Skogsröjning

Ställa in husqvarna röjsele?

9 inlägg 13479 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ställa in husqvarna röjsele?

Sandström87  
#463608 Finns det någon på detta forum som kan ge en bra beskrivning på hur man ställer in en husqvarna xt sele.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

SiB  
#463610 Kanske denna korta film kan vara till hjälp.

Avatar Fallback

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Sandström87  
#463623 Då ha ja nog gjort som man ska. Tackar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463626 Och där fick jag lära mig något nytt! "Gräsläge" !! Måste nog börja läsa bruksanvisningar mer noga.....[emoji15] [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Robertberg  
#463668 Jag kan inte begripa hur man ska få tyngd på höftbältet, när putans infästning sitter så högt upp? Det enda höftbältet gör är att dra upp tröjan och irritera mig.

Avatar Fallback

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463673
Robertberg skrev:Jag kan inte begripa hur man ska få tyngd på höftbältet, när putans infästning sitter så högt upp? Det enda höftbältet gör är att dra upp tröjan och irritera mig.

Om höftbältet drar upp tröjan så ska du avlasta axelremmarna. Dessa selar ska bäras som stora ryggsäckar med hårt draget bälte och lösa axelremmar.

Användarvisningsbild

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463718
Uvskogen skrev:Och där fick jag lära mig något nytt! "Gräsläge" !! Måste nog börja läsa bruksanvisningar mer noga.....[emoji15] [emoji3]

Det skiljer ca 6-7 cm i höjd mellan gräsläge och skogsläge på en Husqvarna/Jonsered sele.

Händelsevis ungefär lika mycket som skillnaden i tornhöjd mellan en dedikerad Husqvarna/Jonsered skogsröjsåg och deras dedikerade gräsröjare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463724
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Och där fick jag lära mig något nytt! "Gräsläge" !! Måste nog börja läsa bruksanvisningar mer noga.....[emoji15] [emoji3]

Det skiljer ca 6-7 cm i höjd mellan gräsläge och skogsläge på en Husqvarna/Jonsered sele.

Händelsevis ungefär lika mycket som skillnaden i tornhöjd mellan en dedikerad Husqvarna/Jonsered skogsröjsåg och deras dedikerade gräsröjare.
/Niklas

Betyder det att man inte ska flytta om när sätter trimmerhuvud på skogsröjaren? Det är typen röjare som styr inte tillämpningen?

Användarvisningsbild

Re: Ställa in husqvarna röjsele?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463725
Uvskogen skrev:
Niking skrev:
Uvskogen skrev:Och där fick jag lära mig något nytt! "Gräsläge" !! Måste nog börja läsa bruksanvisningar mer noga.....[emoji15] [emoji3]

Det skiljer ca 6-7 cm i höjd mellan gräsläge och skogsläge på en Husqvarna/Jonsered sele.

Händelsevis ungefär lika mycket som skillnaden i tornhöjd mellan en dedikerad Husqvarna/Jonsered skogsröjsåg och deras dedikerade gräsröjare.
/Niklas

Betyder det att man inte ska flytta om när sätter trimmerhuvud på skogsröjaren? Det är typen röjare som styr inte tillämpningen?

Jo, du borde ju ändå flytta ner putan vid grästrimning ändå, tycker jag. Klingan/snöret ska ju då vara parallell mot markytan när klingan/snöret är 2-5 cm ovanför markytan.

Vid skogsröjning bör ju klingan däremot vara parallell mot markytan vid 20-40 cm höjd ovan markytan, för att minimera risken för stensågning.

F.ö. så är det nog bättre att köpa en dedikerad gräsröjare för grästrimningen, än att montera på ett trimmerhuvud på skogsröjaren. Det finns en hel del avgörande detaljer som skiljer en gräsröjare och en skogsröjare åt, trots ett snarlikt utseende och en snarlik modellbeteckning.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).