Motorsåg och handhållet

Hitachi CS 40EA

13 inlägg 6067 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hitachi CS 40EA

Holgo  
#464157 Sågen gick asbra tills dragfjädern till bromsklossarna i kopplingen nöp och trasslade ihop sig likt presentsnöre, undantaget att presentsnöre brukar man bli glad av att avlägsna.

Och nu är det Hitachi som är redigt goa i huvvet. Jag måste vända mig till en återförsäljare för att få beställa fjädern säger dom på företaget, återförsäljarna (märk pluralis) säger att jag måste köpa hela jävla kopplingen med klossar och allt för att få den där rackarns fjädern.

Vart hittar man en jäkla dragfjäder i rätt längd, tjocklek, diameter och dragstyrka? Jag ska fanimig inte gå o hamstra delar här inte, konsument i all ära men överkonsumtion är inte min starka sida.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

johan eriksson  
#464174 Tja, tittar man i sprängskissen så verkar den inte finnas som reservdel utan att man får köpa en koppling med center, backar och fjäder.
Man får ju hoppas att sågen var billig i inköp så det kompenserar de högre reservdelskostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

Elfving  
#464180 Finns att hitta för 21 USD här:
http://www.ereplacementparts.com/clutch ... biod0pram0
Vore mer praktiskt att handla från EU dock.
Har en Kina-Tanaka med Hitachidekaler jag med, CS 51 EAP heter den. Har inte behövt några reservdelar men den står mest och samlar damm numera eftersom jag fått tag i ett par "äkta" Tanakasågar till mina jobb.
Tyvärr kan jag inte rekommendera Hitachi motorsågar idag. Alldeles för ojämn kvalitet!

Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

ryd  
#464186 Är det inte Dolmar sågar som bytte namn till Hitachi ? Då fanns fjäder som reservdel .

Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464189
ryd skrev:Är det inte Dolmar sågar som bytte namn till Hitachi ? Då fanns fjäder som reservdel .

Nej, det var väl Tanaka som köpes upp av Hitachi, har jag för mig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464190
ryd skrev:Är det inte Dolmar sågar som bytte namn till Hitachi ? Då fanns fjäder som reservdel .

Det kan ha varit Makita istället.

Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464191
Mikael skrev:
ryd skrev:Är det inte Dolmar sågar som bytte namn till Hitachi ? Då fanns fjäder som reservdel .

Det kan ha varit Makita istället.

Jo, det talas ju ibland om Dolmar-Makita...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

Holgo  
#464288 Tack där Elfving, men det är ju det jag försöker säga, att det är ju skam på torra land att man inte bara kan få köpa fjädern när allt annat är ok.

Så jäkla trött på allt slit o släng, allt ska vara så jäkla billigt och simpelt att service, känsla, kvalite och charm flyger ut genom fönstret. Vad hände med den kulturen där man skulle ta till vara på allt? Jaja, jag får väl nöja mig med en massa gummiband istället! :-bd

PS. Är det någon som vet vart man får tag på en styck spanner till kopplingen som kan ses i Elfvings länk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

axwell  
#464313
Holgo skrev:PS. Är det någon som vet vart man får tag på en styck spanner till kopplingen som kan ses i Elfvings länk?


Nä, men från Italien borde frakten bli billigare för satsen.

https://www.bricoutensili.com/en/hitach ... s40ea.html

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

Elfving  
#464795
Holgo skrev:Tack där Elfving, men det är ju det jag försöker säga, att det är ju skam på torra land att man inte bara kan få köpa fjädern när allt annat är ok.


Att bara byta en fjäder av tre i den där konstruktionen är nog inte att rekommendera, och därför säljs enbart hela kopplingen. Fjädrarna är avstämda mot varandra för att kunna ge kopplingen ingrepp samtidigt.
Trots detta är det ett underbetyg till de Kinabyggda Hitachisågarna. De sågar som byggdes i Japan gick aldrig sönder mer än slitdelar, hur det nu kan vara möjligt. På mina Tanakasågar har jag aldrig behövt se över annat än kedja och svärd, resten är otroligt driftsäkert.
Tanaka blev uppköpta av Hitachi, och produktion av sågar har successivt flyttats till Kina. Klantigt av dem att förstöra ett starkt kvalitetsrykte så pass fort kan jag tycka. Otroligt synd att en av mina referenser för produktkvalitet kan tillintetgöras på så få år!

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

Holgo  
#465135 Det är bara EN fjäder! Och den går runt i banor igenom tre bromsklossar, fjädern låses i sig själv. Är det bara samma längd, diameter, tjocklek och typ av härdning så bör det enligt fysikens alla regler stämma rakt av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitachi CS 40EA

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465157 Vad har hänt med fjädern för den ska bytas? Att de går av är oftast för de gått varmt och sträckts. Då blir resten av kopplingen varm den med och tappar sina egenskaper som den haft.
Byt hela, inget o fundera på egentligen...
Inte nån såg som man jublar över i vilket fall, men utan fungerande koppling är den sämmre än den var..

Avatar Fallback

Re: Hitachi CS 40EA

Holgo  
#465499 Kopplingen i ändarna måste ha gett sig. För när jag öppnade upp så låg den där som en mask som blivit punkterad av en fiskekrok, vriden, utdragen och eländig. Det är möjligt att den gått varm, men jag tycker att trumman och backarna ser fina ut.

Ja, du har väl rätt Mange. Hela den här jakten efter en ynka dragfjäder är inte värt besväret, men det är ju bättre med en fungerande såg än ingen alls som du säger. Och nej, den ställs inte på någon pedistal eller får någon brons avgjutning i första taget, men på avbytarbänken kan den sitta snällt och fint.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).