Motorsåg och handhållet

stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

100 inlägg 33203 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#466030 Har en kund som köpte den där från Jula. Nu skulle hennes son göra jobbet med häck och
annat. Den höll en umgång i trädgården. Då lämnade hon den in igen, ringde mig :lol:

Får ju sägas att det inte bara var maskinen det var fel på. Klantar kan ju köra sönder det mesta, och
hennes son är en klant som använde häcksaxen som den skulle vara en diger yxa :-o

Den extra vinkelväxelen är grym när jag kapar ner häckar, men ochså när jag kapar bort grenar på fruktträd eller över körvägar, med KM'n eller med HT'n. När det är högt upp, kommer jag lite mera på översidan av grenen så jag har bättre kontrol.

Nu förer jag ingen statistik, men jag gissar att KM'n är den av mina maskinar som har hämtat in
mest i plånboken, och att den har betalat sig och det jag har köpt till den många gångar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#466036 Jag tittade på den när jag handlade annat, men ett så lågt pris får en att ana oråd som tur är.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#466123 Det finns olika förlängare, 1m kolfiber, 1m vanlig och 0,5m vanlig.
Är det 1m vanlig man ska sikta in sig på eller någon av de andra?

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#466124 Dessutom finns det två olika RTS-selar, den ena 45kr dyrare, vad skiljer dem?

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#466125 Jag tänkte köpa den vanliga 1meters, men min ÅF rekommenderade den av glasfiber så det blev den. Ångrar inte. Vikt betyder mycket där framme genom en dag i jobb :wink:

RTS har jag bara sett en av. Stihl Sverige och Stihl Norge körer lite olika. Kan det vara med och utan bröstrem?

Red. Tog en titt på Stihl se. och ser två varianter av RTS. Vet inte vad som skiljer men det specificeras vilka maskina dom är tänkt för.
Senast redigerad av JensSkoog mån 31 jul 2017, 06:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#466128 Ja så kan det vara, då blir det den dyrare då.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#466175 "Var hos min ÅF idag och då såg jag på nya KM131 R. Ser att dom har satt på 1/4", 1,1 mm kedja, svärd och kedjedrev på den. Säkert bra på fruktträd och finsågning, men min är utrustad med 3/8" och 1,1mm och jag använder 1,3 mm i röjning. 1/4" verkar lite pyssligt :wink:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#466198 Bra att du påminde om skärutrustningen, jag tror jag har 3/8 på 251an, så det underlättar om det funkar med samma filuppsättning.
De har ju fått ner vibrationerna på 131an jämfört med 130an, så då gör det ju inte så mycket att den är en hundring dyrare.

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#467829
JensSkoog skrev:Red. Tog en titt på Stihl se. och ser två varianter av RTS. Vet inte vad som skiljer men det specificeras vilka maskina dom är tänkt för.

De är specade för samma saker, så det låter ju troligare med extraremmen på den dyrare.

Nu är det beställt, tog lövblåsen men inget röjsågshuvud eller borste, vi får se om jag vill ha dem också.
Ordinarie ÅF-killen är tillbaka på måndag, de lämnade en lista till honom på allt som ska beställas.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#467869
Tosca skrev:Nu är det beställt, tog lövblåsen men inget röjsågshuvud eller borste, vi får se om jag vill ha dem också.
Ordinarie ÅF-killen är tillbaka på måndag, de lämnade en lista till honom på allt som ska beställas.

Grattis @Tosca :-bd

Hoppas att du inte ångrar ditt köp :wink: .

Ser fram emot rapport från dig när du körd den lite.

Skulle väl inte köra KM 130/131 R med röjsågshuvud eller trådhuvud. Då duger
inte rundhandtaget, men det är ju bäst i allt annat :grin:
(Har en FS130 röjsåg med samma typ motor som KM. Den använder jag mestadels i gräsröjning men jag har röjsågshuvud till den ochså, men den blir lite pysslig i kubik när det blir grovröjning med klinga.)

Lövblåsen är smidig. Jag körde den tidigare med KM'n. men efter att jag köpte den stora, ryggburne lövblåsen från Stihl, solde jag tyvärr den som hörde till KM'n. Den ryggburne är ju jättestark, men den är skit när man ska ha den med i bilen med allt annat man har där.

Borsten är bra att ha om man ska sopa undan där det är brosten eller asfalt, och isär när man jobbar med plattrensning som många av mina kunder vil ha, men jag hade vel inte haft den om jag inte hade tur och fick den av en kompis som jobbar i en verktygsaffär. De hade tagit den in för en kund som aldrig hämtade den, så den skulle slängas :???:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#467918 Ja, nu kommer jag nog bara ångra mig när det ska betalas, men sen borde allt gå så mycket lättare i fortsättningen.
Är det bra stål i häcksaxen, behöver den slipas ofta?
Det problemet har jag med Tanakan just nu.

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#467928 Har inte varit i behov av slipning ofta, så jag skulle mena att stålet är bra. Beror ju lite på vad man klipper. Värst är det när man tar häckar som står brevid väg där snö och sand fyller häcken på vintern eller om det blåser sand in i den om sommaren från grusad väg. Om man får spolat av det värsta med vatten innan man går på. så är det väl användt tid.

Jag slipar själv på en Stihl USG med häcksaxförsats. Går snabbt, men man ska akta sig
när man skruvar isär så man inte tappar bort lagerrullar - har skett mig! :oops:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Solo  
#468758 Så har jag nu fått RTS-selen äntligen! Har testat nu och är djävulskt nöjd.
Med selen känns inte sågen som den väger någonting så du hade alldeles rätt JENS!
Tack JENS för att du lotsade mig genom Stihls luddiga tillbehörslistor , det värmer en gammal
skogsnörd som mig!

Användarvisningsbild

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

JensSkoog  
#468773 Bara trevligt, @Solo :-bd

Få saker känns bättre än att hitta bra prylar :wink:

Avatar Fallback

Re: stihl km130r ht-km eller husqvarna 535fbx kjederyddesag?

Tosca  
#468791 Även jag har provmonterat RTS, nu gäller det väl att hitta balansen och inställningarna i olika jobb bara.
Sågen fick jag, men tyvärr var häcksaxen restnoterad.
Så jag får fortsätta vänta på den och hoppas den kommer med nästa leverans till ÅF.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).