Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om gammal vedmaskin

25 inlägg 12907 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

jokin  
#46573
Johan_L skrev:Hej!
Jag har en gammal vedmaskin med klinga som man lägger stocken på så får man vippa bordet för att kapa, sen trillar det ner till klyven och sedan vidare på transportband.
Den saknar även frammatning.
Jag skulle vilja bygga om denna med ett transportband för inmatning och det ser jag inte som något problem.
Det största problemet blir att byta klingan mot svärd med kedja.
Vill ju även ha den hydralisk så man slipper dra med armen, det löser man med en kolv och en ventil som man justerar trycket.
MEN jag undrar hur man kan lösa och få tag i delar till kedjedrivningen. Det går ju med en hydralmotor men vad ska man ha.
Sen måste ju kedjan oljas, hur löser man detta?
Finns det kanske några färdiga satser
Eller några andra knep??

Hej! Vad är det för vedmaskin du har?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

halvproffs  
#46575 En viss storlek på klinga ska ha en viss hastighet för att tex rensa ur spånen mellan tänderna. finns nog mycket att tänka på

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

stegmaster  
#46578
totte skrev:Uppenbarligen är det en hydraulmotor som driver den klingan. Det gick i varje fall några slangar fram dit.


Visst finns det maskiner med hydraul. driven klinga problemet er bare at de krävs et enorm oljeflöde och trykk(minst 3 ganger så mycket som finnst på en vanlig vedmaskin). Tror vi taler lite om forskjelliga saker her. Har man valt kapning med klinga, "måste" drivning skje med kilrem, medan kapningen kan göras med en hydraulkolv for rörelse upp/ned( samme prinsipp som Palax sina maskiner 70s/100). Velger man kapning med kedja er det mycket enklare at bygga med hydralisk drivning av kedjan, da et oljeflöde på 40-50 l/min er tilräkligt. Min egen maskin har et oljeföde på ca 55 l/min och det håller for at kjöra alt hydraulisk på maskinen( innmaterband, kedja`n, klyvkolven,klyvöksan, uttransportör och stegmater)

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46594 Du har säkert rätt, jag får medge min okunskap, men kan du förklara varför en klinga kräver så mycket mer än en sågkedja? Det är väl ändå ungefär samma effekt som krävs för att kapa av en stock, eller?

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

stegmaster  
#46604
totte skrev:Du har säkert rätt, jag får medge min okunskap, men kan du förklara varför en klinga kräver så mycket mer än en sågkedja? Det är väl ändå ungefär samma effekt som krävs för att kapa av en stock, eller?

Jag måste inrömma at jag er heller ingen ekspert på det her :oops: , jag har bare registert vad som gjörs av tilverkarna.
Det som nog er lite skillnad er nog at en klinga kapar mer på kraft . Her er en video av en av dom få som har hydrauldriven klinga http://www.cord-master.com/specs.html (klick på video i meny)
Hvis man hör på videoen, så sies det at den minste har en klinga på ca1m og har en hydraulmotor på 60hk(vet inte hva som skal til av olja för at få fart det her?)men dom sejer på videoen at hydraulkapasiteten er på 100gpm( er vel ca 200l /min)
Det finns vel en annledning for at PALAX heller brukar kilremmer på sin proffsmaskin uten bara ökonomiske åssikter.
Trådstarter har vel bestemt sig for kilremmer og klinga , så då e vel den saken klar :???:
Men kanskje det finns nån her på forumet som kan forklara det her med hydraulmotor på en stor klinga betre? 🧠

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46625 Det var inte trådstartaren, Johan_L, som bestämde sig för kilrem, det var Nutte. Johan verkar inte ha bestämt sig än :grin: .

I vilket fall, tycker 60 hk låter mycket, jag menar vanliga eldrivna vedkapar har ju ofta en motor på ca 5 hk för en 700 mm klinga. Tycker det inte borde behövas så enorma flöden för att åstadkomma det med en hydraulmotor, nån som kan räkna på hydraulik kan kanske bidra med lite siffror här.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

stegmaster  
#46641
totte skrev:Det var inte trådstartaren, Johan_L, som bestämde sig för kilrem, det var Nutte. Johan verkar inte ha bestämt sig än :grin: .

I vilket fall, tycker 60 hk låter mycket, jag menar vanliga eldrivna vedkapar har ju ofta en motor på ca 5 hk för en 700 mm klinga. Tycker det inte borde behövas så enorma flöden för att åstadkomma det med en hydraulmotor, nån som kan räkna på hydraulik kan kanske bidra med lite siffror här.

Beklager så mycket at jag blandat Johan L og Nutte sine inlegg på föregåande sida, helt korrekt som Totte sier at Johan L inte har bestämd sig än. :oops:
Ifall Johan L bestemmer sig for kilrem og klinga går det jo at studera Palax 70/70s modell för at se hur dom har löst det her på sina maskiner. I motsatt fall (hydraul och kedja) finns det mänge masksiner at titta på typ palax 35, pilkemaster. kisa, duun m.fler.Har ingen erfarhet med el drift, men när jag hadde en Piko med 700mm klinga på en Mf 165 med ca 45hk på pto, så stupade rpm på traktor rejält( eller kilremmen slirade) när klinga börja bli lite slöv ved kapning av max dim 25cm( med 1000mm klinga kan män kapa 40cm dim, så det er jo ganske mycke mer)
Men som du sier Totte, skulle inte tro at man behöver store flöden for at få 5 hk, men då fatter jag inte hvarfor tilverkerna inte heller brukar hydraulmotor, då dette krever intet underhåll fremfor kilremmer som ofte slirar och måste strammas jevnlig. Det blir ju lite dyrare med hydralikk, men dom brukar ju det på dom kedjadrivne maskiner

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

Torparn79  
#46647 -> Johan_L:
en lösning om du vill ha kedjesåg kan väl vara att försöka komma över delar ifrån ett skördaraggregat/fällhuvud, borde ju gå att få tag på ifrån nå´n maskinskrot... det är ju kanske för grova grejer, vad vet jag men tanken kan ju vara god...

Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

Johan_L  
#46673
Torparn79 skrev:-> Johan_L:
en lösning om du vill ha kedjesåg kan väl vara att försöka komma över delar ifrån ett skördaraggregat/fällhuvud, borde ju gå att få tag på ifrån nå´n maskinskrot... det är ju kanske för grova grejer, vad vet jag men tanken kan ju vara god...


Den tanken är väldigt god! Jag har haft sådana funderingar också..
Jag vet inte vad maskinen heter men den är ganska gammal iaf..
Klingan drivs av kraftuttaget på traktorn och sedan är det remdrift.
Så det är ju lättast att ha det kvar.
Men det som är det största problemet för mig är hur jag ska få till rörelsen av klingan upp/ner?
Jag förstår att det hade undrlättat med bilder, men det står lång inne i maskinhallen nu så dom bilderna blir man inte så klok på tyvärr..
Finns det ingen som har gjort något likande? Det måste väl finnas fler sånna här gamla maskiner ute på marknaden, eller har de försvunnit helt nu när dom nya proccessorerna har kommigt?
Jag kunde ju köpa en ny, men det känns så fel när man har en maskin som inte skiljer sig så mycket mer från en ny. Vill ju bara uppgradera lite =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46888 Hur gör du med CE-märkn. om det skulle hända något så kanske försäkringen protesterar.Nä,sälj till någon som inte har större krav än att maskinen duger som den är och köp något som motsvarar dina krav istället.Beg. maskiner verkar komma ner i bra priser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).