Verkstan

Växellåda tappar olja men inget läckage

31 inlägg 15475 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46315 Ja min lastbil (volvo FH16 -96) lider av ett lite mysko fel som vi inte blir klok på. Jag tar det från början:

För 3 eller 4 år sen köpte vi lastbilen och efter ett tag så nöp bottenstocken i växellådan. Wist konstaterade att lådan var torr. Ja vi tänkte inte så mycket mer på de, kan ju vara så att det var dåligt med olja i den redan då vi köpte den, ser man inget läckage kan de lätt bli att man fuskar lite med kontrollen av sånt. En utbyteslåda sattes i allt var frid och fröjd.

Efter ca 2500mil så nöp även denna låda, samma fel, bottenstocken fast och lådan torr. Nu började vi bli riktigt brydd på va tusan det kunde vara. För något läckage har inte upptäckts och under tiden bilen stod på verkstan då wist inte kunde luska fram en ny låda till den började man kolla runt efter tips på vad som igentligen händer. Ingen som vet nått men INAB i stan som sysslar med hydralik sa att det kunde i värsta fall vara så att hydralpumpen sugit ut oljan ur lådan.

Så då vi väl fick tag på en ny låda (bara gått 5000mil, satt i en krashad lastbil) så satte vi in en helt ny hydralpump (100l/min), byggde om hydraltanken för att tillåta 1,25" sugslang (rek är att 1" räcker vilket satt där tidigare), kraftöverföringen mellan hydralpump och vxlåda undersöktes också väldigt noga.Detta gjordes i höstas och den har rullat på sen dess.

För ett par månader sen fick jag bara en magkänsla att oljenivån borde kollas med desamma. Mycket riktigt, fick fylla i bra många litrar, sen dess så kollas nivån en gång i månaden och vi har inga idéer längre på vad felet kan vara. Det ända stället jag sett att det blir fuktigt ur är luftningsslangen från växellådan. Men den sitter ju högst upp på lådan, det ska bara inte kunna komma ut nån olja från lådan där. Vi har även en mekaniker som tidigare varit på volvo och han förstår inte detta heller.

Timmerbilen går i regel på en lite speciell körning då den ofta inte går mer än ca 3mil om dan, däremot går kraftuttaget säkert 5-6h om dan då den går inne på husumfabriken med att flytta virke (lastar och lossar med egen kran alltså). Sedan går den emellanåt på andra "mer normala" körningar också. Sedan vi bytte sugslangen och satte rakare kopplingar vid hydralpumpen har jag kunnat sänka arbetsvarvet från tidigare ca 670rpm till ca 620rpm men ändå ha ungefär samma fart i kranen.


Så nu står vi i läget att oljan måste fyllas på lite nu och då utan att förstå vad som händer igentligen med olja. Hoppas nån här kanske råkat ut för nått liknande eller hört talas om det eller nått sånt. Hade varit trevligt att få ordning på det.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46320 De där låter riktigt dyrt...:(
Ett par nyfikna frågor har växellådan någon kylsslinga för kylning av oljan?
Hur stor mängd olja handlar det om ?
Testat olika sorters oljor?
Att hydraulpumpen skulle tjuva åt sig oljan låter inte så troligt i mina öron.
Hur sitter oljepumpen i förhållande till oljenivån i växellåda? måste oljan vara urtappad vid pump byte tex.
Har ni lagt något under bilen då ni står och lastar för å se om den läcker då?

Olja kan ju inte försvinna bara så där utan att det finns någon annledning.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46344 Henrik K: Ska försöka svara så gott jag kan.

Jag vet faktiskt inte om det sitter nån form av kylning för lådan, om det sitter som standard borde det finnas men vi har inte byggt på nått sånt iallafall.

Hur stor mängd olja det handlar om är svårt att säga, nu senaste gången då det gått kanske 4 månader hällde vi väl i kring 10liter tror jag, då jag kollade nivån månaden efter var den bra och behövde ingen påfyllning.

Jag tror inte vi provat olika oljor, chefen har nån oljeshejk han köper alla oljor av som brukar ha bra rekomendationer.

Jo det låter otroligt att hydralpumpen skulle ta olja men det har hänt nått enstaka tillfället på andra lastbilar har jag hört då man pratar med olika åkare och företag.

Hydralpumpen sitter i nederkant av lådan men jag tror inte man behöver tappa ut olja för att byta pump då det sitter en överföring mellan dom som ska vara tätad.

Har inte lagt något papper under bilden då vi lastar men såhär på vinterhalvåret stor man ofta på snö och lastar så då syns i regel varje droppe som kommer ut.

Nä man tycker ju inte att det bara ska kunna försvinna sådär.

