Skotare

valmet 840 mot tj 1110

4 inlägg 5190 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 840 mot tj 1110

mzon  
#46370 tänkte köpa en 11 tons skotare vilken ska jag välja tj eller valmet? Har haft en 1110 förr den fungarde ok hade
tänkt lägga ca 300.000. finns en 840 för 395 på blocket ....verkar ok???



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: valmet 840 mot tj 1110

Knegarn  
#46377 jag tycker att en 840 är en relativt bra och hållbar allroundmaskin, den på blocket är väl en s2-a dom hade vissa småfel iom att det var en ny modell just -98-99 sen kom 840.1 och den är rätt säker.
Jag tror oxå att en 1110 är en bra maskin, har ingen egen erfarenhet men folk kör ju med dom och verkar rätt nöjda.
Jag rekomderar att du kollar runt och testar båda modellerna och gör en egen bedömning, jag tror på båda :smile:
Boggie, vinkelväxlar och dylikt rasar ungefär i samma takt på dom båda 2.

haha, läste inte spec. noga. du har haft en 1110! jaja, då kan du skita i att testa en sån då :grin:

Avatar Fallback

Re: valmet 840 mot tj 1110

mzon  
#46383 knegarn vet du vad det finns för barnsjukdomar på 840 s2???
:surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 840 mot tj 1110

Knegarn  
#46392
mzon skrev:knegarn vet du vad det finns för barnsjukdomar på 840 s2???
:surp:
Jag hoppades ingen skulle fråga :grin: Bör kanske sägas att det är en allmän sägen, men en granne körde från 98 till typ 04 med en sån och han klagade på ständiga alarm. iofs så var det säkert småsaker men gammal gubbe som han var satt han där och drog en mössa över skärmen och lyssnade på pipen istället för att kvittera bort larmen. Jag tror faktiskt inte han hade några riktigt kostsamma haverier på 12000 timmar dock. (kan fråga om du vill)
Vi har haft en 840.1 och där har vi bytt "mellanskivan" mellan pump och motor, samt tätat upp ena bakboggien (läkte olja utåt)
Vi var dock rädda ett haveri i transmissionsväxellådan (den hade nämligen gått torr ett tag) samt lite andra reparationer nu när vi kom uppåt 14000 h så vi bytte den.
Överlag är 840 en bra maskin!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).