Motorsåg och handhållet

Knivslipning - Tips

39 inlägg 34456 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knivslipning - Tips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46342 På Youtube finns en massa tips och vassa klipp om knivslipning, bl.a. en bra men sönderklippt engelskspråkig slipskola med följande delar:

1 Nödvändiga verktyg



2 Vad är målet



3 Säkerhetsaspekter



4 Olika slipvinklar



5 Vanliga misstag



6 Diverse specialknivar



7 Slipning med slipstenar



8 Keramiska slippinnar



9 Läderbryne



10 Bevara skärpan



11 Tips för stora knivblad



12 Slipa brödknivar



13 Slipa saxar



14 Brynstål



Tror att jag fick med alla delar nu... :???:

/Niklas


Senast redigerad av Niking sön 16 aug 2009, 23:37, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46462 Här är en äkta knivslip a´la McGyver :shock: :lol: ^:)^ :-bd


/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 16 aug 2009, 23:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

totte  
#46463 En Eggkopp! =)) :roll:

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46464 Tormek demonstration stämjärnsslipning

Del 1

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I0eT-vfgyaw&feature=PlayList&p=7B6FAA41797E436F&index=19[/youtube]

Del 2

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lV0QXlGfoVY&feature=PlayList&p=7B6FAA41797E436F&index=13[/youtube]

Del 3

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cLHYzpd5akA&feature=PlayList&p=7B6FAA41797E436F&index=11[/youtube]
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 16 aug 2009, 23:40, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Knivslipning - webbtips

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46522 Är det ngn som har en tormek och kan säga ngt gott om den?
den verkar intressant och lätt använd.
Ett pris hade inte heller varit fel, den verkar intressant

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46541 Finns att köpa på Clas i Sjön.

Jag tycker att den är ett lyft jämfört med den gamla handvevade slipstenen man lärde sig på i yngre dagar. Även denna blir ju lite ojämn med tiden men är mycket lättare att få tillbaka formen tack vare det stabila stödet och en stensvarv i diamant. Har slipat knivar, trädgårdssaxar, stämjärn, yxor, lieblad och gräsklipparknivar med den och är mycket nöjd.

Den dyrare modellen klarar kontinuerlig drift, vilket är bra eftersom man oftast satsar på att slipa ett större antal verktyg åt gången, särskilt om man tar med den till vänner och bekanta. Den har också en lite större sten så stämjärnen blir lite mindre "skåliga". Tyvärr verkar priset ha stuckit iväg de senaste åren så den större modellen kan vara lite avskräckande i pris (4495 hos Clas). Man får visserligen med stensvarven i detta pris och om man slipar mycket behöver man runda till stenen lite då och då.

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

totte  
#46549 Tormek har jag inte testat, tycker dom är vidrigt dyra. Har en hembyggd motordriven slipsten, ett gammalt stativ med handvev, där jag satt in en gammal tvättmaskinsmotor, Motorn driver ett cykelnav med en rem, sen en cykelkedja upp till slipstensaxeln.

Hur man svarvar en klassisk Gotlandsslipsten: Sätt en tjock stenkapskiva på vinkelslipen, påtag andningskydd, starta slipstenen om den är motordriven, eller anlita lämplig vevare med andningskydd. Se till att det finns nåt anhåll att stödja vinkelslipen mot om det inte finns sätt fast en bräda eller nåt med tvingar eller så. Sen är det bara att svarva på, man håller kapskivan vinkelrätt mot stenen och för fram och tillbaka i sidled. Det tar en stund om den är väldigt orund men resultatet blir bra.

Tryckluft för att blåsa ren vinkelslipen efteråt är en stor fördel.

Avatar Fallback

Re: Knivslipning - webbtips

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46577 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4900

4195:- på duabhuset

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46601 Att den dyrare modellen från Tormek kostar som en hygglig farmarsåg, tycker jag inte är så farligt, då den lär hålla bra och ge många vassa verktyg under åtskilliga år. Kvalitet kostar ju som bekant. Jag har länge haft ett gott öga till Tormek men hittills inte kommit till skott.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Knivslipning - webbtips

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46605 Har en grön Tormek. Tycker den är värd sina pengar. Den blå är något billigare, men med något mindre sten och en motor som inte tål kontinuerlig drift.

Scheppard har en billigare kopia. Såg den hos Harald Nyborg.

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46629
Ernst skrev:Har en grön Tormek. Tycker den är värd sina pengar. Den blå är något billigare, men med något mindre sten och en motor som inte tål kontinuerlig drift.

Scheppard har en billigare kopia. Såg den hos Harald Nyborg.


