Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om gammal vedmaskin

25 inlägg 12911 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om gammal vedmaskin

Johan_L  
#46426 Hej!
Jag har en gammal vedmaskin med klinga som man lägger stocken på så får man vippa bordet för att kapa, sen trillar det ner till klyven och sedan vidare på transportband.
Den saknar även frammatning.
Jag skulle vilja bygga om denna med ett transportband för inmatning och det ser jag inte som något problem.
Det största problemet blir att byta klingan mot svärd med kedja.
Vill ju även ha den hydralisk så man slipper dra med armen, det löser man med en kolv och en ventil som man justerar trycket.
MEN jag undrar hur man kan lösa och få tag i delar till kedjedrivningen. Det går ju med en hydralmotor men vad ska man ha.
Sen måste ju kedjan oljas, hur löser man detta?
Finns det kanske några färdiga satser?
Eller några andra knep??



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46456 Har du övervägt att behålla klingan men låta den komma uppifrån mot stocken?
Slipper olja, mindre filning, lägre kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46460 Och en hel del enklare att fixa drivningen, eftersom du inte behöver såna höga varv, om du nu är bestämd på att det skall vara hydraulisk drivning.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

stegmaster  
#46461
totte skrev:Och en hel del enklare att fixa drivningen, eftersom du inte behöver såna höga varv, om du nu är bestämd på att det skall vara hydraulisk drivning.

Hvilken hydraul. motor skulle behövas for at driva en klinga, och vilken oljeström? :sad:
Finns det maskiner under 300.000,- med hydraulisk driven klinga?

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

halvproffs  
#46466 Jag tror att Johan o Totte menar frammatningen av stocken, inte klingan. Håller med Slurfi: bättre med klinga. Har även sågat med klinga som kommer uppefrån och den varianten är nog aningens bättre än vaggmodellen. Tycker det blir för mycket spån av kedja, sen är en klinga snabbare. Största plusset är att kedjan är tystare vid arbete.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

stegmaster  
#46478
halvproffs skrev:Jag tror att Johan o Totte menar frammatningen av stocken, inte klingan. Håller med Slurfi: bättre med klinga. Har även sågat med klinga som kommer uppefrån och den varianten är nog aningens bättre än vaggmodellen. Tycker det blir för mycket spån av kedja, sen är en klinga snabbare. Största plusset är att kedjan är tystare vid arbete.


verkar inte som Totte tenker på frammatningen, för den er jo alltid hydraulisk(utom pilkemaster), men vi för höra vad han sier.
Dessuten er vel inte den størsta fordelen med kedja larmet, men at man kan såga mycket grövre dim.Jag har haft båda typen ( kedja och klinga) och min mening er ingen tvekan.KEDJA :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

Johan_L  
#46479
Slurfi skrev:Har du övervägt att behålla klingan men låta den komma uppifrån mot stocken?
Slipper olja, mindre filning, lägre kostnad.


Den iden verkar ju klart bäst!
Men det är bara hur man genomför det? Känns lite lättare att bygga om för svärd.
Men jag kan ha fel! Det kanske inte är svårare?
Jag är nöjd med klingan, men det är vaggandet jag vill komma ifrån.
Sena hade ju ett inmatningsband smakat mumma!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

Johan_L  
#46481
stegmaster skrev:
totte skrev:Och en hel del enklare att fixa drivningen, eftersom du inte behöver såna höga varv, om du nu är bestämd på att det skall vara hydraulisk drivning.

Hvilken hydraul. motor skulle behövas for at driva en klinga, och vilken oljeström? :sad:
Finns det maskiner under 300.000,- med hydraulisk driven klinga?


Hmmm, jag kanske har snöat in lite för mycke på hydraldrivet, men vad driver man det med annars?

stegmaster skrev:
halvproffs skrev:Jag tror att Johan o Totte menar frammatningen av stocken, inte klingan. Håller med Slurfi: bättre med klinga. Har även sågat med klinga som kommer uppefrån och den varianten är nog aningens bättre än vaggmodellen. Tycker det blir för mycket spån av kedja, sen är en klinga snabbare. Största plusset är att kedjan är tystare vid arbete.

verkar inte som Totte tenker på frammatningen, för den er jo alltid hydraulisk(utom pilkemaster), men vi för höra vad han sier.
Dessuten er vel inte den størsta fordelen med kedja larmet, men at man kan såga mycket grövre dim.Jag har haft båda typen ( kedja och klinga) och min mening er ingen tvekan.KEDJA :lol:


