Trädfällning (arborist)

Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlamad

25 inlägg 22166 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464841
MartinH skrev:Det verkar som att fällare ett fick problem med motorsågen därför tog fällare två över och slutförde fällningen.
Fällare två borde ha kollat ettans jobb lite bättre när man betraktar detta i efterhand.

Det är i och för sig alltid lätt att se vad som borde gjorts när man betraktar utgången i efterhand .

Mvh
MartinH


Vad dom verkligen borde kollat är väl att ingen annan skulle ha funnits i riskområdet, eller?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464843 Absolut, detta var en förklaring till varför fler än en person var inblandad i fällningen.

Att kolla och säkra fällområdet skulle självklart ha föregått själva fällningen, det är vi nog alla överens om.

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

StefanN74  
#464845 Det jag gjorde var nog att jag bara begärde ut handling med nummer 2016/031912-2, nu begärde jag ut alla 6 så får jag se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464895 Det här meddelandet fick jag efter Arbetsmiljöverkets sekretessprövning:
"Begäran om allmän handling
Ni har begärt att få ta del av handlingar i ärenden.
Totalt har 6 handlingar bedömts.
Ni får ta del av följande handlingar i sin helhet :
2016/031912-1 - 2016-031912 Tjänsteanteckning i ärende 2016/031912
2016/031912-3 - Resultat av inspektion i ärende 2016/031912
2016/031912-5 - Komplettering i ärende 2016/031912
2016/031912-6 - Utredning i ärende 2016/031912

Följande handling/handlingar lämnas ej ut i sin helhet :
2016/031912-2 - begäran om yttrande - träffad av fallande träd på Siggefora Camping
Järlåsa - 20160705 i ärende 2016/031912. Sekretesskyddade uppgifter har maskerats med
stöd av OSL 28 kap. 14§, 1:a stycket: enskilds hälsotillstånd/personliga förhållanden i
arbetarskydd.

Följande handling/handlingar lämnas ej ut i sin helhet :
2016/031912-4 - Svar i ärende 2016/031912. Sekretesskyddade uppgifter har maskerats
med stöd av OSL 28 kap. 14§, 1:a stycket: enskilds hälsotillstånd/personliga
förhållanden i arbetarskydd."

Denna sekretessprövning är sidan ett av de 36 sidorna.

De som var sekretesskyddade är främst en massa polisförhör och där är namn och förhör svartmarkerade så det går inte att se vem som förhördes, vilket vittne eller annan person som förhördes eller vad som sades.

Sammanfattningen av ärendet som också verkar vara själva utredningen är från sidan 33 - 36. Svaret från företages chef är på en sida, sidan 28 och 29 (detta är dubbletter i handlingarna från Arbetsmiljöverket). Dessa fem sidor är de jag har sammanställt och skickat med i mitt tidigare inlägg.
Sedan är det e-postkommunikation som rör beställningen från vägföreningen åt vilket jobbet utfördes, inte med i min sammanställning.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464899 I rapporten står det att det ska vara två trädlängder mellan den som fäller trädet och närmaste annan person. De hänvisar till "Se 5 och 10 §§ samt bilaga B punkt 3.3 AFS 2012:1 samt 3 kap 4 § AML.".

Detta stämmer inte med skriften nedan, det står där på sidan 6 att:
"Normalt får endast den som fäller ett träd uppehålla sig inom trädets räckvidd. Arbetet skall
avbrytas om någon annan kommer innanför trädets räckvidd. Vid t.ex. särskilt svåra
trädfällningsarbeten finns dock efter en riskanalys möjlighet att flera arbetar inom trädets
räckvidd. Vid utbildning får också undantag göras.".

Text om en trädlängd framgår av:
"Komplement till Skogsstyrelsens bok ”Motorsågning” vid utbildning för Motorsågskörkort

Inkluderar sammanfattande och förenklad skrivning om viktiga punkter ur gällande
bestämmelser (AFS 2012:01) samt regler och krav som tillämpas i samband med
körkortsprov för nivå A och B;
Av Tomas Gullberg 2013-01-14".

Jag brukar inte heller ta ut två trädlängder hur gör ni?

Har kollat AFS 2012:1 "Användning av motorkedjesågar och röjsågar" och hittar inget om två trädlängder där heller.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

TrioBrake  
#464906
MartinH skrev:I rapporten står det att det ska vara två trädlängder mellan den som fäller trädet och närmaste annan person. De hänvisar till "Se 5 och 10 §§ samt bilaga B punkt 3.3 AFS 2012:1 samt 3 kap 4 § AML.".

