Föryngring

Efter rådjurskalaset

6 inlägg 6827 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Efter rådjurskalaset

niotre  
#464369 Är det någon som har en rimlig uppfattning om ifall det är lönt att justera begynnande/manifest sprötkvist på smågranar. Rådjuren har gått fram hårt. Dubbeltopp känns vettigt att ta. Frågan är mer ställd om man ska fortsätta ner längs plantan/busken. Har man något för insatsen?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Efter rådjurskalaset

niotre  
#464370 ...ser att bilderna kom i fel ordning men det är nog de flesta med på :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Efter rådjurskalaset

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464371 De där ser inte särskilt sprötkvistigt ut? Jag hade fixat toppen och ev. dubbelstam bara. Tror det andra försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Efter rådjurskalaset

Vedproducent  
#464375 Får dom bara vara i fred senare så kommer inte det att synas i stubben. För drygt 30 år sen gick får i en granplantering på föräldrahemmet. Dom granplantorna såg ut som dom var klippta runda buskar. Fåren togs givetvis bort och i dag mer än 30 år senare syns inget och dom var verkligen riktigt illa dom plantorna.

Avatar Fallback

Re: Efter rådjurskalaset

niotre  
#464382 Åtgärderna har bara utförts där det är lite glest med plantor. Där dom står tätare kan man ju röja bort minusvarianter vid första och andra röjning.
Tack för intressanta input!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efter rådjurskalaset

Älgfoderodlare  
#464439 På unga granar kan man ju få någon grov kvist efter skada, att se ut som ytterligare en stam som står 90 grader ut från stammen. Då jag även stamkvistar Gran, så korrigerar jag bort även dessa efter några år för att optimera tillväxten på huvudstammen. Jag fick någon sorts sjuka på några granar för några år sedan, som gjorde att toppskotten dog till viss del. Genom att klippa bort dem tidigt så rätade stammen upp isg via det nya skotten o som sagt, om 30 år kommer det ej att synas. De granar som kommer under skärm som stamkvistas, verkar öka på sin tillväxt. Det syns hur snabbt de vallar över de avklippta kvistarna o får lite form av champagne flaskor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).