerplass. Den veier 6 tonn...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

Oddeiste  
#465808 La oss si jeg kjøper en henger for å frakte rundballer, hvor langt bak på en henger kan jeg løfte rundballene?
Kan jo også avmontere henger og laste fra siden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

stegmaster  
#465847 Tja, om vi tenker en 8,5m kran, og drar av 1,5m for avstanden fra kransentrum til kanten på hengeren, så klarer du ca 7m inn på hengeren.

Pris komplett 8,5m kran med rotator og grip(uten støtteben), og med el. mini, spaker ca 220,000kr.

Jake feste for montering fast på traktoren er jeg usikker på, men ca 60,000kr, tror jeg??
http://en.jake.fi/11

En stegmater, f.eks Tapio 350 koster ca 220.000kr med lengdemåling, ca 23,000kr ekstra for diametermåling.
http://www.harvesters.at/tapio%20350.htm
Så totalt fra ca 500,000, alle priser +mva. Dette er bare min gissning.

Ja det skal ikke være noe problem å bruke trekkrok og 3 pkt, om man har kranen fast montert på et Jake feste.
Så å koble til en henger er ikke noe problem.
Hvor lang tid det tar å koble av og på kranen får noen andre svare på.

Blir jo litt som dette, bare dette er en 6,9m kran.

Avatar Fallback

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465928 Antar att du skriver priset i norsk valuta?
Jake ska ta typ 10 min att montera/montera av

Användarvisningsbild

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

stegmaster  
#465942
gnisten83 skrev:Antar att du skriver priset i norsk valuta?

Jo jag har ju det, men er det nåt du tycker er på tok fel??? :???:
Det skiljar ju inte så mycket just nu mellan NOK och SEK.

Noen utvalgte valutakurser konvertert til norske kroner
1 Euro= 9,15kr NOK
100 SEK= 96 NOK

Avatar Fallback

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465961 Inte direkt så, möjligen vilken version av Jake som behövs.
600 eller 800 och de hänger på kranens lyftmoment och jag vet inte prisskillnaden mellan dom.
Ja just de, diffen till nkr är inte så stor längre

Användarvisningsbild

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

Oddeiste  
#466074 Hvordan er kvaliteten på BMF tømmerhengere og kraner? https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... e=96726000

En mulighet er å kjøpe denne, og flytte krana over på traktor. Tenker også å bruke krana til et kantklippeaggregat (med kjetting). Noen innspill på dette?

Da kommer kran, tømmervogn pluss el styring (mini joystick) 33.000,- og jakefeste 60.000,- på 230.000 pluss montering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranmontering på traktor- pris m.m?

stegmaster  
#466096 Ja skal være mulig å koble den kranen på traktoren både via Jake feste eller vanlig 3 pkt montering.

Men tror denne kranen blir litt svag til rundballeløfting.
Jeg byttet selv inn en nesten lik kran av merket Farmi, og den tror jeg aldrig hadde løftet en rundball.
Kranen bør nok minst løfte 1000kg på 4m, og gjerne mer.

Selv skulle jeg aldri vurdere å kjøre en slik kran som en kantrydder. (ikke noen annen skogskran heller for den del)
Blir nok relativt dyrt også, for den må nok bygges om med div, flyte, og motstandsslider, og sikkert noe mekanisk påkjøringbeskyttelse.
Svingen er det dyreste på en skogskran, så skulle ikke anbefale å bruke den til dette.
Vognen og kranen i denne annonsen er jo dessuten en "økonomimodell", så du kan ikke forvente det samme som av utstyr til 500tkr.
Jeg forstår din interesse for å bruke kranen til flere ting, men akkurat en slik "billigkran", skulle jeg ikke bruke til annet en nettopp å laste/losse stokker med, og evt rundballer om gripen er vid nok til gripe over en ball, og kranen klarer å løfte dem. (Husk at løftekraften i annonsen sannsynligvis er uten grip og rotator)

Er det Ergo digi stick du mener med minispaker, for normalt koster minispaker 70tkr++++???

Dette er bare hva jeg synes. Finns sikkert andre med andre synspunkter om dette. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).