Båda Tormekarna verkar vara blå nuförtiden om man kollar på deras hemsida. Clas har även en Scheppach som kostar 1395 jämfört med 2498 för den mindre Tomeken. Undras om Scheppachen är Kina-tillverkad?

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

Skogshuggarn  
#46635
totte skrev:Tormek har jag inte testat, tycker dom är vidrigt dyra. Har en hembyggd motordriven slipsten, ett gammalt stativ med handvev, där jag satt in en gammal tvättmaskinsmotor, Motorn driver ett cykelnav med en rem, sen en cykelkedja upp till slipstensaxeln.

Hur man svarvar en klassisk Gotlandsslipsten: Sätt en tjock stenkapskiva på vinkelslipen, påtag andningskydd, starta slipstenen om den är motordriven, eller anlita lämplig vevare med andningskydd. Se till att det finns nåt anhåll att stödja vinkelslipen mot om det inte finns sätt fast en bräda eller nåt med tvingar eller så. Sen är det bara att svarva på, man håller kapskivan vinkelrätt mot stenen och för fram och tillbaka i sidled. Det tar en stund om den är väldigt orund men resultatet blir bra.

Tryckluft för att blåsa ren vinkelslipen efteråt är en stor fördel.


Stackars rondell,,,,,, :((

Skaffa ett gammalt svarvstål för att "riva ner" stenen.
Kruxet är att fixa till ett bra "rivstöd", men med lite klurighet och några VKR rör så borde man kunna "rigga ihop" en vettig jigg.
"Frihanda" går ju inte för då "kopierar" man bara orundheten i skivan/stenen.

Avatar Fallback

Re: Knivslipning - webbtips

orre  
#46680
Skogshuggarn skrev:
totte skrev:Tormek har jag inte testat, tycker dom är vidrigt dyra. Har en hembyggd motordriven slipsten, ett gammalt stativ med handvev, där jag satt in en gammal tvättmaskinsmotor, Motorn driver ett cykelnav med en rem, sen en cykelkedja upp till slipstensaxeln.

Hur man svarvar en klassisk Gotlandsslipsten: Sätt en tjock stenkapskiva på vinkelslipen, påtag andningskydd, starta slipstenen om den är motordriven, eller anlita lämplig vevare med andningskydd. Se till att det finns nåt anhåll att stödja vinkelslipen mot om det inte finns sätt fast en bräda eller nåt med tvingar eller så. Sen är det bara att svarva på, man håller kapskivan vinkelrätt mot stenen och för fram och tillbaka i sidled. Det tar en stund om den är väldigt orund men resultatet blir bra.

Tryckluft för att blåsa ren vinkelslipen efteråt är en stor fördel.


Stackars rondell,,,,,, :((

Skaffa ett gammalt svarvstål för att "riva ner" stenen.
Kruxet är att fixa till ett bra "rivstöd", men med lite klurighet och några VKR rör så borde man kunna "rigga ihop" en vettig jigg.
"Frihanda" går ju inte för då "kopierar" man bara orundheten i skivan/stenen.

Satte stenen i svarven och en gammal sliten platta i stålhållaren.
Gick kanonbra. (glöm inte att köra mkt.sakta och täcka in svarven met tex byggplast.

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

totte  
#46695
Skogshuggarn skrev:Stackars rondell,,,,,, :((

Skaffa ett gammalt svarvstål för att "riva ner" stenen.
Kruxet är att fixa till ett bra "rivstöd", men med lite klurighet och några VKR rör så borde man kunna "rigga ihop" en vettig jigg.
"Frihanda" går ju inte för då "kopierar" man bara orundheten i skivan/stenen.


Vinkelslipen överlevde alldeles utmärkt efter en liten urblåsning, en stenkapskiva kostar bara ett par tior. Det är inte värre än att kapa stenplattor med maskinen, det dammar rätt bra det också. Det går attans mycket fortare än att riva med ett stål, har man stor orundhet kan det ta evigheter. Min kastade nästan 2 cm.

Användarvisningsbild

Re: Knivslipning - webbtips

Skogshuggarn  
#46730
orre skrev:Satte stenen i svarven och en gammal sliten platta i stålhållaren.
Gick kanonbra. (glöm inte att köra mkt.sakta och täcka in svarven met tex byggplast.


Hur mycket matade du i svarven "per repa".

Föreställer mig annars, att det det skulle gå bra fort att dressa till en gammaldax slipsten med ett riktigt maskinrivstöd" och 8-12 diamanters rivistift.
Stiftet kostar dock 5-6000:- så ett gammalt sletet svarvstål är nog det det billigaste man kan komma undan med för
rent "hobbybruk",,,,,,, eller rondell då ja, om man föredrar detta. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).