Motorsåg och handhållet

Quickstop - erfarenheter

28 inlägg 7798 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Quickstop - erfarenheter

Carlfritidshuggare  
#465840 Hej

Har sökt men inte hittat något på forumet om Stihl:s Quickstop-funktion. Moderatorn får gärna lägga detta på rätt plats om jag missat.

Efterlyser kort och gott erfarenheter av funktionen. Är den bra i praktiken, slitage och underhåll och vad ni kan komma på.

Ska sannolikt skaffa ytterligare en Stihl-såg (261 eller 362) och jag har förstått det som att åtminstone 261 kan fås med Quickstop. Har inte funktionen på min nuvarande såg.

Vänligen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

JensSkoog  
#465849 Har ju varit mycket om HVA-trio brake, men "Quick-stop" har inte varit uppe.

I Norge skiljer det ung. 300 kr i pris mellan MS 261 C-M och MS 261 C-MQ med quickstop. Det är ju en elektronisk broms och vem vet hur länge den holler??
Körer 261 C-M själv, men har provat C-MQ, och får säga att jag inte märkte någon förskel als, men det gör man kanske när det verkligen behövs :mrgreen:

Min ÅF berättar att han inte har sålt många sågar med Quick-stop, och ingen har kommit tillbaka med haveri av systemet, så han reknar att det skulle vara bra och hollbart.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465909 En nackdel med quickstop är ju att det inte kan kombineras med handtagsvärme. Då många gärna vill ha just handtagsvärme på sina sågar, så väljer de bort quickstop.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 30 jul 2017, 07:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Carlfritidshuggare  
#465923 Hej och tack för svar. Hoppas naturligtvis på mer:).

Prisskillnaden med och utan ser ut att vara ungefär samma i Norge som i Sverige utifrån Stihls listpriser.

Niklas har nog en poäng i detta med värmen och att få därför kör med Quickstop. Jag väljer bort värmen då jag har förmånen att välja när och hur länge jag vill vara ute.

Jens, du är van vid att arbeta säkert med bra handlag med sågen:). Då tänker man nog inte på det. Låter i alla fall bra att handlaren inte tar sig för pannan. Trodde bromsen var mekanisk (så bra koll har jag) och då låter det väl rimligt att det ska hålla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Tosca  
#465927 Här kan säkert @Mange eller @Nonkan vara behjälpliga, men jag har en känsla av att bromsen är mekanisk.
Vi skaffade vår för att röja dikeskanter mest, man kan såga igenom och släppa sågen utan att kedjan hinner gräva ner sig i jorden eftersom den bromsas när man släpper högerhanden.
Annars i vanlig huggning tycker jag den är ganska bekväm, kedjan stannar alltid snabbt även från högre varvtal.
Lite synd att inte värmen finns där dock, jag kan faktiskt inte förstå varför, den borde kunna rymmas utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

JensSkoog  
#465934 Kan gott vara att jag har fel i det med elektronisk :oops: , och att jag har misuppfattat
systemet. När jag provade sågen, fick jag det före mig att det var en elektronisk sensor
som engagerade bromsen när man tog bort högerhanden, men det kan vara fel. Svårt
att läsa sig till hur det faktiskt fungerar, men det fungerar :-o

Här kan man läsa om det. På engelska så kallar man ju den ordinarie bromsen
Quick stop, och senn den på högerhanden för Quick stop super.
http://blog.stihl.com/products/2014/02/ ... #r=sidebar

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465980 Begriper inte varför de inte vill sälja dem med handtagsvärme. De systemen påverkar inte varandra på något vis.

Quick Stop Super är nog mekaniskt vad jag förstår.

Det har funnits i andra varianter innan med. Detta är lite som triobrake fast bromsar var gång man släpper högerhanden. Kan säkert strula lite o slitas hårt om man inte väntar o släppa tills kedjan står still.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Nonkan  
#466025 Det är mekaniskt och bygger på att bromsen alltid ligger på fjäderbelastad och man släpper bromsen genom att greppa om bakre handtaget.

Gasspärren är betydligt större och löper längs större delen av handtaget på ovansidan, så körtekniken blir lite annorlunda då det är trögare än en standardgasspärr. Men håller i princip nere spärren med handflatan.. Värmeelementet för hantagsvärme får inte plats.

Noterbart är att bromsband och kopplingstrumma är kraftigare, så det håller väldigt bra. Likt annan säkerhetsutrustning är det väl utprovat och dimensionerat i överkant, får ju inte gå sönder hur som helst..

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

källefall8  
#466046 Jag gillar det inte Quick stop alls, spärren är trögare än utan vilket känns jobbigt efter ngr timmar. Speciellt knepigt är det då man gasar med tummen vilket ju är ganska vanligt. Däremot när man väl vant sig vid Trio brake så tänker man inte på den alls, den påverkar ju inte körningen normalt sett, bara en extra säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466052 Det där med att det inte får plats kan inte stämma. Det går ju o få till om man vill och behovet finns.
Man kunde gjuta/smälta in tråd i övre del av handtag tex. det borde gå på nåt vis om man nu är duktig på att tänka till.

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

Carlfritidshuggare  
#466103 Hej

Intressanta synpunkter. Bra att det verkar hålla och inte slitas ut snabbt. Lite synd om det känns "trögare" att hålla i sågen. Jag har ganska små händer så det blir nog att jag får försöka känna lite på en såg utifrån den aspekten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466161 Det hänger ju lite på användaren med. Har bytt några bromsar på 357 för ägaren blivit utbildad och trodde det var en bra ide att slänga i bromsen på fullvarv, gärna innan man släpper gasen.
Inte för det var dålig konstruktion eller underdimensionerat alltså..

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

Fredrik Reuter  
#466162 Hej,
Det finns lite äldre kommentarer om QuickStop Super i tråden QuickStop Super VS Triobrake?.
Har för mig jag gjorde en video för den tråden också.

Användarvisningsbild

Re: Quickstop - erfarenheter

JensSkoog  
#466208
Mange skrev:Det hänger ju lite på användaren med. Har bytt några bromsar på 357 för ägaren blivit utbildad och trodde det var en bra ide att slänga i bromsen på fullvarv, gärna innan man släpper gasen.
Inte för det var dålig konstruktion eller underdimensionerat alltså..

Exakt vad min ÅF sa idag när jag gjorde visit i hans affären :wink:
Han berättade att han inte rekommenderar QS till andra än dom som vet
vad dom holler på med när de sågar. När man körer vanligt skulle man låta
kedjan stanna innan man släpper högerhanden. Då vet man att bromsen är
där när den behövs. Kastar man den i på fullvarv hela tiden, så "bränns" den.

Carlfritidshuggare skrev:Lite synd om det känns "trögare" att hålla i sågen. Jag har ganska små händer så det blir nog att jag får försöka känna lite på en såg utifrån den aspekten.

Nu provade vi lite, ÅF'n och jag. Jag har väl medelsstora händer, men han har små. Var inte något problem för vare sig han eller mig.
Men det är nog en god ide om du känner på sågen och värderar hur det funkar för dig :-bd

Avatar Fallback

Re: Quickstop - erfarenheter

källefall8  
#466221 När man känner på det lite i affären är det en sak men jag vill köra ett pass i skogen innan man vet hur det fungerar å då fick jag ingen bra erfarenhet av Quick stop. Trio brake däremot märks inte när man kört ngr dagar. Nu pratar jag om hur det är att använda och hur det känns i arbete. Tekniskt fungerar det säkert utmärkt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).