Trädfällning (arborist)

Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

45 inlägg 23051 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

anersimyra  
#465614 Som svar på kritiken på facebook meddelar de nu pompöst att i morgon ska fler träd fällas.. :(( :-o

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

jannee  
#465619 Finns väl inte så mycket att klandra på den fällningen. Trädet föll, detta var väl meningen?
"Proffset" hade i alla fall hjälm, varseljacka så att han syntes, dessutom någon sorts byxa (troligtvis en rejäl skyddsbyxa från Stihl)
Själva fällningen gick kanske "något" klantigt till men vad att förvänta när han nyttjade en Stihl såg, hade det varit en Jonsered skulle det med största sannolikhet sett helt annorlunda ut :grin:
Troligtvis hade han dessutom ett helt nytaget motorsågskort dock utbildad på en Husqvarna :mrgreen:
Eftersom också kursledaren filmade och kommenterade fällningen kunde de ju inte gå fel :-bd

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

MartinH  
#465620 Det verkar som att folk inte förstår vilka krafter som är i rörelse när ett träd ska ned. Man får ju själv jobba för att få ned ett träd ibland.

Trädet i Vansbro var ju inte jättestort men kraften när det faller är ändå stor. Han där blev visst ordentligt skadad.

Vi får hoppas att det går bättre för dom på Facebook imorgon då eller att de anlitar hjälp.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

T Landström  
#465624 Får lite samma känsla av svaren som kom på det klippet på gubben som tog hand om en lärk som blåst ner :shock:

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

bgl  
#465627
1501180763_20170725_100152.jpg
Denna bild passar nog i denna tråd.
Besökte för ett par veckor sen bekanta som har stuga i ett fritidshusområde vid en sjö. På morgonen hade ett par grannar fällt ett mindre träd på den enes tomt, inte utan dramatik. Ingen ville berätta vad som hänt, dock var ingen skadad!
Den efterlämnade hann jag fota, inte helt populärt när de fick veta vad jag jobbat med hela livet. Troligen hade en motorsåg strejkat, någon skulle hämta en annan och under tiden fällde de övriga trädet med okänt vapen!
Stubben ger syn för sägen.

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

tallen100  
#465628 Blir fina flisor att ha som tändved :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

tallen100  
#465629
jannee skrev:
Troligtvis hade han dessutom ett helt nytaget motorsågskort dock utbildad på en Husqvarna :mrgreen:
Eftersom också kursledaren filmade och kommenterade fällningen kunde de ju inte gå fel :-bd

Helt rätt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

MartinH  
#465640 Han i Facebook-klippet har visset en Stihl om jag inte ser fel :grin: .

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

stektlök  
#465646 Jaha då var det dags igen !! Samma proffsfällare har nu även kopplat i en bogserlina ca 5 meter som ser till att granen går åt rätt håll =))

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4168112721

   TS
Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

Jole  
#465649 "Det vart ju rätt håll i alla fall..."

Killen entusiasm på slutet är ju fantastisk men kanske inte helt berättigad. =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

Vardon  
#465657
stektlök skrev:Jaha då var det dags igen !! Samma proffsfällare har nu även kopplat i en bogserlina ca 5 meter som ser till att granen går åt rätt håll =))

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4168112721


Glöm inte att man bör ha en stege mot granen som ramlar tillsammans med granen. Vad syftet med den är vet jag inte. Dock vet jag att en skeptiker som jag, hade flyttat bilen innan jag fäller...

Även till förra klippet var de drabbade av otur , därför det gick som det gick antar jag :)

Avatar Fallback

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

Hema  
#465658 Sådant handhavande gör en bara trött. De verkar inte heller vilja ta till sig eller verkar förstå riskerna. Jaja humor är det för oss andra iaf.

Användarvisningsbild

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

JörgenO  
#465661
bgl skrev:
1501180763_20170725_100152.jpg
Denna bild passar nog i denna tråd.
Besökte för ett par veckor sen bekanta som har stuga i ett fritidshusområde vid en sjö. På morgonen hade ett par grannar fällt ett mindre träd på den enes tomt, inte utan dramatik. Ingen ville berätta vad som hänt, dock var ingen skadad!
Den efterlämnade hann jag fota, inte helt populärt när de fick veta vad jag jobbat med hela livet. Troligen hade en motorsåg strejkat, någon skulle hämta en annan och under tiden fällde de övriga trädet med okänt vapen!
Stubben ger syn för sägen.


Okänt vapen = tam bäver ? :lol:

Avatar Fallback

Re: Galen fällning! Sök å titta NU !!! :)

stektlök  
#465666
Vardon skrev:
stektlök skrev:Jaha då var det dags igen !! Samma proffsfällare har nu även kopplat i en bogserlina ca 5 meter som ser till att granen går åt rätt håll =))

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4168112721


Glöm inte att man bör ha en stege mot granen som ramlar tillsammans med granen. Vad syftet med den är vet jag inte. Dock vet jag att en skeptiker som jag, hade flyttat bilen innan jag fäller...

Även till förra klippet var de drabbade av otur , därför det gick som det gick antar jag :)


Ja ha ha ha bilen var det första jag tänkte på med tanke på att 1a fällningen gick åt fel håll! Å sen damp stegen ner i backen =))

(Förlåt sägnernas hus att vi skrattar) =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Galna fäll! Sök å titta NU !!! :) 2 video

MartinH  
#465667 Man ser att han inte riktigt förstår risken med detta. Står kvar och ska även dit med sågen när trädet är på väg ned.

Men det gick ju bra denna gång. Men stegen är liten gåta som Vardon påtalat.

Mvh!
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).