Öppna kategorin

Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

14 inlägg 3942 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

HenrikZ  
#461916 Hej!
Var i dag med om en grej i trafiken som gör att man undrar lite... En björk som står i diket har blåst ner och står och lutar mot räcket med halva stammen hängande fritt över vägen, lite halvtaskigt rotfäste kvar och svårt att se detta från vägen. Ut ur en bil kommer en herre med en yxa och börjar dra och hacka av grenar som hänger utan att ena kolla hur roten ser ut. Efter det susar bil efter bil gladeligen förbi...
Så att man blir mörkrädd :???: Tittar man lite närmare är den dessutom rötskadad... Vilket blir tydligt när räddningstjänst väl kapat den.
Brandmannen som sågade verkade dessutom inte ha nån koll utan klämmer det första han gör svärdet. Hur är reglerna för räddningstjänst vad gäller motorsåg egentligen?
Med hans metodik var det konstigt att det inte spjälkade...

Blev visst lite långt det här, ursäkta, men man blir lite upprörd och förvånad av folks nonchalans ...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

ananders  
#461924 Har en bekant som är deltidsbrandman och de har endast A och F behörighet i motorsågskörkort.
F är speciellt för räddningstjänsten för att såga i väggar och dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

HenrikZ  
#461925 Intressant, kan ju förklara en del.. tycker det är lite konstigt ändå med tanke på vad de kan hamna i för situationer. Nån som vet om det är annorlunda för heltidare? Känns som att detta kunde gått riktigt illa... Hur är det egentligen, är det markägaren som egentligen är skyldig att avlägsna trädet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

Amatörhuggare 62  
#461928 Trafikverket är det som skall ta hand om träd, inom vägens område.
För som vanlig bilist, och du blir påkörd. Så går det åt skogen.
Dom stänger av med TMA bil. Och tar hand om trädet.
Så brukar det vara på dom vägar, som jag känner till.

Var mycket diskussioner, på kursen i höstas. När vi som plogar snö.
Hade heldag, på Trafikverket.

Ja nuförtiden, blir man mörkrädd, man ser mycket tokigheter på vägarna.
Senast igår, så körde bilister omkull. Varningstälten vid en olycka på E 22.
Stackars Brandkår och Ambulanspersonal, det är med livet som insats.
Dom skall rädda folk, och håller på bli överkörda.
Jag tycker det är alldeles, förskräckligt. Och inte nog med det.
Än fram med telefonerna, och både ta kort och filma.
Vart har Moral och Sans, tagit vägen.
Jag blir upprörd. 😡

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

HenrikZ  
#461931 Ja, tyckte synd om den stackars tjejen som körde ambulansen som kom efter nån minut... Stackarn blev utskälld när hon hindrade folk från att köra under trädet.
Antar att räddningstjänst kom för att det var rätt mycket tung trafik som blev stående.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

anersimyra  
#461942 Gubbe med yxa, brandman som klämmer sågen, sen en ambulans mitt i det hela.. :shock: vad var det som utspelade sig, egentligen.. :D

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

HenrikZ  
#461943 Tja, det kan man fråga sig... Går vilt till på de värmländska vägarna... civilpolisen var där också :grin: Skämt åsido... ambulansen var nog bara en slump och troligen polisen också... Men det var tur att hon kom innan trafikvettet helt upplöstes... fattar inte att folk frivilligt kör under ett hängande träd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

sundelius  
#461995
ananders skrev:Har en bekant som är deltidsbrandman och de har endast A och F behörighet i motorsågskörkort.
F är speciellt för räddningstjänsten för att såga i väggar och dylikt.

Japp helt rätt ananders. Vi har A och F men det betyder inte så mycket.
I mitt fall var det två heltidare som höll i en endagskurs och de kunde inte så mycket.
Absolut inte deras fel,de hade fått en utbildning av arbetsgivaren men hade ingen praktisk vana. Tyckte faktiskt lite synd om dom, de var nervösa när de hörde att de hade en i gruppen som jobbade i skogen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

sundelius  
#461997
HenrikZ skrev:Intressant, kan ju förklara en del.. tycker det är lite konstigt ändå med tanke på vad de kan hamna i för situationer. Nån som vet om det är annorlunda för heltidare? Känns som att detta kunde gått riktigt illa... Hur är det egentligen, är det markägaren som egentligen är skyldig att avlägsna trädet?

Det är inget konstigt alls, vi ska kunna allt och övar bara 3 timmar var tredje vecka. Säger sig självt att alla inte kan vara bra på allt.
Själva rökdykningen undantagen då fokuset på utbildningen ändå ligger där.

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

sundelius  
#461999
Amatörhuggare 62 skrev:Trafikverket är det som skall ta hand om träd, inom vägens område.
För som vanlig bilist, och du blir påkörd. Så går det åt skogen.
Dom stänger av med TMA bil. Och tar hand om trädet.
Så brukar det vara på dom vägar, som jag känner till.

Var mycket diskussioner, på kursen i höstas. När vi som plogar snö.
Hade heldag, på Trafikverket.

Ja nuförtiden, blir man mörkrädd, man ser mycket tokigheter på vägarna.
Senast igår, så körde bilister omkull. Varningstälten vid en olycka på E 22.
Stackars Brandkår och Ambulanspersonal, det är med livet som insats.
Dom skall rädda folk, och håller på bli överkörda.
Jag tycker det är alldeles, förskräckligt. Och inte nog med det.
Än fram med telefonerna, och både ta kort och filma.
Vart har Moral och Sans, tagit vägen.
Jag blir upprörd. 😡

Amen på den amatörhuggaren. Man ser mycket rart när man arbetar på vägarna. Tänker på de stackare som arbetar dagligdags med vägarbete #:-s
Vi stänger av vägen helt med hjälp av brandbilarna nuförtiden
Skulle vara straffbart att fota och filma vid olyckor

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

HenrikZ  
#462006 Inget illa menat mot brandmännen i fråga eller generellt Sundelius... förstår att alla inte kan vara bäst på allt. Om det sen egentligen är trafikverket som ska ta hand om sådana situationer så är det ju absolut inte konstigt... Blev bara nyfiken på vad man har för utbildningar inom området

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

JensSkoog  
#462011 https://www.nrk.no/sorlandet/brannmenn- ... 1.13580371

Brandkåren ska kunna mycket, skrivs det här.

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

anersimyra  
#462062 På Ågestaanläggningen utanför Farsta har de en spännapparat för att simulera träd i spänn. Jag vill minnas att alla heltidare i Storstockholm utbildas med hjälp av denna utrustning, det innebär förmodligen en utbildning som liknar C.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Trafikvett och räddningstjänsten utbildning

sundelius  
#462086
anersimyra skrev:På Ågestaanläggningen utanför Farsta har de en spännapparat för att simulera träd i spänn. Jag vill minnas att alla heltidare i Storstockholm utbildas med hjälp av denna utrustning, det innebär förmodligen en utbildning som liknar C.. :?:

Tror inte det, ingår i F kursen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar