Skördare

TIMBERJACK 1880

11 inlägg 7651 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

TIMBERJACK 1880

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4642 Min exmaskin, högg ett skifte till innan den blev såld!
Maskinfakta Tj 1880 1993års,24100kg inkl band&kedjorTD71motor Dapt527,642D fällhuvud,185 kran 10m,droppen kedjesmörjning!
Bild
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06100000-06109999/640x480/6105092.jpg
Bild
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/06100000-06109999/640x480/6105090.jpg



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4644 kan inget om sådant men den ser ju fin ut och ser ut att vara välskött

hur gick den under produktionen?? ska du få/köpa en helt ny maskin nu?

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4645 Jag har ersatt den med pendonmastern, som jag nu har haft i c:a 3år, Tvågrepparn hamnade i Norge, han som köpte den har huggit ca 80 000m3fub med den!
Om man kan alla knepen går det att hugga mycket med en sån, om den är bra iordning!

Det går utmärkt att fälla under upparbetning ,bara man ser till att köra kranen endast när det ska till att kapa ,kör man ut kranen en liten bit vid varje kap har man fått tag i ett nytt träd vid tredje- fjärde kapet, och ändå har man full kontroll på aptering och sortering!

Vid fällning på lång arm sågade man lite i taget så att trädet började gunga, så fort det gungade över åt rätt håll sågade man ut och drog in det, på så sätt kunde man fälla riktigt stora träd, fullt kontrollerat utan att man behövde ta i.Vi släppte trädet när det föll för att slippa skakningar i maskinen!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4646 låter avancerat! inte undra på att man måste ha så mycket utbildning hehe

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5057 Den där Mastern ser ju bättre ut än ny, putsa måste vara ett nöje för dig.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5113 Din nuvarande maskin är alltså också en Master fast med pendo hytten??

Hette inte 1880 "Super master"??

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5134 Min nuvarande maskin är en SRG Pendomaster, det är ett förstärkt & modifierat masterchassi som fått en ny påbyggnad. Kolla maskinbilder!

Visst hette dom supermaster! :D

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5140 Kan en sådan maskin som du har idag helt och hållet mäta sig med en helt nytillverkad??

Föredrar du 8wd eller 6wd??

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5255 Fråga ett lämnar jag obesvarad :mrgreen:

Beträffande 6 el 8 hjul så finns det för och nackdelar med båda delarna, boggie på den delen där du har hytten gör att du får större möjlighet att sitta plant. :D
Hinderhöjden halveras, men antalet fördubblas. :)
Bättre åtkomst under hytten, :D
Radering vid svängning. :(

Det är nog bra med 8 hjul om man har hytten på traktordelen annars kvittar det nog, fast raggningsfaktorn är nog lite högre med 8!

   TS
Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5300 Du har nog rätt i de där me raggningsfaktorn,jag kör en 4-hjulig skördare å ser då inga brudar på jobbet.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5442 två greppare är det enda som funkar vid oss engräpparna där ryker aggregatet efter en tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).