Föryngring

Plöjning resultat

13 inlägg 6166 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plöjning resultat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45576 Det har varit en del synpunkter emot plöjning, jag tänkte med bifogad bild visa skillnaden mellan harvning och plöjning. Ett område är harvat och ett är plöjt. Det är planterat med Contorta 1990 cirka 2100 plantor/ha. 625 möh i Härjedalen.
Gissa vilket som är plöjt.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plöjning resultat

Thunborg  
#45588 Jag säger varken eller om plöjning, huvudsaken är att man återplanterar . Lite kan ju lutningen förhållande till vädersträcken göra och om planterna fick en bra start efter planteringen , jag menar om det var en torr försommar. Vad handlar det om för arealer :?:

Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45593
Thunborg skrev:Jag säger varken eller om plöjning, huvudsaken är att man återplanterar . Lite kan ju lutningen förhållande till vädersträcken göra och om planterna fick en bra start efter planteringen , jag menar om det var en torr försommar. Vad handlar det om för arealer :?:


Knappt 40 ha. Det är ett lika stort område utanför fotot österut som det östra på bilden.
Vi satte 80 000 plant. Det är en otrolig skillnad på plats. Borde upplevas av de som är negativa till plöjning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45603 Jag ser bara kartbilden? :?:

Användarvisningsbild

Re: Plöjning resultat

Thunborg  
#45605
Jesper skrev:Jag ser bara kartbilden? :?:


Klicka på kartan så får du upp den i ett nytt fönster, där är två områden inringade med rött 🧠

Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

flisshejk  
#45626 Vad vill du bevisa med dessa bilder, jag tror att de flesta vet att plöjning kan ge bra produktion men till vilket pris för framkomligheten i tärrengen, sätt gärna in några närbilder på båda områdena, så kan vi får se om det finns skillnad på tillgänglighet för Tex. röjning och eventuellt tillvara tagande av virke.

Användarvisningsbild

Re: Plöjning resultat

halvproffs  
#45710 För att det ska vara jämförbart bör det nog ha planterats samtidigt, vara samma markförhållanden, lutning mot samma vädetstreck mm.

Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45737
flisshejk skrev:Vad vill du bevisa med dessa bilder, jag tror att de flesta vet att plöjning kan ge bra produktion men till vilket pris för framkomligheten i tärrengen, sätt gärna in några närbilder på båda områdena, så kan vi får se om det finns skillnad på tillgänglighet för Tex. röjning och eventuellt tillvara tagande av virke.


Jag vill bilda opinion för plöjning. Rätt utförd på rätt mark så ger den mycket bättre produktion och det är väl det vi är ute efter?
Binda koldioxid och få stor volymtillväxt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45739 Jag bifogar några närbilder så du får se hur det ser ut. Tyvärr har jag inga på det västra området.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46372 Är det bara jag som är positiv till plöjning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46374 Själv har jag aldrig sett ett plöjt hygge eller för den delen spåren efter det i ungskogar.

Så det kan jag inte uttala mig om men kan tänka mig att det torde spruta upp självföryngring på hygget.
Men som någon nämnde borde det bli svårt med drivningen i dessa bestånd senare pga av den ojämna terängen.

Men vad vet jag har inte ens sett det själv så någon expert är jag ju inte 🤷‍♂️ :lol:

Användarvisningsbild

Re: Plöjning resultat

halvproffs  
#46395 Det är inte så vanligt här heller tror jag. Jag har gjort det en gång, planterade gran och tallplant och resultatet blev att i fårorna blev det ett enormt slyuppslag som ibland kvävde planten. Problem med drivningen kan det knappast bli. Det här är ca 8-9 år sedan och jag håller nu på och röjer det. Rätt marker så är det säkert bra. Var i Malung och jagade, där hade dom plöjt uppefrån och ned (var ganska kuperat) med följd att vattnet rann i fårorna och tog med sig humus och annat sediment och gjorde dom djupare.

Avatar Fallback

Re: Plöjning resultat

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46442 Behöver det egentligen vara mer än vad det blir efter att man vinschat till sig virket med wirekran,dvs säga lite repat i ytan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).