Jag personligen är fortfarande lur på varför det är fuktigt under ventilatonsslangen för lådan trots att det inte ska kunna läcka ut där då den sitter överst på lådan. Men det kanske är standard att det blir funktigt runt den slangen av ev ånger i lådan. Har tänkt prova att sätta nån flaska eller burk under slangen för att se om det är något som kommer ut eller det bara är nån form av ånga som blir där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46423 hej! .. detta låter onekligen skumt, ... vad har du för kran /ventiler på denne ? , finns ev, överströmningsventiler , schock ventiler monterade på rör, slangar mellan pump, och kran i bilens chassie ? , något är fel här ! oas. ny pump.. vilken typ av hydraultank sitter det på bilen ..och vad har denna för returfilter ? ... kan ju vara så att ett ev, undertryck ändå tillåter hydraulpumpen sniffa lite hypoidolja vid specifika manövrar t.e.x just mot ändlägen i krankörningen .typ grip öppna /stäng ? , någonstans uppstår tydligen en PIK i pumpens suglinje .. som tydligen ändå tillåter lite sniff av växelådsolja genom packboxarna i kraftuttaget ? ... skulle det vara ett övertryck så hade du inte startat denna tråd :lol: .. men det är svårt att sitta här och ge en diagnos :-B

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46445 Om pump skulle suga olja ur lådan ,skulle då inte motsvarande mängd dyka upp någon annanstans.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46500 Spindeln: Har haft 2 olika kranar, först en Cranab CXR10 sen 90talare och nu sedan ett år tillbaka en Epsilon 110 från 05. Samma fenomen med båda kranarna.
Tanken är troligen den som påbyggaren satte dit, höglunds. Den är som sagt modifierad så det ska bara inte kunna vara fel där... tycker man iallafall. Vad det är för returfilter, jadu stort och långt typ :lol:
De var lite de som INAB var inne på att det kanske hände att det kunde bli nått vakum i pumpen så de skulle dra oljan ur lådan. Därför byggdes sugsidan om och gjordes då överdimentionerad.
Nä alltså övertryck ska det ju inte kunna vara tycker man :wink: Jo jag förstår att de är svårt att ge diagnos över nätet... det är ingen som hitills lyckats enns som kollat på bilen så.

bengt.a: då oljan isåfall skulle gå ut i hydralsystemet så är det inget som märks då det är så stora volymer hydralolja i ett timmerbilsekipage. Så skulle vxoljan gå in i hydralsystemet är det inget som syns tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46515 hej mickev. , jag har grunnat på detta en hel del idag , och blir inte klok på fenomenet ~x( , tänkte först att nåt ev, strul i kranventil, stödbensventil skulle kunna få till ett vakum , men det är så jävla långsökt .. och jag misstänker att det är full snurr på kran om den går på husum, ..men nåt jävla vakum måste det ju vara frågan om ..en läcka utåt ser man ju direkt ... helskumt är det . i våran F16 går det bara ynka 10,5 liter i lådan .. så man vill ju inte ha några konstigheter :lol:

det kan ju inte heller vara nån luftläcka , i nåt av reglagen,ventiler som styr växling som läcker "inåt" och därför skapar ett övertryck i själva lådan ...det borde ju isf , både höras och synas ev ? ..+ att all olja ligger ju i botten ?

som sagt jäkligt skumt detta , du kanske känner till "oves åkeri" (gröna /gulddekor) kör volvo...deras 1år gamla merca , skar ju lådan nyligen på , där hade "åkarnas hydraulservice" i huddiksvall gjort nån miss med pumpmontaget så bultarna pumpen sitter med hade smullit av utom en... lådan gick torr och skar .. vilket mörker x_x

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46534 Blir inte heller klok på det,iallafall våran Sisu slänger ut en del ur avluftningen på främre diffen när man backar hårt,blir några liter per år men hela bilen stinker ju hypoidolja då så man känner av det på 5 meters avstånd :roll:

Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

totte  
#46546 Jamen hela frågan hänger ju på följdfrågan: Var i h-e tar oljan vägen? Den kan ju knappast förintas. Antingen måste den läcka ut och försvinna på nåt omärkligt sätt eller så måste nivån stiga nån annan stans.

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46556 hmm! ...ja just den MINST SAGT karaktäristiska doften av just "hypoidolja" ...borde nästan gå att få korn på i hydraultanken om den läckt dit ? ..om även i mindre volym borde en tränad näsa känna skillnaden kanske ? ... och även om det förmodligen i detta fall inte rör sig om 80/90 ..utan tex en rak 80w , så finns denna lukten iaf, ...man tycker att den är så stark att den borde bryta av doften i hydrauloljan ... , men även om så kan konstateras så är ju bara en del av felsökningen avklarad :???: , ..

klurade lite mer på det där med luften ... och just konstruktionen med pumpmontering ...kraftuttagsmanöverventil .. problemet borde finnas i omedelbar anslutning till växellådan .... ~x( ...och såna här problem är inte alls roliga

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46656 Tack allihopa för erat engagemang. Det är uppskattat trots att det fortfarande är ett mysterium.

totte: Jadu, hade jag kunnat svara på vars oljan tar vägen... då hade detta inte varit nått problem för då går det att felsöka, de är väldans svårt som de är nu :sad:

