ATV och UTV i skogen

Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

28 inlägg 12253 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#465901 Har blivit intresserad av att skaffa en kranvagn till min ATV
Har en till traktorn funderar på om det är onödigt att skaffa en till?
Har kollat endel på youtube och fastnat för xyz 320 verkar vara bra vagn till vettigt pris.... Någon som har erfarenhet av en sådan?
Vet ju att man inte behöver några större vägar för att ta sig fram med ATV och vagn...
Sen ser det ju onekligen roligt ut med :d



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Hema  
#465958 Om du kan klara dig utan vagnstyrning så.

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Jole  
#465959 2 ton last + vagnens vikt brukar vara max för en ATV. Hur stor är din traktorvagn?
XYZ har väl inte det bästa ryktet. Kranman är ett säkrare kort. Deras T1750 eller T1710 är nog ett bättre alternativ.
http://kranman.com/produkter-atv-fyrhju ... starvagnar

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Hema  
#465960 Eller det kanske är bättre att skaffa en lunningsvagn, så drar du ut de stockar du inte når med traktorn? Finns två typ av lunningsvagn. Den ena som låter stockarna hänga eller den som man lastar stockarna på en timmerbank. Den första passar väl bättre för tyngre stockar och ris, medans den andra bättre för stockar du lätt handlastar. Tre nackdelar med lunning och det är att du smutsar ned stocken. Du kan inte backa (såvida du inte kör med lunningspulka eller lunningsvagn med traversbalk som ger en dryg meters backmöjlighet). Du har inte drift på vagnen så du kan inte dra hur mycket som helst.

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

skogshasse  
#465966
Hema skrev:Eller det kanske är bättre att skaffa en lunningsvagn, så drar du ut de stockar du inte når med traktorn? Finns två typ av lunningsvagn. Den ena som låter stockarna hänga eller den som man lastar stockarna på en timmerbank. Den första passar väl bättre för tyngre stockar och ris, medans den andra bättre för stockar du lätt handlastar. Tre nackdelar med lunning och det är att du smutsar ned stocken. Du kan inte backa (såvida du inte kör med lunningspulka eller lunningsvagn med traversbalk som ger en dryg meters backmöjlighet). Du har inte drift på vagnen så du kan inte dra hur mycket som helst.


det är inte bra att släpa timmer om man ska såga virke av det för det blir väldigt smutsigt

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Hema  
#465996 Ja det är en nackdel, men det nämnde jag. Är det gallring, kan man kanske lunna träden okvistat och då blir stocken knappt snutsug, men riset hamnar ju inte i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#466018 Har en mowi 8 ton utan drivning som jag drar med en Valmet 604 riktigt bra kombo!
Är mest nyfiken på om det är "blaha blaha" i jämförelse?
Någon som kör med Xyz vagn som har erfarenhet av den?
Som sagt hur det är framkomlighetsmässigt?
Blir nog mest massaved (ev endel timmer)
Kostar ju typ 80' ink moms

   TS
Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Jole  
#466043 @Uvskogen bytte från en XYZ till en Kranman om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466044 Nja, jag köpte en vagn till! [emoji1] En Kranman. Men min xyz var en 310 och från 2008 om jag minms rätt. Har kört ut massor med 3 meters med den. Byggde på den med drift efter några år och då blev den riktigt bra. Nu går den med flak och gripskopa och används endast för grus, jord och sånt. Oerhört stryktålig vagn. Men hur de nya är vet jag inget om.
Senast redigerad av Uvskogen sön 30 jul 2017, 20:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#466065
Hema skrev:Om du kan klara dig utan vagnstyrning så.


Har du erfarenhet av Xyz?

   TS
Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Hema  
#466088
Robert_ebbe skrev:
Hema skrev:Om du kan klara dig utan vagnstyrning så.


Har du erfarenhet av Xyz?

Nope tyvärr, bara en äldre Kranman utan vagnsstyrning. Största fördelen som jag ser det är att det blir betydligt mycket enklare att backa in i skogen med vagnsstyrning. Sedan så kan man ta finare svängar i skogen och nästan köra slalom mellan träden.

Användarvisningsbild

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Robert_ebbe  
#466119 Är det någon som vet nått om vahva jussi?
Verkar ju vara grymt lik Xyz vagnen.. :d
Eller kanske till och med kör/kört en sådan? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

Hema  
#466121
Robert_ebbe skrev:Är det någon som vet nått om vahva jussi?
Verkar ju vara grymt lik Xyz vagnen.. :d
Eller kanske till och med kör/kört en sådan? :wink:

Jussi är det finska originalet av XYZ (om det nu inte fick det namnet av den svenska importören?) eller det var det iaf. Vet inte hur det ligger till idag. I mina öron klingar Jussi högre.

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

husqvarna_med_sthil  
#466137 Jag har haft dina funderingar jag också och jag kan berätta hur jag har valt. Jag har valt bort huggarvagn till atv, köpte en mindre atv för transport av utrustning. Traktorn och huggarvagnen fungerar kanoners och det jag har som jag inte kan nå med traktorn men med atv är trots allt så lite att ett sådant ekipage inte lönar sig. Jag kan fortfarande lunna ut något vindfälle om det skulle hamna där jag inte når med traktorn. Jag har valt den tråkiga ekonomiska vägen. Det skulle vara roligt med en miniskotare light i atv-kostymen men för min del är det för mycket pengar.

Har du råd och inget annat du behöver hellre till skogsbruket är det väl bara att handla, man lever bara en gång.

Vad gäler xyz så har jag inte hört så mycket men det jag hört har varit dåligt. Har en bekant som är försäljare som bla säljer atv och de hade slutat med den vagnen och säljer nu bara kranman. Nu var detta en försäljare och han pratar ju för de märken de valt att sälja så man ska kanske ta det lite lugnt med en recensioner från sådant håll.

Avatar Fallback

Re: Xyz kranvagn vs traktorgriplastarvagn

axwell  
#466142
Robert_ebbe skrev:av Robert_ebbe » Idag, 01:57
Är det någon som vet nått om vahva jussi?
Verkar ju vara grymt lik Xyz vagnen.. :d
Eller kanske till och med kör/kört en sådan? :wink:


Vahva Jussi är den Baltiska tillverkaren av vagnarna, äldre XYZ var tillverkade där men med XYZ-dekal och lack.
Min vagn från 2008 heter sf 3120, samma vagn men med Möremaskins dekaler "Möregripen" och grönlackerad.

XYZ köpte under några år, med samma ritningar, vagnarna från Kina.
Sen meddelade dom att man fortsättningsvis skulle renodla försäljningen av traktorredskap.

Nu finns det åter en ATV-vagn med XYZ-dekaler.

Om jag var spekulant skulle jag försäkra mig om att den inte är kinesisk genom att kontakta XYZ i hudiksvallstrakten.

Köp en Vahva Jussi från tex. CG Nord, då får du originalet till ungefär samma pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).