Detta stämmer inte med skriften nedan, det står där på sidan 6 att:
"Normalt får endast den som fäller ett träd uppehålla sig inom trädets räckvidd. Arbetet skall
avbrytas om någon annan kommer innanför trädets räckvidd. Vid t.ex. särskilt svåra
trädfällningsarbeten finns dock efter en riskanalys möjlighet att flera arbetar inom trädets
räckvidd. Vid utbildning får också undantag göras.".

Text om en trädlängd framgår av:
"Komplement till Skogsstyrelsens bok ”Motorsågning” vid utbildning för Motorsågskörkort

Inkluderar sammanfattande och förenklad skrivning om viktiga punkter ur gällande
bestämmelser (AFS 2012:01) samt regler och krav som tillämpas i samband med
körkortsprov för nivå A och B;
Av Tomas Gullberg 2013-01-14".

Jag brukar inte heller ta ut två trädlängder hur gör ni?

Har kollat AFS 2012:1 "Användning av motorkedjesågar och röjsågar" och hittar inget om två trädlängder där heller.

Med vänlig hälsning!
MartinH


Kan man alltså få ut polisförhör?!
Jag mejlade in med diarenummret och fick ba 6 sidor

Nej vem fan håller efter två trädlängder.... ? Nötterna på säker skog isåfall då ;)

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

röjar kalle  
#464911 Det där med två trädlängder menas om vi är två som hugger på samma Skifte.så blir det automatisk två trädlängder om jag inte kan fälla ett träd som når kamratens trädtopp. Hur tokigt det än låter.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MartinH  
#464934 Kalle där har du rätt, kopplade inte de två trädlängderna till att dom var två stycken som fällde.

TrioBrake: Det du kan göra för att försöka få ut polisförhören är att begära alla handlingar som rör ärendet, såsom jag fick ut alla 36 sidorna. Du kan sedan begära att de omprövar det sekretessbelagda avsnitten och att du begär ett myndighetsbeslut på det.
Det första svar som jag fått med svartlagda fält är ett tjänstemannabeslut och det kan inte överklagas (känner väl till gången då jag också är i myndighetssvängen själv).
Är du inte nöjd med det svar du fått från en tjänsteman på en myndighet begär du ett myndighetsbeslut. Är du då fortfarande inte nöjd går det att överklaga, det blir väl i så fall till förvaltningsrätten. Men det står på överklagandehänvisningen som kommer med myndighetsbeslutet. Du skickar i så fall överklagan till Arbetsmiljöverket som i sin tur skickar det till förvaltningsrätten.

En myndighet kan när du begär ett myndighetsbeslut ändra på tjänstemannabeslutet och lämna ut en handling i sin helhet. Det har jag varit med om, det behövde inte gå ända till förvaltningsrätten för att tjänstemannabeslutet skulle ändras och jag få ut handlingen. Tjänstemän kan ibland av osäkerhet avstå från att lämna ut en handling i första läget. Ett myndighetsbeslut fattas av chef eller jurist (oftast) och de kan då också ompröva och ändra tjänstemannabeslutet istället för att det ska gå till förvaltningsrätten.

Arbetsmiljöverket skrev till mitt e-brev att:
"Vi har den 17 juli 2017 tagit emot din begäran om att få ta del av allmänna handlingar.

I det bifogade dokumentet ser du vilka handlingar du får ta del av i sin helhet. Du ser också vilka handlingar du delvis får ta del och vilka handlingar som inte lämnas ut. Om det är handlingar eller uppgifter som inte lämnas ut, har du rätt att begära att frågan hänskjuts till myndigheten, d.v.s. att Arbetsmiljöverket fattar ett beslut om detta. Ett sådant beslut går att överklaga.

Kontakta oss via e-post på arbetsmiljoverket@av.se om du vill att frågan hänskjuts till myndigheten eller om du har andra frågor." (min understrykning).

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

StefanN74  
#465222 Har fått alla delar nu och det som kanske var mest intressant av det tyckte jag var utredningen från Krycklinge skog där man punktlistade upp vad man kunde gjort för att undvika denna olycka.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlam

MDin  
#488029 Jag har arbetat som journalist i många år, presskortet går ut 2019. Vad jag ser i inläggen är ett engagemang som inte går av som hackor. Ni är suveräna i ert grävande i journalistik! Jag kommer med ett inlägg och ni verkligen ger allt för att gå till botten med problematiken.
Törs man uttrycka sin beundran och säga "jag älskar er och ert engagemang" Ni är verkligen beundransvärda !
Det här forumet är guld värt och ger mig mycket om människor och om skogen som är ett gemensamt intresse. Ni är suveräna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).