ATV och UTV i skogen

Fastklämd under fyrhjuling

42 inlägg 18423 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

sundelius  
#461467 Men jag håller med dig :smile:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

tallen100  
#461468 Håller också med.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

halvproffs  
#461476 Kanske är det lika med motorsågsolyckor att föraren inte är nykter. Alkolås på motorsåg kanske är en bra ide? För att inte tala om alla cyklister som kör omkull och belastar vården alldeles i onödan. Alkolås där också!. Vill man köra full så monterar man bort det på hjulingen. Eller varför inte förbjuda alkololen helt och hållet som vi gjort med narkotikan för inte finns det väl någon narkotika ute i samhället?
Förbud hit och dit hjälper inte mycket när individen som ställer till det inte förstår bättre.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

jannee  
#461479 Drink and drive, då får man allt räkna med lite spill :mrgreen:
Folk har alltid gjort dumma saker i fyllan, av den orsaken kan man inte omyndigförklara alla.
Alkolås i bilar och traktorer må vara en sak, med dessa redskap kan man äventyra livet för andra. Med ATV eller gräsklippare är riskerna betydligt mindre.
Finns inget alkolås i flygplan så varför på en moppe, gränsen för personligt ansvar måste väl ändå dras någonstans?
Efter vad det verkar så blir folket allt DUMMARE för var dag som går. Sunt förnuft är tydligen bortblåst.
Du ska ha kort (behörighetsbevis) till allt du ska göra, därefter alkolås på alla maskiner - hur dumma har vi blivit?
Ja dummare är vi, inget tvivel om annat, för VEM kan sätta ihop en möbel från IKEA utan att läsa manualen :?:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

husqvarna_med_sthil  
#461576 Mycket bra inlägg Jannee som jag också funderat på flertalet gånger, hur överlevde folk förr ? , måste ju ha varit farligt så ända in i norden :grin:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

uffejohan  
#461583 Jodå, det har allt hänt en del genom åren tack vare olika lagar och regler samt stora investeringar i trafiksäkerhet. År 1970 omkom över 1300 personer, förra året 260 personer trots en oändligt mycket större trafikvolym. Går vi tillbaka till 1911 omkom 148 personer men då fanns bara ca 1000 bilar i landet.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

jannee  
#461586 Mittseparationen har säkert bidraget till minskningen av dödsfall i trafiken, men ändå viktigare är nog att bilarnas krocksäkerhet tillsammans med lägre hastighetsgränser mot INNAN högeromläggningen, dessutom en helt annan och bättre vägstandard.
I dag är det motorväg där trafiken är som intensivast vilket det inte var innan högeromläggningen, förutom mellan Lund - Malmö + mellan Södertälje - Stockholm.
Inte f*n kör bilisterna bättre idag mot vad de gjorde på 60 talet, dock är bilarnas vägegenskaper och inte minst bromsar av en helt annan klass + krockskyddet och betydligt lägre hastigheter.
Det är rent hårresande hur illa eller nonchalant bilister idag beter sig i trafiken.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Leopold  
#461607 Utan att blanda in alkohol & droger etc så får jag nog vidhålla att rejäla störtbågar borde vara normen på fordon typ atv. Inte otänkbart att de kan dratta på ändan & fel köl precis som gamla traktorer från anno dazumal. Synd om folk ska trilla av pinnen helt i onödan om det kan förhindras så enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462144
Leopold skrev:Utan att blanda in alkohol & droger etc så får jag nog vidhålla att rejäla störtbågar borde vara normen på fordon typ atv. Inte otänkbart att de kan dratta på ändan & fel köl precis som gamla traktorer från anno dazumal. Synd om folk ska trilla av pinnen helt i onödan om det kan förhindras så enkelt.

Jo det är ju en liknelse som känns ok. Jag skulle gärna montera en båge på min om det fanns något som passar en atv anpassad för skogsbruk. De som finns verkar vara för nöjeskörning.

De största hindren som jag ser nu, för mitt behov och användning, är

1) Förflyttning av tyngdpunkt uppåt, men det kompenseras nog av mina kedjor när de är på.
2) Hur fästa taket/bågen när både hydraulaggregat och spakpaket är monterade. Flytta på och av båge känns inte som ett vettigt alternativ.
3) Behovet. Då min maskin nästan jämt är utrustad med kedjor eller band är den mycket svår att välta. Men det har hänt men då genom att vagnen tryckt atv över ända. Mitt misstag men likafullt välte den. Där var det ett träd som lyckligtvis agerade båge och förhindrade skador på aggregat och spakpaketet ( och möjligen mig själv).

Kanske en bättre att fokusera på en lösning för rekretations, gårds och vägmaskiner?

Men oavsett, utan alkohol så försvinner den allt övervägande delen av fyrhjulingsolyckorna, i varje fall om jag tolkat rapporteringen riktigt.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462146 Har kört fyrhjuling i många år i egen skog jag råder er lutar det för jävligt eller för brant gå av maskinen o gå brevid

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

mrvimek  
#462326 Det har kommit en ce märkt båge till fyrhjuling nu

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

mrvimek  
#462327
granen skrev:Har kört fyrhjuling i många år i egen skog jag råder er lutar det för jävligt eller för brant gå av maskinen o gå brevid
eller låta den få åka ner själv :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).