Verkstan

Tryckluftsgängor?

14 inlägg 6155 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tryckluftsgängor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463222 Nån som är bra på tryckluftsgängor? Fattar det som man använder koniska rörgängor i den branschen?

Skall byta tryckomkopplare på en kina-kompressor (Meec) som jag köpte för 10 år sedan. Hittade en reservdel, men den hade annan gänga för anslutning till tanken. Tror det är R 3/8 och tror det är R 1/4 på tanken. Förstnämnda koniska, men den andra rak?

Kan man leta upp en adapter? Och funkar det med gängtejp, eller skall man ha något gängmedel på burk för att täta?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

anersimyra  
#463225 https://oceanictech.se Kolla hos de här, annars finns mängder med företag i dykbranscen som har vad du söker.. \M/

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463234 Jag brukar alltid använda gängtejp till tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

totte  
#463244 Gängtejp kan funka, men det är inte särskllt bra. Linblånor och tätningspasta är betydligt bättre.

https://www.rinkabyror.se/artiklar/verk ... smaterial/

Rinkaby har nog rördelarna också, inte så mycket som inte finns där, när det rör rör.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsgängor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463249 Hmm, brukar använda lin till vatten. Kanske pröva till luft också. Men behövs det om gängan är konisk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

totte  
#463250
Mangan skrev:Hmm, brukar använda lin till vatten. Kanske pröva till luft också. Men behövs det om gängan är konisk?


Ja, du får aldrig helt tätt med bara gängan. Lin är bra!

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

anersimyra  
#463280 Gängtape vid tryckluftsapplikationer använder man väl enbart på koniska gängor, cylindriska gängor tätas med oring eller " plastbrickor " botten på anslutningspunkten.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463281 Lin är ju bra men kräver handlag

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

Vardon  
#463284 Loctite finns med men jag brukar inte använda det, inte efter att jag fått läckage i gasolflaska mellan flaska och kranen. Det fick jag höra sen berodde på att loctite blev sämre med åren. Sant eller falskt ska jag låta vara osagt.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsgängor?

Robertberg  
#463289
Slurfi skrev:Lin är ju bra men kräver handlag

Att "förstöra" gängorna lite först underlättar så att linet sitter bättre. Tex att dra med kniven tvärs över gängorna eller med polygripen klämma åt lite lagom runt gängan och vrida polygripen något varv.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

filijox  
#463290 jag tätade en läckande anslutning på min duab-kompressor med packning på tub. Det var vad jag hade till hands då. Den håller tätt fortfarande efter tre år nu.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsgängor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463425 HIttade en passande reducering, nu skall jag bara leta upp mitt lin och linpasta... :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsgängor?

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Tryckluftsgängor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463442 Tjoho, hittade lin och pasta och det verkar inte läcka jättemycket i alla fall! :) Skall skruva ner stopptrycket bara...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).