Simba: Du de lät lite knepigt också. Kan det vara nått att nått drev råkar kasta upp olja precis vid luftningshålet tro?

spindeln: Jag hoppas du inte tappat håler för våran skull :lol:
Ja allting är ju så mystiskt. Hade det varit nått med kranen borde det blivit skillnad från då jag fick epsilonkranen för drygt ett år sen.(den fick jag förövrigt dan före lådan skar, jätteskoj att ha fått en "ny" kran och bara hinna köra den en dag, sen står hela ekipaget på wist i 3 veckor för att dom inte klarar av att söka efter en ny växellåda (då chefen tröttnade så började han jaga själv, hos volvo i lule eller om de var längre norrut fick han tag på en låda... de tog en halvtimme, gissa om wist stod LÅÅGT på hans lista då :wink:, sorry spårade ur lite :oops: ) Men samma fenomen med den nya kranen.

Om jag nu inte minns fel så är det 80/90 olja vi kör med. hypoidolja är en olja jag knappt klarar av att hålla på med utan att få huvudvärk, alla andra oljor går hur fint som hällst men just dessa oljer går inge bra... kan ha fått "för hög dos" av det nångång :wink:

Enligt dom som kan dehär med hydralik så ska det inte kunna hända att pumpen suger ut oljan med den setupen vi hade tidigare (bla 1" ledning på sugsidan) men de har ju hänt nån enstaka om jag förstått saken rätt och sedan vi överdimentionerade systemet så ska det inte finnas en chans i världen att de kan hända. Säger iallafall dom som kan såntdär, jag själv är inte så duktig på sådana beräkningar så de är väl bäst jag är tyst.

oves åkeri låter inte bekant såhär på rak arm men inte omöjligt att man känner igen det om man ser nån bil. Illa iallafall då sånt händer. Vi hade en I-shift låda som rasade för nån månad sen på en av grusbilarna, den är fåsehär 1½ år tror ja. Lådan plockades upp en gång tidigare då ett lager hade lossnat innuti lådan och den undersöktes och inget skulle ha gått sönder då. Men det känns som att det var nått dom missade för en i-shiftlåda ska inte rasa på bara nått eller några år.

Jag är fortfarande lur på dendär avluftningsslangen, varför är den fuktig. Då det inte handlar om nå stora mängder olja som kommer ut så kanske de är så att den lilla olja som kommer ut droppar mot lådan som får oljan att förångas innan det når marken... Men bara en teori. Får nog försöka fixa nån behållare som den slangen får gå ner i nångång då man vet att man ska köra "krankörningen på fabriken" en hel vecka eller så. Har fått varit ner och gästkört i sundsvall nån vecka och lite terminalkörningar här hemma till och från nu då husumfabriken är stängd men på onsda öppnar dom igen, borde bli stadigt jobb där inne då ett tag framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46677 tjena mickev, ja då får vi se vad som händer på onsd. då ;) man är ju "skadad" för livet och kan inte bara släppa sånt här ,

för lurigt kan det vara ibland, kan säga en episod som jag var med om i en motoroljeläcka ...det läckte som fan , och man ville helst inte stanna någonstans :lol: , jag var helt övertygad om att bakre vevaxeltätningen skjutit .. och vi sökte och j-vlades , till slut sa jag bara att ställ bilen på tvättplattan och låt den stå tills den är kall... sedan tvättade jag motor och växellåda så det var som nytt :lol: , bilen fick torka över natten i sommarvärmen , följande dag låg jag under bilen direkt när den startades ... och även i detta extremfall var det tillräckligt svårt att spåra oljans väg baklänges till en liten "microspricka" i hållaren för oljefiltren som är bultad direkt i sidan på blocket :surp: ... och denna svarta olja rann så fyndigt utefter motorns alla linjer och ner till sprängkåpan utan att synas =))

Användarvisningsbild

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Knegarn  
#46694 går lådan av nån orsak varm?

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46708 Hej..
Bara en tanke...Går det inte att använda någon form av fluoricerande spårvätska?
Typ sådan som man kan använda i ac-system när man läckagesöker.
Man använder sedan en uv-lampa och belyser dom ställena som man tror att det läcker i från, och det syns väldigt tydligt om det finns ett läckage..
Nu vet jag inte om det finns spårvätskor som funkar ihop med oljor..Men det kunde kanske vara en idè ändå.
Del för att kunna se ett läckage...eller se om den ena oljan blandar sig med den andra..
En tanke, som sagt var..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Växellåda tappar olja men inget läckage

Mickev  
#46709 ulf: Du de var en idé jag inte alls har tänkt på. De måste ju faktiskt undersökas om de finns nått som funkar. Tack för de

Knegarn: Ingen aning faktiskt, den är så gammal så de finns ingen mätare för de. Skulle vara om det finns någon indikeringslampa för de men har inte sett nån iallafall.

spindeln: Jadu, många sådana grejer finns det att berätta om. Även jag som inte kört så många år har en del sådana grejer i erfarenhetsboken, man lär sig nått nytt varje dag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).