Öppna kategorin

Sot

16 inlägg 9282 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jannee  
#464263 Min bättre hälft anser att det numera är min uppgift att hålla rent i pannrummet.
Jag ska m.a.o. rengöra detta ordentligt, vilket kanske borde gjorts redan på förra århundradet :oops:
Pannrummet är gipsat med VIT gips, men är i dag på en skala från 1 till 10 när 10 är kolsvart nog taket en 8:a medan väggarna uppifrån och nedåt börjar med 7:a för att längst ned vara en 5:a.
Hur jag nu få bort allt detta flottiga sot som bildat sedan någon gång från mitten av 70 talet.
Självklart har pannrummet "städats" regelbundet men rengjorts grundligt - ALDRIG
Allt det elektriska har jag maskerat (tejpat in), vilket tvätt/rengöringsmedel ska jag lägga på som löser upp allt flottiga sot?
Mitt vanliga (diesel) är nog inte direkt lämpligt :oops:
Jag vill helst slippa skura, tycker att det bästa är om jag kan nyttja högtryckssprutan - en 70 årig gubbe skurar inget tak 😡
Vill helst slippa måla om allt
Snälla någon hjälp mig så att gumman blir nöjd (förvånad) :grin:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sot

tallen100  
#464277 Låter inte som någon lätt uppgift.. kofot 🧠 :d

Användarvisningsbild

Re: Sot

ananders  
#464278 Gipsskivor och vatten brukar inte vara en lyckad kombination. Det vet du säkert redan.

Jag ser ditt uppdrag som ett omöjligt sådant men det är kanske lika omöjligt för dig att få din bättre hälft att inse det. Lite moment 22.

Så länge man håller undan dammet någorlunda så är det acceptabelt tycker jag.

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Sot

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464284 Borsta ner dammet och måla över sen.

Användarvisningsbild

Re: Sot

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464287
Slurfi skrev:Borsta ner dammet och måla över sen.

Så sa målarn till mig också för 15 år sedan. Det håller än. Målar om i höst igen.

Avatar Fallback

Re: Sot

jannee  
#464289 Jag har nu rådfrågat min grabb (snickare) och enligt honom brukar man efter där det brunnit bara måla över med en speciell färg som både döljer lukten (av brand) och sotet.
Får m.a.o krypa till korset och noggrant städa ur för att senare försöka kladda ner allt med ny färg - bäst frugan få bestämma kulören annars blir det aldrig någon husfrid :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sot

Hema  
#464318
jannee skrev:Jag har nu rådfrågat min grabb (snickare) och enligt honom brukar man efter där det brunnit bara måla över med en speciell färg som både döljer lukten (av brand) och sotet.
Får m.a.o krypa till korset och noggrant städa ur för att senare försöka kladda ner allt med ny färg - bäst frugan få bestämma kulören annars blir det aldrig någon husfrid :oops:

Du kan inte sätta upp en skylt på dörren in til pannrummet " EJ för obehöriga! " ?

Avatar Fallback

Re: Sot

skogshasse  
#464325 montera ett nytt lager gips så ökar du samtidigt brandsäkerheten i taket och måla den nya gipsen

Avatar Fallback

Re: Sot

jannee  
#464353 Projektet verkar tar några oanade proportioner. Kanske bäst att följa Hemas råd om bara en skylt på dörren :grin:
Ska prova med en burk Sigma renova, dyrt helvete, 1400 kr för 5 liter - men vad gör man inte för husfriden :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sot

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464360 Du anar inte hur ljust pannrummet blir om tak o väggar blir vita/ljusgrå mot svart o mörkgrå, du behöver solglas sen med en 60w i taklampan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sot

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464364 När du ändå håller på kan du ju sätta upp et litet skåp på väggen...
Bild

Avatar Fallback

Re: Sot

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464373 Hade dubbelgipsat ett nytt garagetak inne i ladan (4 m höjd). Backade in skogsvagnen och byggde ett flak uppe på stakarna.
Det kan vara ok att bygga/gipsa för mej men måla vitt på skivor tyckte jag inte är nåt jag ser fram emot.
Lånade en slags färgpumpsspruta, en usa-produkt, som sög direkt ur Byggmaxhinken och det blev både bra och var roligt. Så i ett pannrum hade jag nog valt spruta. Du gillar ju högtryckstvätt också. Färg för fett oljesot låter som svårt.

Avatar Fallback

Re: Sot

Hema  
#464378 Om du väljer att gipsa över, så kanske det vore lämpligt att måla med någon färg som sedan är lätt att torka/tvätta av sot på.

Avatar Fallback

Re: Sot

alias  
#464383
Zixten skrev:När du ändå håller på kan du ju sätta upp et litet skåp på väggen...
Bild


Den sortens mätarskåp har jag lättare att fördra än elbolagens dito... :grin:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sot

Torbjörn Johnsen  
#464398 Det finns en färg som heter "Spärrvitt" (https://www.nordsjo.se/sv/produkter/ori ... isolerande) som isolerar det underliggande skiktet så att det inte ska tränga igenom. Har själv använt med gott resultat och det fungerar på sot.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).