Öppna kategorin

Obehörig lagning av elkabel

37 inlägg 12710 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462626 Va oklar jag !! Det är mellan mina huvudsäkringar å huset !! Skåpet sitter på den gamla ladugården hemma vid !!

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

totte  
#462634 Det som fortfarande är oklart är: Är skadan före eller efter elmätaren? Fram till elmätaren tillhör det elnätet. Efter elmätaren tillhör det fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462635 Efter!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462636 Har du inte haft en elektriker där så måste du ta dit en så är säker på att de blir rätt.
Bryt strömmen!

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462638 Gör som gnisten säger, ta dt en elektriker akut. Brott på PEN är inget att leka med.

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Bax  
#462665 Precis. PEN-brott kan ställa till med en himla massa elände.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

Amatörhuggare 62  
#462753 Fy Sjutton!!!!!
Kan vara direkt livsfarligt.

Vid liknande händelse.
Med fel på nollan.
Hade jag 400 volt ,t tv n
Å datorn. Lysrör i tvättstugan small.
Fixa Elektriker fortast möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

svampbob  
#462799 Man kan även få en massa ovett om man lagar en signalkabel.

Sonen jobbar med järnvägsunderhåll och blev en eftermiddag uppring av Trafikverket?? eller vem det nu är som bestämmer över spåret. Han fick höra att det var fel på signalkabeln i närheten av där han var. Han åkte iväg hittade den skadade signalkabeln och lagade den provisoriskt med det redskap han hade. Vilket liv det sedan blev när det visade sig att fel yrkeskategori hade lagat kabeln det hade garanterat varit mycket bättre om tågtrafiken hade stått i tolv timmar på stambanan på grund av signal fel.
Jag tror han lärde sig mycket den dagen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Vardon  
#462801 Är sonen inte signalare och lagar en signalkabel så skulle jag nog anse att det är bättre trafiken står stilla i 12 h än att det blir fel....

Hur har det gått @80-90?

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

eqlazer  
#462805
Vardon skrev:Är sonen inte signalare och lagar en signalkabel så skulle jag nog anse att det är bättre trafiken står stilla i 12 h än att det blir fel....

Man vill ju inte att något sådant här ska inträffa igen...
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rn ... an_i_Lerum

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

svampbob  
#462810 Ja det var ju lite roligt att Trafikverket bad honom att försöka fixa det. Vad jag förstår så brukar han laga den typen av kabel och det var därför som han hade verktyg för det men signalare är han inte.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462812 Tack för all hjälp :-BD ni e fantastiska å nått jäkligt kunniga :-BD allt ha gått bra kabeln är lagad som det ska lagas ! Med hylsor å krympslang . Peab tar kostnaden av byte av kabel om det blir nått fel på den :-BD tack än en gång :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462814
80-90 skrev:Tack för all hjälp :-BD ni e fantastiska å nått jäkligt kunniga :-BD allt ha gått bra kabeln är lagad som det ska lagas ! Med hylsor å krympslang . Peab tar kostnaden av byte av kabel om det blir nått fel på den :-BD tack än en gång :-BD

"När skogsforum griper in!" [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462817 Gott de har lösts sig, gick nåt sönder?

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462818
gnisten83 skrev:Gott de har lösts sig, gick nåt sönder?

Nej det gick bra !! Bara hyresgästen som fick en kyss !!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).