Trädfällning (arborist)

Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

45 inlägg 23047 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

JensSkoog  
#465669 Dom har väl använd stega för att få upp repet och senn lämnat den som stöd eller för att skuva med???

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

jannee  
#465673 Jens har helt säkert rätt i att de använt stegen när de fäste repet, tror inte att de klättrat upp via grenarna. Därefter har de satt stegen i spänn under en gren för att inte denna gran skulle gå åt fel håll.
De är ungefär i klass med jänkarna, när man ser stubbhöjden och valet av "motorsåg"
Man anar att de även är föräldrar till någon/ra av våra kära politiker. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

machonisti  
#465679 Stegen är mycket viktig i detta sammanhang, förstår ni!
Den trycker mot granen så att fällningen lyckas.
Ifall granen (mot förmodan) behagar falla åt fel håll så håller stegen emot. =))

Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

Tosca  
#465680 Åh, stegfällning, nytt för mig men jag har ju hört talas om stegmatare och det här kanske är ett liknande koncept.

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

MartinH  
#465681 Jannee eller ska jag säga Sherlock Holmes. Imponerande slutledningsförmåga utifrån dessa Facebookklipp må jag säga :grin: .

Mvh!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

axwell  
#465684 Någon som kan fixa länken så den blir synlig för oss som vägrar fejan ? :?:

Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

jannee  
#465687 Nu ska du MartinH inte vara så*n, jag resonerar bara efter hur jag själv skulle gjort :oops:
Smålänning, inget motorsågskort, pensionär, gammal f.d. chaufför - du kan väl själv tänka dig hur en sån skulle gjort :-bd

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

Erre  
#465688
jannee skrev: gammal f.d. chaufför - du kan väl själv tänka dig hur en sån skulle gjort :-bd

Backat emot lastbilen och använt bakgavelliften för å putta kull trädet?
:wink: :d :-bd

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

MartinH  
#465689 Jannee jag menar din slutsats att de är föräldrar till politiker, jag anar en blivande alternativ karriär här :grin: .

För trädfällning vill man ju inte lämna.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

röjar kalle  
#465694
bgl skrev:
1501180763_20170725_100152.jpg
Denna bild passar nog i denna tråd.
Besökte för ett par veckor sen bekanta som har stuga i ett fritidshusområde vid en sjö. På morgonen hade ett par grannar fällt ett mindre träd på den enes tomt, inte utan dramatik. Ingen ville berätta vad som hänt, dock var ingen skadad!
Den efterlämnade hann jag fota, inte helt populärt när de fick veta vad jag jobbat med hela livet. Troligen hade en motorsåg strejkat, någon skulle hämta en annan och under tiden fällde de övriga trädet med okänt vapen!
Stubben ger syn för sägen.
Bäver =))

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

röjar kalle  
#465696
anersimyra skrev:Som svar på kritiken på facebook meddelar de nu pompöst att i morgon ska fler träd fällas.. :(( :-o
Det är som på skogsforum här är det heller ingen som lyssnar på kritik. =))

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

Vardon  
#465704
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:Som svar på kritiken på facebook meddelar de nu pompöst att i morgon ska fler träd fällas.. :(( :-o
Det är som på skogsforum här är det heller ingen som lyssnar på kritik. =))


Hade man gjort något fel så...

Dock ser det ut som de har blivit sämre till andra trädet, eftersom du nu verkade slita på kil när de fällde. Då kan ju kilen bli sliten..

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

MartinH  
#465839 Jo det var en gång... :grin: /MartinH

Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

röjar kalle  
#465931 Jag tycker ni allt är bra elaka när man har tittat ett par gånger på klippen.Så ligger dom i topp tio på tuben av trädfällare
lite mer vana bara så är dom färdiga som instruktör på Säkerskog. :d

Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

TrioBrake  
#465941
röjar kalle skrev:Jag tycker ni allt är bra elaka när man har tittat ett par gånger på klippen.Så ligger dom i topp tio på tuben av trädfällare
lite mer vana bara så är dom färdiga som instruktör på Säkerskog. :d


Tror nog allt dom platsar på säker skog redan nu [emoji848]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).