Traktorn i skogen

Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

17 inlägg 9734 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#462660 Hej jag har lite funderingar som jag tänkte dela med mig av. Säkert många som har kloka och enkla svar på detta. mitt läge är att jag har köpt en gård med lite dåligt skött skog om 10ha. Skog är inget jag har levt med jämt mer än hjälpt far med veden.
Sen jag köpte gården har jag börjat fattat hur kul det är att sköta om skogen och sen den bli fin och må bra. Nu tycker jag det är hur kul som helst.
Men den ger ju inga pengar så man kan ju inte köpa en fin vagn när man inte har mer skog och det är på hobby nivå. Eftersom jag jobbar som maskinbyggare och håller på med att avsluta mitt projek (amatörbyggtfordon som har börjat livet som en duett.)
Nu har tankarna börjat på ett nytt projekt i att bygga mig en skogsvagn för hobby bruk.

Min tanke är att
köpa en kran färdig av något märke? Tips?

Bygga ett chassi med navdriven boggi som drivs av kraftutaget på masseyn?
Håller det påfrestningarna som blir på uttaget?

Hur mycket klarar masseyns egna hydralik?

Tanken är att få med mig ca 4kubik hem på vagnen vet inte vad det blir i ton än men det är vad jag brukar gallra ut per gång. Sen åka och lyfta/bära/släpa ut det nästa gång man är i skogen.

Förstår ni direkt att jag är helt ute och cyklar så säg gärna till mig.
( jag vet redan hur lätt allt passar i hop när jag tänkt ut hur den aka bli innan man somnar på kvällen)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

molnia  
#462758 Jag har även funderat på en enklare vagn till en MF 35:a.
Några "problem" som man får fundera över-
-Den optimala huggarvagnen I mina ögon är en kort vagn med ramstyrning och boggi med stora hjul som klättrar lätt.
Nackdelar- blir gärna lite för hög för att bekvämt handlasta. Kran- då blir vagnen genast tyngre och svårare att dra utan hjälpdrift..?
Tygndpungten nära hjulen pga en kort vagn kan ge en nackdel med lägre kultryck och minde vikt på traktorns bakaxel.
Ju kraftigare vagn, desto tåligare men desto tyngre att dra med en så pass liten traktor.
spontant känns det som att dina ambitioner med vagnen är höga jämfört med traktorns möjligheter...?
inte kubikmässigt på vagnens storlek utan teknik o komfort I din beskrivning av vagnen. Mycket har ju förståss att göra med vad för terräng man har at köra I. Men kran, och även drift väger. Även om driften hjälper oerhört mycket att komma fram.
Jag säger inte att det är en dum idé men jag vill på nått sätt säga att traktorns storlek ger vissa begränsningar, men det har du säkert koll på.
Senast redigerad av molnia tor 06 jul 2017, 14:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

JohannesG  
#462761 Mekanisk eller hydraulisk drivning? Med riktig mekanisk drivning går det med ganska liten traktor då vagnen får mer dragkraft ner i backen än traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#462822
molnia skrev:Jag har även funderat på en enklare vagn till en MF 35:a.
Några "problem" som man får fundera över-
-Den optimala huggarvagnen I mina ögon är en kort vagn med ramstyrning och boggi med stora hjul som klättrar lätt.
Nackdelar- blir gärna lite för hög för att bekvämt handlasta. Kran- då blir vagnen genast tyngre och svårare att dra utan hjälpdrift..?
Tygndpungten nära hjulen pga en kort vagn kan ge en nackdel med lägre kultryck och minde vikt på traktorns bakaxel.
Ju kraftigare vagn, desto tåligare men desto tyngre att dra med en så pass liten traktor.
spontant känns det som att dina ambitioner med vagnen är höga jämfört med traktorns möjligheter...?
inte kubikmässigt på vagnens storlek utan teknik o komfort I din beskrivning av vagnen. Mycket har ju förståss att göra med vad för terräng man har at köra I. Men kran, och även drift väger. Även om driften hjälper oerhört mycket att komma fram.
Jag säger inte att det är en dum idé men jag vill på nått sätt säga att traktorns storlek ger vissa begränsningar, men det har du säkert koll på.

Ja det blir en komplicerad vagn isf.
jag har en lätt vagn nu dock ej boggi.
Men jag skulle vilja ha något lite vatare.

Synonymerna på där jag bor är geggig backe så min teräng är ju inte optimal hehe.
Ett problem är att jag har kärat ner mig lite i mf, så det går inte byta bort den. Men jag tänker mig mer hjul som driver så borde det hjälpa till bra mycket. Jag har inte kört fast än dock men när man väl sitter där så blir det jobbigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#462823
JohannesG skrev:Mekanisk eller hydraulisk drivning? Med riktig mekanisk drivning går det med ganska liten traktor då vagnen får mer dragkraft ner i backen än traktorn.

