Skogsröjning

röjningstips / hur röjer man?

40 inlägg 25332 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463174 Att göra en filstubbe innan det är försent.
1499585060_20170709_091532.jpg

Denna gjorde jag förra gången. Nu är det bara att fila till klingan så man får bort träslöheten. :smile:

Är det grövre röjning så brukar jag stå mot en kvistfri stamm.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463181 En bra filmall är också ett måste!

Man märker att det går avsevärt mycket fler klingor för nybörjare kontra mer erfarna röjjare under en säsong, en stor del har att göra med att fila klingan rätt!

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

surjämten  
#463318 Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?
KNOTT, mygg och i år även flugor irriterar.

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Erre  
#463319
surjämten skrev:Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?

Jag gör likadant.

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

T Landström  
#463327
Erre skrev:
surjämten skrev:Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?

Jag gör likadant.


Jag gjorde likadant i början... Byter bara om jag stensågar annars tycker jag det går nästan lika fort att att 3-4 drag på varje tand...

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

alias  
#463331
surjämten skrev:Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?
KNOTT, mygg och i år även flugor irriterar.


Har inte så många påbörjade klingor liggande. Brukar spara någon långt nedfilad klinga till byta med för att köra sälg och dylikt i vägkanter med. Är det bara träslött så går det snabbt att få ny skärpa med några drag på var tand, värre när man hittat stenar...

Lite irriterande att Husqvarna gick från 20 mm centrumhål till 25,4 mm ungefär samtidigt som Stihls röjare gick från 25,4 mm till 20 mm (har tre olika Hva av olika ålder och en tämligen ny Stihl, vilket gör kompatibiliteten mellan sågar och klingor lite onödigt omständligt).

Min Strandsklinga på 545:an är sig förövrigt inte lik efter 4 stensågningar på 3½ tanks lövröjning igår eftermiddag! :((

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

T Landström  
#463332
alias skrev:
surjämten skrev:Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?
KNOTT, mygg och i år även flugor irriterar.


Har inte så många påbörjade klingor liggande. Brukar spara någon långt nedfilad klinga till byta med för att köra sälg och dylikt i vägkanter med. Är det bara träslött så går det snabbt att få ny skärpa med några drag på var tand, värre när man hittat stenar...

Lite irriterande att Husqvarna gick från 20 mm centrumhål till 25,4 mm ungefär samtidigt som Stihls röjare gick från 25,4 mm till 20 mm (har tre olika Hva av olika ålder och en tämligen ny Stihl, vilket gör kompatibiliteten mellan sågar och klingor lite onödigt omständligt).

Min Strandsklinga på 545:an är sig förövrigt inte lik efter 4 stensågningar på 3½ tanks lövröjning igår eftermiddag! :((

MVH
Alias


Går att byta platta... Jag köpte en till min 545:a så jag kan använda mina klingor med 20mm hål :-bd

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

alias  
#463337
T Landström skrev:
alias skrev:
surjämten skrev:Är det bara jag som filar ett antal klingor hemma och byter i skogen ?
KNOTT, mygg och i år även flugor irriterar.


Har inte så många påbörjade klingor liggande. Brukar spara någon långt nedfilad klinga till byta med för att köra sälg och dylikt i vägkanter med. Är det bara träslött så går det snabbt att få ny skärpa med några drag på var tand, värre när man hittat stenar...

Lite irriterande att Husqvarna gick från 20 mm centrumhål till 25,4 mm ungefär samtidigt som Stihls röjare gick från 25,4 mm till 20 mm (har tre olika Hva av olika ålder och en tämligen ny Stihl, vilket gör kompatibiliteten mellan sågar och klingor lite onödigt omständligt).

Min Strandsklinga på 545:an är sig förövrigt inte lik efter 4 stensågningar på 3½ tanks lövröjning igår eftermiddag! :((

MVH
Alias


Går att byta platta... Jag köpte en till min 545:a så jag kan använda mina klingor med 20mm hål :-bd


Måste undersökas nästa gång jag besöker lokala såghandlaren. Kommer du ihåg vad det kostade?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

T Landström  
#463339 Minns inte...men den va inte så dyr tror jag...

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

bserv  
#498478 Gratisalternativ som jag använder är Runkeeper. Egentligen för att hålla reda på var jag sprungit men jag använder den när jag är ute och inspekterar och planerar i skogen - och när jag röjer. Kan lätt ta bilder och lägga in - exvis på vindfällen och körskador. Sedan kan jag på kontoret titta närmare på kartor och satelitbilder etc. Man kan också enkelt dela med sig av de spår man lagt och bilder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).