Föryngring

Plantöverlevnad

54 inlägg 31571 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461822 Snytbagge

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#461828 Mmmm, misstänkte det :((
Är de pluggplusett plantorna jag satte i våras, ej markberett.
Är behandlade med Merit, ska då varenda planta se ut så här?

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Seb macahan  
#461846 Får du stora angrepp så hjälper inte alltid skydden. Men så länge de inte gnagt runt hela stammen så kan plantorna klara sig ganska bra. Kan du se några baggar där nu och hur omfattande? Jag hade nog sovit i planteringen i en sovsäck o smygit på dom för o se om de kommer tillbaka 😡 . I så fall ut o spruta snabbt. Hittar du inga levande så kanske det värsta har dragit över för din del. Men det är ju alltid en chansning.
Kanske inte rätt tråd men jag har 19000 plantor 50cm barrot som är viltbehandlade 2år i rad enl. de flestas rekommendationer. Förra året behandlade jag inte. Det skulle jag gjort 😡 😡 😡
Blir nog fint kransris av dom buskarna.....Men så går det när man är för dålig på o jaga och hellre går med röjsågen.........

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462004
sundelius skrev:Fler bilder
1498762013_20170629_172400.jpg
1498762002_20170629_172823.jpg

Jag har sett på bilderna! Kan med de ge följande tankar,mm!
Plantat på omarkberett hygge!
Med plantor som har kemiskt skydd, Merit forest, halverings tid 8-12 veckors skugga!
Vecka ett, kanske i början av april! Fullt skydd!
Efter fyra veckor är plantorna i sol nästan oskyddade!
Det är uv ljuset som bryter ner skyddet som binder medlet, medlet är nästan lika starkt men inte på plantan utan nedanför om det kommer nederbörd!
Som jag ser det!
Plantorna är planterade omarkberett!
De har kraftiga skador av flera baggar!
Varje bagge har dött eller avbrutit sitt försök då skadadn av varje gnag är för liten för fult födosök!
Så medlet har funkat!
Ja det finns många baggar!
Ja! De flesta plantorna kommer överleva men inte slå långa toppskott utan bygga stammvolym!
Är allt åt skogen #:-s
Nä det är några veckor gamla gnag!
Så vilt behandla och håll koll på andra hösten efter att hygget togs.
Är det i höst får plantorna svårt att klara sig.
Hoppas du Sundelius att jag svarade som jag lovat! 🤗

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#462036 @Tåndemåla två följdfrågor.
Varför är det viktigt att viltbehandla, är det för att snytbaggen satt ner vitaliteten på plantorna?
Vad menar du med att det är störst risk andra hösten?

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462053
sundelius skrev:@Tåndemåla två följdfrågor.
Varför är det viktigt att viltbehandla, är det för att snytbaggen satt ner vitaliteten på plantorna?
Vad menar du med att det är störst risk andra hösten?

Första frågan hade du svartet på själv. Ju bättre förutsättningar plantan har när angreppet sker ju större chans för att klara det.
Snytbaggen har en treårig cyckel där inflygning sker på våren av könsmogna baggar. De gör födosök under tiden de förökar sig. Sedan är det lugnt under ett drygt år tills nya baggar kläcks. Detta sker andra hösten eller under kalla somrar tredje våren.
De nykläckta bagger går upp och gör ett födosök och vid höstkläckning blir baggarna oftast också önsmogna redan då. Känslig tid är riktgt varma dagar i september. Tredje våren är sista rungan för baggarna om inte det huggits fröträd. Tio fröträd på ett hygge räcker för att det ska dra som ett nytt. Ny hyggen kant ungefär dubbla trädlängden.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#462059 Tack professorn 🤗

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462099 Hur ser prognosen ut om man inte plantar första året utan markbereder o plantar andra året.Tänkt göra detta.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462103 Du får angrepp första och andra året i stället för första andra tredje året.
Men skillnaden är att första våren har du behandlade plantor och det är inte alltid som det ser ut hos Sundelius. Vid andra hösten har plantorna två växt säsonger och har minst dubblat diametern och står då emot angrepp på ett bra sätt, tredje våren är samma som hösten.
Men planterar du då andra våren är det ofta litet tryck på baggarna då hygget inte luktar nytt. Kemisk behandling har ingen verkan på hösten så det är oftast en extra kostnad. Plantan har bara ett år på hygget! När de nya baggarna kläcks!

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462104 Bra markberedning hjälper alltid till med.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462356 Jahapp, då har jag gett mig ut och mätt! La ut 6 slumpvisa provytor (med min Qgis-plugin såklart) innan start. Också köpt ett 6m metspö på biltema där jag klippte av så det blev 5,64m. Smidigt!

Resultatet blev som nedan. Jag tog med beståndsplantor som såg OK ut, dock ej alla. Som ni ser var det en hel del avgångar. Och jag planterade alldeels för tätt! :shock:

1499091106_plantavgang.jpg


Det är alltså mitt i andra säsongen för dessa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

80-90  
#462388 Vet du hur dom har dött ?? Rådjur , snytis eller bara dött ?? Är det så att dom bara dött utan nån spec orsak så är det inte bra !! Men det ser ut som det räcker gott å väl med plantor :-BD :-BD tror detta blir super jag :-BD

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462389 Nej, jag kollade inte. Det sitter ju plantskydd av papp, så man ser inte om det gnagts under. Skulle tro att de flesta torkat, men är inte säker.

För min del räcker det med 1600 granplantor/ha, så ingen anledning till oro! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

80-90  
#462396 Nej detta ser ut som det kommer bli riktigt bra :-BD men det vore kul om du följer upp detta å ger oss info :-BD

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462405 Kanske blir lite koll av döda plantor till sommaren. Och kanske lite nya mätningar när gräset har vissnat ner i oktober.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).