Ja om kraftutaget håller så har jag tänkt använda det som kraftkälla. Så mekaniskt är tanken annars blir det ingen vagn då det blir för dyrt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

JohannesG  
#462855 Har den drivhjulsberoende kraftuttag? I så fall är det ju inte så svårt. Utan drivhjulsberoende kraftuttag blir det svårare, men klart att det går att lösa det med.

Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#462861 Ja jag trot det någon får gärna rätta mig men jag har två lägen i allafall. Så man behöver ju räkna ut vilken utväxling man ska ha och storlek på däcken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

valtra a 72  
#462863 Ett alternativ kunde kanske vara en driven militärkärra, deras drivning är nog anpassade till Bm:s traktorer men kanske skulle fungera till en mf om utväxlingen är nästan samma. Dessa kärror bruka dyka upp på blocket då och då och kostar inte många tusenlappar och är lämliga i storlek.

Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462872 Mekaniskt driven boggie låter för avancerat.
Jag hävdar att det du ska göra är nån sorts Robsondrivning, gärna liknande Weimers där man
hydrauliskt pressar hjulen mot robsonrullen istf pressa ner robsonrullen mellan hjulen.
En kraftaxel med lamellkoppling tar upp ev överbelastningar snyggt.

Avatar Fallback

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Jim_90  
#462896 Håller med slurfi där. Mekaniskt drivande boggi är lite överkurs till ditt behov. Vid vägtransport får du ta upp robsonrullarna så behöver du inte ta loss k-axeln eller ha urkopplingslåda. Ett enklare allternativ är enaxlad kärra med bakaxel från lastbil men boggie skulle jag inte vilja vara utan



Halvband tycker jag skulle va trevligt :grin:


Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#462990 Tack för alla kommentarer.

valtra a 72
militär Kärra verkar spännande ska kolla upp det. Jag har en sådan gruskärra med stora hjul. Dock ej drivning eller boggi.

Slurfi
Det med rulldrift är ju ett alternativ att det blir avancerat är lite kul och se om man lyckas lösa det men man ska ju inte överdriva heller.

Jag har kollat på en atv och vagn men grannen har en polaris som han inte lyckas alla gånger att röja snö med på hans lilla väg. så då måste jag ju endå ha kvar traktorn. Ser att många på forumet använder atv men inget illa menat men det känns lite som leksaker. Men vad vet jag som ej testat på riktigt i skogen med atv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462996
@Lamarhult skrev:Tack för alla kommentarer.

Slurfi
Det med rulldrift är ju ett alternativ att det blir avancerat är lite kul och se om man lyckas lösa det men man ska ju inte överdriva heller.


I ditt projekt är rulldrift det absolut enklaste, med en stelmonterad rulle och en hydraultub som
trycker vagnshjulen mot rullarna, antingen bara enaxlad eller boggie är ju en smaksak.
Annars finns det folk som tar en komplett lastbilsbakände med växellåda och kan då
lägga i lämplig växel och experimentera på det viset. Dock blir det ju tungt.

Avatar Fallback

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Ferguson system  
#463261 Her er en liten video på gråtassen vår med egenbygd tømmerhenger som har uttak for drift.
Den hadde passet rett på en MF 135 med drift på hengeren :grin:. Det er plass til 3-4 m3 tømmer og vekta med last ligger på 4-5t.


Användarvisningsbild

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Lamarhult  
#463369
Ferguson system skrev:Her er en liten video på gråtassen vår med egenbygd tømmerhenger som har uttak for drift.
Den hadde passet rett på en MF 135 med drift på hengeren :grin:. Det er plass til 3-4 m3 tømmer og vekta med last ligger på 4-5t.


Åå såg fin ut. är det en traktor bak axel eller vad har ni använt? Såg ingen kardan på videon? Tanken på att sätta traktor däck på har inte slagit mig det är ju smart så blir det inte lika mycket ned drivning. Tack för den idén

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf135 planer/funderingar på att bygga skogsvagn

Ferguson system  
#463376 Ja, det er en bakaksel fra gråtass som vi har brukt. Det er i prinsipp den samme akselen som sitter på MF 35 og MF 100 serien også, det er kun noen små endringer som har blitt gjort på den i løpet av produksjonstiden.

Vil legge til at vi har brukt en bakaksel som allerede var skrotet pga at innfestingene til toppstag og trepunkt var ødelagt.

Det er veldig sjelden at vi har behov for hjuldrift på hengeren, og derfor satt ikke pto - akselen på i videon. De store hjulene hjelper noe enormt i terrenget og smyger seg lett over hindringer. Hengeren overfører 20% - 25% av vekta over til traktoren, noe som også bidrar til at den tar seg fram bedre i terrenget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).