tis 14 mar 2017, 15:07#444635
Nu vet jag inte vad du har för ventil men jag tittade igår på 6/2 ventiler hos OIE de låg på ungefär 2 A och det är nog inte orimligt. Alltså 20-30 W. (ström = (effekt / spänning).
Har du båda till (drivning och riktning) så skulle det dra 4 A.
7 Ah finns ganska trevlig modeller på batterier, då skulle det i teorin räcka nästan 2 timmar. Det vet jag inte om jag tror på.
Nu vet jag inte om det var som jag förutsatte att båda är till, egentligen borde det väl räcka med riktning kan man tycka.
Edit: Väldigt fint bygge och den ser användbar ut. Jag hade inte haft något emot en liten kran till en vagn efter fyrhjuling...
Andra lösningar är väl att lägga manuella ventiler parallellt. Du vill säkert ha elstyrningen när du drar den efter din ATV.
Alternativt köpt typ ventiler som är med tex weimers 1400 winsch. Där man har en manuell vippa att köra winschen med om man inte kör fjärrkontroll.
Problemet med hydraulik och ventiler är att det brukar bli dyrt.
Så här hade jag gjort i praktiken.
1. Mätt strömmen till ventilerna för att veta
2. Ström x tid blir ungefär kapacitet så när som förlusterna. Så 1 A i 7 h = 7Ah, eller 7 A i 1 h ska teoretiskt kräva lika batteri.
3. Kanske det räcker med såna blyackar av typen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000018765/ på ca 7 Ah.
4. Dock hade jag som skeptiker satt 2 batterier med omkopplare mellan. Orsaken är att 2 batterier räcker långt mer än dubbelt så länge som ett (för när ett är slut ökar chansen att man kommer ihåg att ladda det)
5. När jag har vagnen ansluten till apparat med laddning så får den ladda i båda.
Typ:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000018765/ (kanske inte biltema men finns andra typ batterilagret etc)
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...