Föryngring

Trampa gräs. Hur gör ni?

17 inlägg 12695 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trampa gräs. Hur gör ni?

Seb macahan  
#462309 Det kanske låter dumt men hur gör ni när ni "trampar" gräs runt plantor. Mina tallplantor som jag satte förra hösten börjar på vissa ställen försvinna under gräs o annat. På de partier där jag förmodade att det skulle komma har kag markerat plantorna med käppar. Men o bara trampa ner gräset tycker inte jag räcker. Vet en del som kör med en treudd på röjsågen runt plantan. Vitsen med detta är ju delvis o ge plantan mer ljus men också lättare o spruta viltskydd senare i sommar. Så hur gör ni?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

alias  
#462311
Seb macahan skrev:Det kanske låter dumt men hur gör ni när ni "trampar" gräs runt plantor. Mina tallplantor som jag satte förra hösten börjar på vissa ställen försvinna under gräs o annat. På de partier där jag förmodade att det skulle komma har kag markerat plantorna med käppar. Men o bara trampa ner gräset tycker inte jag räcker. Vet en del som kör med en treudd på röjsågen runt plantan. Vitsen med detta är ju delvis o ge plantan mer ljus men också lättare o spruta viltskydd senare i sommar. Så hur gör ni?


För egen del beror det på omständigheterna - främst vilken typ av vegetation som dominerar. Vad är det som är störst problem på ditt hygge?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Seb macahan  
#462313 Det som mest dominerar är ganska fetbladiga blommor/örter, gräs och hallon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

alias  
#462315
Seb macahan skrev:Det som mest dominerar är ganska fetbladiga blommor/örter, gräs och hallon.


Hade nog kört på trimmersnöre under dylika förhållanden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462322 Jag har använt en smal kratta för att ta det närmast plantan. Annars har jag trampat fot i fot runt hela plantan, tänk på att byta håll då och då om du är känslig för yrsel i nyktert tillstånd.
Jag tror dock att du är lite tidigt på det ännu, växterna behöver vara så styva att de knäcks för att de inte ska resa sig eller växa om. Känn på dem men var beredd på att vänta 2-3 veckor.

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462340 Själv brukar jag använda skära, främst mot ormbunkar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462357
busholle skrev:Jag har använt en smal kratta för att ta det närmast plantan. Annars har jag trampat fot i fot runt hela plantan, tänk på att byta håll då och då om du är känslig för yrsel i nyktert tillstånd.
Jag tror dock att du är lite tidigt på det ännu, växterna behöver vara så styva att de knäcks för att de inte ska resa sig eller växa om. Känn på dem men var beredd på att vänta 2-3 veckor.

Helt rätt, lite tidigt ännu.
Nackdelen med att slå av gräset är det riskerar att växa upp igen. Så kan man bryta av växtligheten är det bäst. Minst risk för plantan med.

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

jannee  
#462358 Numera använder jag röjsågen och treudden, tidigare gick jag med en lie, bra framförallt mot bräken.

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Traktordave  
#462362 Är det bättre att slå av ormbräken med ex röjsåg än att bara bryta av dom (genom att "stampa dom"?

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

jannee  
#462366 Min uppfattning är att det kan räcka med att bara slå av översta delen på ormbräkent så klarar sig plantorna och man undviker att slå av eller trampa ned befintliga plantor.
Men visst missar man ibland eller = tar lite för bra :oops:

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Ldsaren  
#462367 Trampa är det bästa
Klippa då växer det upp igen och risk att mörda klippa av plantan också
Det jäkliga är att hitta dom i det tjocka gräset .Men annars verkar granplantan trivas i lite gräs .det är väl värst om gammalt gräs snor sig om och snön tar med det ned

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

80-90  
#462391 En potatishacka e kanon !! Dra gräs från plantan å trampa ner gräset runt den :-BD då verkar det som gräset man trampar ner håller tillbaka återväxten av det bättre än om man slår med röjsågen :-BD

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462404
jannee skrev:Min uppfattning är att det kan räcka med att bara slå av översta delen på ormbräkent så klarar sig plantorna och man undviker att slå av eller trampa ned befintliga plantor.
Men visst missar man ibland eller = tar lite för bra :oops:

Detta är ett jätte bra sätt om det är örnbräken eller hallon! \:d/ Annars är trampa alltid bästa sättet med eller utan kratta! :grin:

Avatar Fallback

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Ldsaren  
#462451 Bara göra det enkelt för sig .en pinne o leta med o sen trampa och myggspray

Användarvisningsbild

Re: Trampa gräs. Hur gör ni?

Älgfoderodlare  
#462518 Jag trampar ner med grovräfflade stövlar. Viker ner gräset/övrigt med ena foten som jag för bort från plantan ca. 2-3 dm. Sen med den andra foten sparkar jag fram o tillbaka ett par gånger över tillväxtdelen vid rötterna, så att växterna verkligen blir sönderrivna. De döende delarna lägger ner det som står lite längre ifrån. Brukar hålla så gott som hela sommaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).