Traktorn i skogen

Vilken vagn?

17 inlägg 8773 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken vagn?

Daniel87  
#462473 Hallå, är ny och mina kunskaper är begränsade på de flesta områden vad gäller maskiner.
Jag försöker lära mig allt eftersom.
Det är så att vi ärvde en gård med lite skog för några år sedan, och på gården står det en david brown 995:a.
Traktorn verkar vara lite begränsad vad gäller pumpkapacitet, 28 lpm.
Pga ryggen har jag insett att jag vill ha en timmervagn med kran.
Skogen (16 hk) ligger i sydläge, är lätt kuperat och sluttar milt nedför berget mot en väg.
Jag kan köra in i skogen från norr där jag bor och hela vägen nedför till en väg som sedan går tillbaka till huset.
Jag tror inte att jag behöver en större traktor.
Jag har kollat runt på forumet på vad folk rekommenderar och Vreten och Moheda verkar vara vad jag bör satsa på.

En fråga jag har är om det är bättre/har fördelar att köpa en så stor vagn som möjligt eller om en 7 tons är tillräckligt.
Det är ju inte supermycket skog jag skulle ta ut varje år så jag tänker att en mindre vagn både är tillräcklig, billigare och lite mer lättmanövrerad i skogen.
Det är väldigt mycket rishögar som jag vill flytta som är för stora för att traktorn ska orka, samt att jag hamlar träd. Så jag vill ha en "risgirp", heter dom så?
Jag har kollar lite på Vreten 700, men där verkar rek. pumpkapacitet vara 30-60 lpm. Blir det ett problem?

Värt att komma ihåg är ju att traktorn är gammal så den lär väl bytas ut senare, men helst vill jag väl slippa göra det nu. I så fall blir det en jordbrukare då vi slår en del hö.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

JohannesG  
#462486 Angående pumpkapacitet så finns det ju extra pump och tank att köpa.

Något att ha i åtanke vid val av storlek av vagn är: du kan göra ett litet jobb med en stor vagn, men inte eller i alla fall svårt att göra ett stort jobb med en liten vagn.

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462491 Köp en 8-10 tons Mowi då den klarar sig på lite olja, ramstyrning och radiostyrd vinsch är det viktigaste

Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462497 Fastna inte för nåt särskilt märke, undvik Kellfri bara.
Leta nån lätt beggad i grannskapet, det är nog det mest prisvärda alternativet.

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462498 Skall du köra ut timmer eller mest massa? Tungt att investera i nytt för 16 ha. Skulle nog säga som Slurfi - hitta ngt bra beggat i 8-9 tons klassen och lär dig att köra och vad du saknar till ett ev nyköp- Kruxet är väl att hitta en skaplig vagn utan "dolda överrskningar".
MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

Vardon  
#462502 Din kran kommer alltid vara för kort. Dock finns det irriterande kort. Jag har 4,2 och det är för kort vid avlägg. En 5,5 m bit och jag har svårt att nå och det krånglar.

Så minst 5 m skulle jag säga

Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

Daniel87  
#462508 JohannesG
Jag kommer nog aldrig att köra åt andra och därför blir det nog bara "små" jobb.
Extra pump och tank ska jag kolla upp.

Morgan Nordin
Det kommer bli mest timmer dom första åren för att sedan bli mer massa.

Så jag tolkar det som att bästa valet är att titta på medelstora vagnar med ramstyrning, radiostyrd vinsch och en kran på +5 meter i bra begagnat skick.

Tack för all hjälp, blocket nästa :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

Ldsaren  
#462517 Jag har en Multi 80 8ton .den är jag mycket nöjd med .parallellkran typ Mowi .kräver lite oljeflöde .kolla så du har ett tryck på helst 175-180 bar när den är varm gärna nästan på tomgång
Jag körde några år med en Ford 5000 o det funka bra .hade riktig kraftiga piggkedjor
Nu har jag Fiat 680 för

Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

JohannesG  
#462529 Tänkte inte i första hand på att köra åt andra. Tänkte bara att det är bra att ha i åtanke oavsett. Om du har möjlighet åk och kolla på och kanske även provkör lite olika.

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

haltegarden  
#462543 Har själv kört en DB 995 i ca 10 år med en 8 tons vagn och patu 4 meters kran med radiostyrd vinsch .
En smidig traktor, rekommenderar dock inte mer än 8 tons vagn.
Fyra meters kran är kanske lite kort som någon skrev, framför allt vid timmerupplag, det löste jag genom att lägga timmer längs med vägen istället för vinkelrätt från vägen.
Hydrauliken är ju inget jätteflöde i, funkade dock ganska bra för mig,
Tre olika reglage i hydralsystemet skall stå rätt för att få bäst funktion.

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462568 Mowi 650 kan vara ett tips med p20. Som nämnts tidigare har den parallellkran vilket kräver mindre flöde.
Risgrip behöver du nog inte. Det går fint med vanliga gripen. (Funktionen med risgrip är som jag fattat att inte få med så mycket jord och sten vilket förstör flismaskinen?.)
http://www.mowi.se/produkter/kranar/mowi-p20

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

källefall8  
#462572 Förutom att minska jord å sten i risvältan så fastnar det inte massa ris i skänklarna på gripen om man har en risgrip. Men för självverksam på 16ha är det absolut överkurs

Användarvisningsbild

Re: Vilken vagn?

Daniel87  
#462586 Jag kanske borde vara mer specifik. Vi har totalt 26 hk mark var av 13 hk är avverkningsbar skog, ca 2 hk är ängsmark, 6 hk håller på att omvandlas till vall från skogsmark och resterande är på återväxt (fram för allt löv).
Högarna består nog nästan av lika delar torv och ris samt mycket jord och dom är så tunga att lastaren på vår lilla traktor inte orkar lyfta.
Bild

Vet inte exakt vad den ska orka lyfta och är väl medveten om att jag nog är ganska naiv om att en griplastare skulle orka mer, men jag måste ju kolla.
Jag går i tankarna att låna eller hyra en maskin för det specifika arbetet.
Då har jag inget behov av någon större vagn, det är så lite ved vi brukar ta ut så jag har hittills tagit ut det med skotern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

husqvarna_med_sthil  
#462652 Köp ingen extra stor vagn enbart för rishögarna, då kan det vara bättre att hyra eller leja bort. Hur som så blir precisionen bättre med gripen än att tumla in med frontlastaren och du kan plocka en liten mängd åt gången.
I mitt fall har jag en 7tons vagn med användningsområde vindfällen, ved, frötall och lite diverse huggning. Drar den med en gammal Zetor 4wd. Jag skulle inte få med mera ut i många fall med en större vagn då fullt lass innebär att jag inte alltid kan köra där jag behöver fram.

Avatar Fallback

Re: Vilken vagn?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462889 Jag tror likt ovan. Du rår inte på de där högarna med en mindre skogsvagn så det bästa är att leja bort det till en grävare eller någon med skotare. Då kan du köpa en optimal vagn till resten. En liten vagn med ramstyrning blir väldigt smidig och klarar av det mesta. Det går att med lite trixande få upp stockar på vagnen som väger mer än lyftkapaciteten. Skulle stockarna ändå vara för långa och stora så kranen inte orkar med kan du dra ut i trepunkten med en luningsbalk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).