Öppna kategorin

Obehörig lagning av elkabel

37 inlägg 12708 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462534 Kanske jag skriver i fel tråd nu men hitta inget annat ställe !! Hemma så håller dom på å gräver ner fiberkabel å det e bra . Men i dag så grävde dom av strömkabel mellan skåpet å huset . Sånt händer !! Men han som gräver hoppa ur å lagade ledningen å det blev bara skit !! Blev glapp å vulken smälte å ström i frys,spis ! Mindre bra men ingen kom till skada !! Men har han lov till å laga sådana ledningar ?? Har fått veta att han inte har behörighet till el ?!? Vad gör jag ??



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Vardon  
#462541 Mellan din elmätare och huset?

Hade föraren haft behörighet hade det väl inte blivit fel. Känns ju som han inte fått jorden rätt ialla fall. Det blir ju framkallande av fara, går att polisanmäla...

Brukar alltid säga dokumentera så gör det.
Ring bolaget, säg att du tar dit en elektriker och de betalar.

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Skogsfrost  
#462542 Naturligtvis har han inte tillåtelse att laga strömkablar.
Ta kontakt med bolaget som har hand om fibergrävningen och kräv att de åtgärdar skadan på rätt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Skogsfrost  
#462544 En sak till...
Risken är klart uppenbar att elektrisk utrustning som du har i hemmet kan ha tagit skada av att felkopplingen.
Allt detta ska naturligtvis också ersättas av bolaget. Kan bli en mycket dyr historia.

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

totte  
#462545 Jag antar nu att det här är nätbolagets serviskabel till ditt hus.

Han har under inga omständigheter rätt att laga kabeln utan tillstånd från nätägaren, och det oavsett om han har behörigheten eller ej. Och i och med att han saknar behörigheten så bryter han mot än fler paragrafer.

Det första du måste göra är ju att anmäla fel till elnätbolaget. Sen är det upp till bolaget att ta ut kostnaden från grävfirman. Och det är väl upp till dem i första hand att göra polisanmälan om så skulle vara fallet. För det han sysslat med är helt klart allmänfarlig vårdslöshet. Förmodligen finns det ett antal ytterligare brottsrubriceringar.

Om det är din egen kabel däremot så är det du som måste kontakta någon behörig, och sen försöka få ersättning för kostnaden. Och då ditt beslut om det skall göras någon anmälan.

Jag anser att personen skall polisanmälas, hans agerande är förutom olagligt också fullständigt livsfarligt.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

axwell  
#462548 Sånt här har nätägaren jourpersonal för, dygnet runt där jag bor.

Risk för personskada och eldsvåda om han har klantat till det.
Stor risk för att du har helt galen spänning i dom vanliga 1-fasuttagen.

Ring det telnr. som står på nätägarens elräkning !

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462555 Det slarvas nåt otroligt med fibergrävningen, inte konstigt alls att det blir såhär.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462562 Tack för alla svar !! finns det nått register där behöriga står reggade ?? Vill kolla noga ang detta . Han som kör grävaren gör så gott han kan å känns jävligt å slå undan benen på han .. men tror jag ska ringa till Peab å prata med de i allafall . Vore ju jävligt om det går fukt i kabeln om 2-3 år å man får kosta allt själv då !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Vardon  
#462564 https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se ... lforetaget

Där kan du kolla företaget som så.

Påstår sig nu någon att de behörighet så be att få reda på den personen. Ity hans behlrighet kan hänga löst i en bra värld.

Och ja du kommer nån gång i framtiden få problem med fukt. Ska du skarva en markkabel behöver man göra en gjutskarv runt själva skarvningen.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462565 När jag började jobba så fanns iaf skarvsatser som bestod av vulktejp så rätt gjort håller de nog men gjutskarv är att föredra som @vardon skrev.
Annars görs nog de flesta skarvar numera med krympslang numera, rätt smidigt men de är ett djälka viftande med gasolen som man inte bränner på för hårt.

Som sagt nätägaren är de som ska fixa kabeln innan mätaren.

Har varit med om att nätägarens folk har kopplat fel och bränt upp alla vitvaror o elektronik i ett hus, då blev de liv i luckan...

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Skogsfrost  
#462581 Jag har hela tiden utgått från att det är kabeln mellan mätarskåpet och huset man har grävt av.
Om det nu är servicekabeln mellan mätarskåpet och nätägarens fördelningsskåp som är avgrävd. Då kan man ju undra hur de fick tillbaka nätspänningen utan nätägarens inblandning? :-?

Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

Vardon  
#462598
Skogsfrost skrev:Jag har hela tiden utgått från att det är kabeln mellan mätarskåpet och huset man har grävt av.
Om det nu är servicekabeln mellan mätarskåpet och nätägarens fördelningsskåp som är avgrävd. Då kan man ju undra hur de fick tillbaka nätspänningen utan nätägarens inblandning? :-?


Det är ju inte säkert att det har löst. Troligen borde det gjort det men ingenting är säkert.

Kan vara bra att tänka på vid vindfällen. Har ledarna inte nuddat något som är jordat / annan ledare kan man mycket väl ha full kräm på en avdragen kabel som ligger på marken.

Jag tror som du att det är mellan mätarskåpet och huset ungefär som det skrevs först. Då har elbolaget egentligen ingenting med det att göra.

Dock hade jag efter en dylik incident:
Kontrollerat anslutningarna i mätarskåpet och huset. Så inget blivit skadad.
Isolationsprövat kablen före / efter skarvning.
Kontinutetsmätt kabeln före / efter skarvning (dvs att rätt tråd går till rätt ställe)
Gjort skarven med gjutskarv

Slagit till spänning igen... Mätning för att veta att det är rätt. Har du tex brott på PEN ledaren (gemensam nolla och jord) så kan man få många mer eller mindre lustiga fenomen.

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462621 Har du avbrott på PEN ledarn blir anläggningen livsfarlig, en ny noll/jord punkt bildas i systemet beroende på hur de olika faserna är belastade så följdaktligen blir alla jordningar strömförande !

Avatar Fallback

Re: Obehörig lagning av elkabel

80-90  
#462624 Det är mellan säkrings skåpet å huset :shock: blev ström i både kyl å frys å spis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Obehörig lagning av elkabel

barkspaden  
#462625 Som jag tolkar det är det servisen som är avgrävd. Alltså innan din elmätare.

Det är nätägaren och ingen annan som laga den. Det låter som om PEN ledaren inte har hamnat rätt. Du kan även ha 400v på uttagen.

Jag skulle stänga av huvudströmmen, ringa nätägare och anmäla felet.

Då får dom dokumentera skadan, du skickar ddt till ditt försäkringsbolag och dom tar det sedan vidare med entreprenören.

Du ska överhuvudtaget inte göra någon"deal" med entreprenören. Det kan uppdagas skador senare som kommer vara så gott som omöjlig att få ersättning för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).