Gallring

Gallring contortatall

19 inlägg 13728 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring contortatall

valtra mega  
#464861 Finns det nån som har erfarenhet av contortatall ?
Har contorta på ca 1,5 ha 24 år gammal på samma breddgrad som Umeå .
Vid vilken höjd skulle ni gallra och lämpligt antal stammar efter gallring



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

alias  
#464889
valtra mega skrev:Finns det nån som har erfarenhet av contortatall ?
Har contorta på ca 1,5 ha 24 år gammal på samma breddgrad som Umeå .
Vid vilken höjd skulle ni gallra och lämpligt antal stammar efter gallring


Motfrågorna som man bör ställa innan något svar kan ges är nog;

Vilken bonitet?

Vilket stamantal börjar du med?

Hur är kvaliteten (går det att satsa på timmerproduktion eller är det så dåligt att allt troligen hamnar i massavedshögen)?

Nog borde väl SCA ha någon skötselinstruktion för sina contortaplanteringar (de är väl det bolag som har störst areal Contorta i Sverige)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

valtra mega  
#464892 Bonitet borde vara frisk mo gissar på svenska klassen t 24
Stamantal ca 2000-2200 har huggit upp vägar med 20 m mellanrum för några år sen när jag utförde en sen röjning
Lite varierande kvalitet men finns en del fina stammar

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

Flax12  
#464931 Hej!
Har ca: 1500 m3sk contorta i allt från rena bestånd till bland bestånd. Är i södra Sverige på östra kanten av Kronobergs län. Står på T24 mark i huvudsak. Idag i 35-40 års ålder. Bör enligt min erfarenhet gallras försiktig. Växer bra även i trånga lägen. Vindkänslig och skjuter ut grenar långt om tillfälle ges. Har både sågat och hyvlat virke från contorta.

Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

Håkan A  
#464939 Har ingen egen erfarenhet av Contorta, men det finns några rekommendationer på Skogskunskap. http://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/gallra/gallringsprogram-och-stamval/gallring-i-contortatall/
Rekommendationerna verkar stämma med de erfarenheter Flax12 beskriver. Borde finnas någon forumist längre norrut i landet som har erfarenhet av contortagallring!

Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

valtra mega  
#464943 Att den skall gallras försiktigt som ni säger har jag också läst när jag sökt på nätet .
Men intressant att få höra åsikter om skötsel från andra skogsägare för med ett bestånd på 1,5 ha är det svårt att skaffa sig kunskap hur man skall göra gör jag fel så har jag ingen andra chans att göra rätt när det är enda contorta beståndet jag har.
Konstaterade när jag röjde att de har kvistar ner till marken så jag kvistade dem 1,5-2 m nerifrån och nu har de nedersta kvistarna börjat torka .

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

Beavern  
#464979 Gallrade några ha för några år sedan. Minns jag rätt så var instruktionen att ta ut 70-75% av volymen man skulle ha tagit ut vid en normal tallgalllring.

Användarvisningsbild

Re: Gallring contortatall

kalhuggo  
#464994 Verkar inte vara nåt man sköter, iaf inte på mina breddgrader (66,30).
Har ett 42-årigt bestånd på 4 ha som jag röjde försiktigt vid 14 års ålder ( 2- 2,5 m förband).
Det tuffar på med ca 6 m3/ha och år vilket väl får anses vara rätt bra här. Trots att det var barrot så står dom ostadigt och här är ju snön största hotet.
Jag resonerar så att ju fler som bär lasten ju bättre, dom har klarat sig hyfsat men inte är det vackert precis
Tror vi kommer att avveckla dom tidigt istället för att gallra. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring contortatall

svampbob  
#464999 Det måste väl vara en väldigt bra avkastning vid din breddgrad. Det är väl så att contortan främst kommer att sluta som massaved och industrin verkar tycka att den är perfekt att göra massa av.

Användarvisningsbild

Re: Gallring contortatall

kalhuggo  
#465001 Ja det är väl snudd på dubbelt upp mot svensk tall, finns mig veterligt ingen häromkring som sågar contorta,
vet att Sca gjort några små sågprov men inte hur dessa utfallit :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

Palakangas  
#465021
svampbob skrev:Det måste väl vara en väldigt bra avkastning vid din breddgrad. Det är väl så att contortan främst kommer att sluta som massaved och industrin verkar tycka att den är perfekt att göra massa av.

När dåvarande Iggesunds Bruk planterade Contorta häromkring på 60-70talet var tanken att den skulle bli massaved pga en befarad virkessvacka om 30 år. Nu avverkar Holmen Skog de beståndet och virkessvackan, den uteblev. Å andra sidan var deras planteringar rätt misslyckade.

Användarvisningsbild

Re: Gallring contortatall

svampbob  
#465051 Här kommer en film på beståndet som jag har gallrat.

Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

Sandström87  
#465053 Har själv någon hekrar contorta och ha nyss avverkat 4ha 45årig på grund av dess instabila rotsystem. Min åsikt vad gäller contorta är att de ska man inte satsa på. Oavsett vid vilken ålder dom huggs så får man inte ut nå timmer och vad gäller massa så vill helst inte bruken ha dom då det är dåligt utbyte per fub. Så jag tror att det inte kommer att bli någon timmer avsättning i framtiden och massaveden kommer att betalas sämmre än andra sortimen ,något som vissa bolag gör även idag

Användarvisningsbild

Re: Gallring contortatall

svampbob  
#465054 Här kommer en film på beståndet som jag har gallrat.


Avatar Fallback

Re: Gallring contortatall

isteskog  
#465087 Den såg växtlig och fin ut! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).