Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydraulikproblem

21 inlägg 14420 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulikproblem

Mats KarlssoTFnSYH  
#46176 Har problem med min griplastare eller kanske rättare sagt med hydrauliken.Jag tycker att den är för svag och går för sakta.Sen kan man inte använda tex. utskjut och lyftfunktionen samtidigt , men det är kanske två funktioner som kräver för mycket flöde?Traktorn (mf 675 4wd) har dubbla pumpar, en för yttre hydraulik o en för trepunkten , den för trepunkten är på 26,2 l/min den andra 36l/min sammankopplade ger dom 63,9 l/min,trycket är ca.160bar. Jag tycker det borde räcka , men har för dålig erfarenhet på detta område, så lite råd vore bra!!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Robertberg  
#46236 Har du testat att köra med mera gas? Vad är de för vagn du kör med?

Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46237 Det flödet bör räcka galant, vi måste ställa ner flödet med flödesbegränsaren på vår Ford 5610
som har liknande flöde, och då kör vi ändå på tomgång för att kranen inte ska kasta så våldsamt.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

flisshejk  
#46243 kolla så att inte överströmnings ventilen är otät

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46250 Vilket tryck fodrar kranen då?
Många kranar vill ha högre än 160 bar.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Mats KarlssoTFnSYH  
#46254 Jag kör på ca. 1200varv , på högre varv kastarar det så , hur kollar man om överströmmningsventilen är otät?Det är en Källefall 6,0m 350 kg . Tacksam för svar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46439 Det sitter väl en fjäder i överströmningsventilen. Händer att den kan gå av. Är den hel så kan du prova att shimsa någon millimeter så fjädern trycker hårdare men var försiktig, fjädern sitter där för att inte något annat skall gå sönder av överbelastning.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Mats KarlssoTFnSYH  
#88354 Längesedan jag körde, men körde lite ved idag och kranen beter sig konstigt fortfarande (har haft iväg den för genomgång bla packat om lyftcylindern)
Den orkar inte lyfta en granstock på 4m 50 cm i rot med bommen, men inga bekymmer alls med att skjuta iväg den med stickan. Om det vore överströmmningsventilen skulle väl det påverka alla funktioner? Tryckslangen går in i ventilen till vinschen innan den går vidare till ventilpaketet, funkar det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

stegmaster  
#88389
Mats KarlssoTFnSYH skrev:Längesedan jag körde, men körde lite ved idag och kranen beter sig konstigt fortfarande (har haft iväg den för genomgång bla packat om lyftcylindern)
Den orkar inte lyfta en granstock på 4m 50 cm i rot med bommen, men inga bekymmer alls med att skjuta iväg den med stickan. Om det vore överströmmningsventilen skulle väl det påverka alla funktioner? Tryckslangen går in i ventilen till vinschen innan den går vidare till ventilpaketet, funkar det?


Tror inte det er nåt "fel" på din kran, förutan att Källefall kraner verkar vara lite slöa om man tittar på deras Websidor. Til.eks. så er det endast 20knm på en 5,1m kran med 170 kg/cm2 tryck(tilsvarande av Farma har 33knm).
Dessutan er ju inte en nysågat granstokk på 4 m 50cm dim. direkt lätt heller.
Tyvärr er den nog inte stärkare, och om du kjör med endast 160kg/cm2 trykk, så blir det ju ennu sämre enn med dom 170kg/cm2 som verkar vara vad som rekommaderas. Lyftkraft på källefall full langd (5,1m kran) 275kg. Farma 5,1m lyfter 450kg.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Dexxaz  
#88391 @Stegmaster
Är lyftmomenten du skriver om ren nettovikt inkl. Rotator/Grip???
Har kollat Källefalls hemsida men det framgår inte om det är vikter med eller utan grip som är angivet där...
Rimligt vore att det är fråga om vad man kan lyfta i gripen som anges, inget annat....
Om man måste räkna bort 100-150 kg för grip/rotator så förstår jag att en granstock på 4m känns tung....

Nån som vet??

Mvh/Dexx

Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

stegmaster  
#88400
Dexxaz skrev:@Stegmaster
Är lyftmomenten du skriver om ren nettovikt inkl. Rotator/Grip???
Har kollat Källefalls hemsida men det framgår inte om det är vikter med eller utan grip som är angivet där...
Rimligt vore att det är fråga om vad man kan lyfta i gripen som anges, inget annat....
Om man måste räkna bort 100-150 kg för grip/rotator så förstår jag att en granstock på 4m känns tung....

Nån som vet??

Mvh/Dexx

Om det vore inkl, grip och rotatar kan du vara säker på at dom hadde skrivit det.
Det finns endast nogra få tillvärkarere som uppger kranens uppgifter inkl. grip och rotator, och då passer dom på at skriva det. Så om inget er anngivet får man nog tro at det er utan grip och rotator.
Håller med dig annars, at det bästa vore om alla gav sin uppgifter med grip och rotator, men så er det inte tyvärr med dom flesta.
En annan sak er at dessa 6m kraner (både källefall och farma) brukar vara en 5,1 med 0,9 utskyt, altså egentlig samma kran bara en annan (och tyngre stikka), och då går ju lyftkraften rejlält nedöver.

Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

totte  
#88406 En granstock i den dimensionen, jag räknade då med 45 cm diam på mitten, är på över 0.6 m3 och väger följaktligen minst 400 kg troligen mer, så det är inte så konstigt om du har svårt att lyfta den, kranen är helt enkelt inte stor nog för såna dunderbestar till stockar.

Avatar Fallback

Re: hydraulikproblem

Dexxaz  
#88417 Följdfråga(Obligatorisk).....
Vad ska du använda 5,1 m räckvidd till i en kran om det inte går att LYFTA nått i det läget??
Mitt hembygge (4,3m) lyfter ca 400Kg i grip/rotator på max räckvidd.....
Trycket nedjusterat pga.vältrisk över stödben....
Ska man bara kunna dra åt sig pinnarna med gripen är det bättre med en lunningsvinch....

Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

stegmaster  
#88428
Dexxaz skrev:Följdfråga(Obligatorisk).....
Vad ska du använda 5,1 m räckvidd till i en kran om det inte går att LYFTA nått i det läget??

Jovisst, går det at lyfta nåt(ihvärtfall med en farmakran), 450kg på 5,1m U/grip/rotator (vikt grip 56kg rotator 21kg + länk) . Altså 450kg - ca 80kg = 370kg på full räckvidd er vel inte helt fel. Dessutan er det inte ofta man behöver lyfta så stora stokkar som vi taler om här, på full räckvidd. Men om man drar inn stokken närare vagnen blir kranen rätt mycket stärkare, sen tapper den lite ork om man behöver lyfta högt(över höga grindar).
En annan sak er ju at dessa kraner/vagner er framtagne för ved och gällringskjöring, inte grov slutavärkning(då får man nog acceptera et omtag med kranen)
Men som sagt så virkar källefall sina kraner lite slöa, änligt specifikasjoner från tillvärkare.

Användarvisningsbild

Re: hydraulikproblem

masterchief  
#88430 Hämta hem stocken med stickan och var glad....
Det är ingen skotarkran och hydralik vi pratar om...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar