Skogsmiljö och Trädlära

Låta döda barkborregranar stå?

10 inlägg 11197 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Låta döda barkborregranar stå?

Foxtrot Echo  
#460031 Har noterat 1st barkborreangripen och död gran (inget grönt barr kvar) på ett ställe i skogen. Kan inte se att några fler träd i närheten är angripna.

Tidigare har vi tagit ut alla döda barkborreträd, men har jag nu fattat rätt att så länge de är döda så kan man lika gärna låta dem stå kvar?

Att de är de angripna men ännu inte döda som man ska ta ut i juni/juli för att begränsa spridningen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Låta döda barkborregranar stå?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460045 De barkborrarna som dödade de trädet har stuckit så de kan stå kvar.
Kolla efter brunt mjöl på stammen runt rotbenen, dom träden är nyligen angripna

Användarvisningsbild

Re: Låta döda barkborregranar stå?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460050 Du gör bara barkborren en tjänst genom att ta bort det trädet nu. då nästan alla av dess fienden bor kvar som larver eller puppor. Myrbaggar, knäppare och rovflugor har kvar avkomma i trädet år två och i vissa fal år tre med. Är man för snål för att kunna lämna ett dött träd gör då en högstubbe minst 1,5 m. För då klarar sig i alla fall knäppare larverna sig. :-BD

Avatar Fallback

Re: Låta döda barkborregranar stå?

Foxtrot Echo  
#460099 Tack, då hade jag förstått rätt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låta döda barkborregranar stå?

p till p  
#462154 Om det inte finns kvar några barkborrar eller deras larver under barken kan dom stå .
Men det kan bli större risk för nyckelbiotop.

Användarvisningsbild

Re: Låta döda barkborregranar stå?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462171
p till p skrev:Om det inte finns kvar några barkborrar eller deras larver under barken kan dom stå .
Men det kan bli större risk för nyckelbiotop.

Hur då? :!:

Avatar Fallback

Re: Låta döda barkborregranar stå?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464583 Nej städa städa städa
Torrträd, vindfällen, all asp, grova lövträd.
Blev 38fubm3 i vintras bränsleved.
Har du fått nyckelbiotop/naturreservat kommer du efter det att städa skogen.

Avatar Fallback

Re: Låta döda barkborregranar stå?

Robertberg  
#464589
Tåndemåla skrev:Du gör bara barkborren en tjänst genom att ta bort det trädet nu.


Om man har säg fem torrträd i en klunga, räcker det med att spara ett? Finns det någon bra tumregel för hur många man ska spara?

Användarvisningsbild

Re: Låta döda barkborregranar stå?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464593 Du kan ta ner alla men gör högstubbar som sagt minst 1,5 m ju grövre desto högre! Men jag hade lämnat de främst om det finns fortsatt risk på stället.

Avatar Fallback

Re: Låta döda barkborregranar stå?

jannee  
#464594 Lämna torrträden men ta de som står runt omkring, framförallt de största och oftast de i nordostlig riktning.
Ser du någon som helst tendens på sämre vitalitet kan du ge dig den på att de är angripna. Visst de kanske denna gång klarade angreppet men nästa??
Inte sällan är det de största (äldsta) träden som först stryker med. Blir det sedan en lucka och de blir mer solbelysta ligger de ännu sämre till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).