Avverkning (slutavverkning)

Förröjning slutavverkning

42 inlägg 24442 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

halvproffs  
#451136 Perfekt blädningskog med spridda storlekar, eller hur Alias? :grin:
Bara mina sex spänn. :wink:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451154 Tog några bilder

Här behövs det nog inte förröjas:
1492505748_foerroej.jpg


Är det någon mening med att ta ned dessa buskar? De är ju inte i vägen, och om de överlever så tar man dem i röjningen 10 år senare?
1492505748_foerroej2.jpg



Här är en dunge som jag tänkt spara. Växer rätt bra. Gör inget om man får något olikåldrigt mitt i, tycker jag.
1492505748_dunge.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451155 En säger att det är gammalt och dåligt material med självföryngrad dunge mitt i, och en säger att det växer iväg och mognar för fort.
:???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451156 Tycker också du ska spara dungen. Det berikar skogen med såna där platser, lite spännande också och bra ställen för mindre djur att söka skydd i kanske.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

alias  
#451160
halvproffs skrev:Perfekt blädningskog med spridda storlekar, eller hur Alias? :grin:
Bara mina sex spänn. :wink:


Tror nog att det i så fall vore bättre med stamvis storleksvariation och inte gruppvis. :smile:

När man sedan inte ser att detta brukningssätt skulle tillföra något till den egna skogsfastigheten så tror jag att jag oavsett förutsättningarna hade avböjt vänligt men bestämt!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

alias  
#451163
Mangan skrev:En säger att det är gammalt och dåligt material med självföryngrad dunge mitt i, och en säger att det växer iväg och mognar för fort.
:???:


Skulle nog vilja säga att bägge läger kan ha rätt.

De plantor som överlever friställningen brukar kunna lägga på sig både i diameter och på höjden efter några år.

Det jag har observerat är att på en stor andel stammar av denna förväxande beståndsföryngring så hittar man virkesdefekter i form av rotkrök och avverkningsskador som barkskav och toppbrott. Kan vara värt att kolla om så är fallet i ditt bestånd innan du bestämmer dig (sen kan ju fler skador av denna typ tillkomma under avverkningen om skördarföraren tänker fel eller något träd inte är samarbetsvilligt).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451213
Mangan skrev:Tog några bilder

Här behövs det nog inte förröjas:
1492505748_foerroej.jpg


Är det någon mening med att ta ned dessa buskar? De är ju inte i vägen, och om de överlever så tar man dem i röjningen 10 år senare?
1492505748_foerroej2.jpg



Här är en dunge som jag tänkt spara. Växer rätt bra. Gör inget om man får något olikåldrigt mitt i, tycker jag.
1492505748_dunge.jpg

Buskar som står nära träd som ska avverkas tar jag bort=bättre sikt för skördaren.
Låter även s.k.. enbitsträd vara kvar de kommer annars inte med i grothögarna utan blir ett plockepinn som markberedaren drar ihop till
bråtar, omöjligt att plantera i.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

kummander  
#453323 Jag jobbar med underröjning nästan uteslutande i slutavv. och jag funderar ofta på samma sak. Har luckorna lite storlek brukar jag spara dom och ibland kan jag till och köra lite ungskogsröjning när jag ändå är där. Annars är det nog bäst om det är så rent som möjligt på hygget. Oftast så klarar det sig ändå inte och ofta är träden så undertryckta att de aldrig hämtar sig.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

HenrikZ  
#461930 Hakar på den här tråden... Har ett bestånd på ca 90 år som ska avverkas och bli bete (ca1,5 ha).
Väldigt blandade storlekar och en hel del kring 10-12 cm i brösthöjd mestadels gran... Hur skulle ni tänka med förröjning här?

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

jannee  
#461934 Förutsättningarna blir "något" annorlunda eftersom du vill ha fram betesmark.
Av detta får, jag i alla fall, den uppfattningen att du även vill ha bort riset, vilket i sin tur innebär att du ENDAST ska röja bort det minsta, ALLT som skördaren kan ta vara på = blir minst en massabit lämnar du oröjd. I.o.m. detta hamnar allt i grothögen och transporteras senare bort för att flisas - ELLER.
M.a.o. stammar på 10 cm lämnas oröjda - blir en masssabit.
ANNARS räknar man med att enbitsträd INTE lönar sig att upparbeta = kostar mer än det smakar.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461938 Nej bort med allt under 12 cm. Dom kommer bara att bli söderfällda och gå av när skördaren försöker mata igenom dom

Janne du kör inte skördare va??

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

HenrikZ  
#461940 Tja, marken är blöt bitvis, så där kommer man nog att köra på en del av riset... Enligt mellanskog ska det vara bättre att bränna resten av riset på plats. Kommer förlora på skotningen tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461944
just_det skrev:Nej bort med allt under 12 cm. Dom kommer bara att bli söderfällda och gå av när skördaren försöker mata igenom dom

Janne du kör inte skördare va??


Håller inte riktigt med där, 12 cm i brösthöjd är ganska grovt och klarar man inte hugga dom med en skördare så är något fel. Så grovt går ju inte ens ta med en röjsåg. / Hälsar en som kört skördare i fyra år nu.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning slutavverkning

Harva71  
#462082
Mowi skrev:
just_det skrev:Nej bort med allt under 12 cm. Dom kommer bara att bli söderfällda och gå av när skördaren försöker mata igenom dom

Janne du kör inte skördare va??


Håller inte riktigt med där, 12 cm i brösthöjd är ganska grovt och klarar man inte hugga dom med en skördare så är något fel. Så grovt går ju inte ens ta med en röjsåg. / Hälsar en som kört skördare i fyra år nu.

Avatar Fallback

Re: Förröjning slutavverkning

80-90  
#462095 12 cm är inga problem å ta med röjsågen !! Jag håller med till 100% att man ska ta allt under 12 cm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).