Öppna kategorin

myrstack

12 inlägg 52127 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

myrstack

Crillaz  
#464043 hej

Vad är effektivaste sättet att få bort/ döda en myrstack?

Jag vet att de är en viktig kugge i ekosystemet osv men den förpestar tillvaron vid vår badplats.

Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: myrstack

Avslutat-01  
#464044 Fun Light ska vara bra, har inte testat själv

Användarvisningsbild

Re: myrstack

JensSkoog  
#464068 Är det vanliga, bruna skogsmyror?
Bäst är om du kan vänta till hösten strax innan det blir tjäla. Då gör du djupa hol i
stacken med ett järnspätt och slår vatten i.
Funkar nu på sommaren ochså, men du får göra om det ett antal gångar och inte snåla på vattnet. Om du har i lite diskmedel så tränger vattnet lättare ut i alla rum och hol i stacken.

Användarvisningsbild

Re: myrstack

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464073 Myrr brukar jag använda.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: myrstack

axwell  
#464097
bork skrev:Fun Light ska vara bra, har inte testat själv


Fun Light funkar, använder det utan spädning i miljöer där Myrr inte känns lämpligt.

Fun Light innehåller inte en enda droppe av naturlig saft bär-/fruktjuice.


Som Jens nämner om myrstacken kan förstärkas med snöröjning plus nedslagna metallstavar som förstärker tjälens djup.

Användarvisningsbild

Re: myrstack

Vardon  
#464105 Smält aluminium och häll i stacken. Gräv sedan fram alufiguren när den stelnet och du har en häftig formation.

Finns på nätet om nån forskare som gjort så.

Användarvisningsbild

Re: myrstack

anersimyra  
#464107 Myror kan vara knepigt att bli av med. På en kamrats ö försökte vi få bort stackarna närmast kåken genom att elda, resultatet blev att kåken var nära att brinna ner.. :shock: de myrrbehandlade stackarna flyttade de tillbaks till inom kort. Numera har kamraten givit upp och samsas i stället med dem.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: myrstack

Crillaz  
#464138 Jag har sett klippet med smält aluminium. Helt otroligt vilka samhällen de små liven bygger.

Tur att kåken inte brann ner!

Hur samsas man med myror?? Ensidig vapenvila?

   TS
Användarvisningsbild

Re: myrstack

anersimyra  
#464141 Jag skulle aldrig kunna samsas med dem. Min granne myrrade en stack vilket fick till följd att hela myrarmen flyttade in på min tomt. Jag myrrade självklart det nya stackbygget. Följden blev att de flyttade åter till den ursprungliga stacken och gubbfan hade bara att välja på att samsas med dem.. =)) =))

Användarvisningsbild

Re: myrstack

Vardon  
#464143 Därför jag sparar burken med diabol myrmedel med reklamtexten : nu försträkt med ddt".

Avatar Fallback

Re: myrstack

röjar kalle  
#464148 Låt myrorna vara kvar flytta badplatsen istället. :D

Avatar Fallback

Re: myrstack

bgl  
#464150 Det blev ett helsikes liv när en då för många år sedan känd naturreporter avslöjade i ett känt naturprogram hur man bekämpar myror.
Metoden är och har alltid varit effektiv: häll en tunn stråle med diesel runt hela stacken!
Kan ev behöva upprepas efter några dagar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).