Frammatningen måste man nästan ha en liten hydralmotor va? För annars känns det väldigt svårt att dra i spaken och mata fram.
Fördelen med kedja skulle ju kanske vara som du säger att det klarar grövre stock.
Men som det är nu så går jag inte bet på nåtot med klingan så jag klarar mig nog.
Men det är vilket som är lättast att bygga om.
Ha kvar klingan och ha någon anordning så man kan köra den hydraliskt mot stocken.
Eller sätta dit en kedja? Men hur?
Mycket funderingar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46484 Jo, jag pratade om driften av sågkedja/sågklinga eftersom du skrev "MEN jag undrar hur man kan lösa och få tag i delar till kedjedrivningen. Det går ju med en hydralmotor men vad ska man ha." och då gissade jag att du främst var ute efter en hydraulisk lösning.

Enklast är ju eldrift, men jag vet ju inte om du tänker använda maskinen där du inte har tillgång till el, i så fall är det ju inte ett alternativ. Vad har du för drift på klingan i original?

F ö så skulle det bli mycket enklare att diskutera om du kunde producera lite bilder på ekipaget från olika vinklar, och gärna lite detaljbilder med.

Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46520
Johan_L skrev:
Slurfi skrev:Har du övervägt att behålla klingan men låta den komma uppifrån mot stocken?
Slipper olja, mindre filning, lägre kostnad.


Den iden verkar ju klart bäst!
Men det är bara hur man genomför det? Känns lite lättare att bygga om för svärd.
Men jag kan ha fel! Det kanske inte är svårare?
Jag är nöjd med klingan, men det är vaggandet jag vill komma ifrån.
Sena hade ju ett inmatningsband smakat mumma!



Jag har liknande funderíngar i princip, fast ja bygger nog hela maskinen själv, å ja har tänkt att ta en valig kap (klinga) som ja har som är skrotad å ta lager å klinga å även vaggan som det sitter på å sen "vända" den upp å ner å sätta denn högre så man får dra neråt i en spak å sen ha lite mostånd så den åker upp av sej själv om det nu inte blir hydrauliskt...
typ

Men med 700 klinga blir det då :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46545 Uppenbarligen är det en hydraulmotor som driver den klingan. Det gick i varje fall några slangar fram dit.

Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46548
totte skrev:Uppenbarligen är det en hydraulmotor som driver den klingan. Det gick i varje fall några slangar fram dit.



jag ska ha mekanisk drift på klingan iaf.... den ska drivas med kedja eller kuggrem från traktorns kraftuttag....

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46552 Funkar säkert bra, skulle nog rekommendera rem, kedja är inte särskilt bra för såpass höga hastigheter tror jag, kuggrem, eller för den delen kilrem är både tystare och mer underhållsfritt. En fördel med kilrem är också att om klingan hugger fast slirar remmen men resten av drivningen går inte i bitar. Om du har kedja måste du nästan ha nån form av slirkoppling.

Avatar Fallback

Re: Bygga om gammal vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46561
totte skrev:Funkar säkert bra, skulle nog rekommendera rem, kedja är inte särskilt bra för såpass höga hastigheter tror jag, kuggrem, eller för den delen kilrem är både tystare och mer underhållsfritt. En fördel med kilrem är också att om klingan hugger fast slirar remmen men resten av drivningen går inte i bitar. Om du har kedja måste du nästan ha nån form av slirkoppling.


Du har rätt...men man får kanske inte klingan att hugga när man har 160 hk som driver den, men det klart kör man me kedja eller kuggrem så blir väl problemet att få klingan att sitta kvar på axeln den gång det väl hugger kanske... sen blir det nog enklast me kilremmar, det finns ju en massa såna "universal" hjul att köpa å minst lika många remmar som inte är jätte dyra.....

Ja har förövrigt kollat på youtube.... finns en del maskiner där att inspereas av :P

Användarvisningsbild

Re: Bygga om gammal vedmaskin

totte  
#46565 Jodå, visst kan man få klingan att hugga, men har man 160 hk så har man ju garanterat tillräckligt med kraft att rensa hela drivlinan på kuggar och länkar och en massa annat. Så att kilrem är nog modellen, att byta en bränd rem kostar ju max nåra hundringar. Men snacka med proffs om vilka skivdimensioner och remdimensioner du behöver, eller kolla vad dom kör med på liknande klingor och gör likadant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).