sön 02 jul 2017, 07:32#462144
Leopold skrev:Utan att blanda in alkohol & droger etc så får jag nog vidhålla att rejäla störtbågar borde vara normen på fordon typ atv. Inte otänkbart att de kan dratta på ändan & fel köl precis som gamla traktorer från anno dazumal. Synd om folk ska trilla av pinnen helt i onödan om det kan förhindras så enkelt.
Jo det är ju en liknelse som känns ok. Jag skulle gärna montera en båge på min om det fanns något som passar en atv anpassad för skogsbruk. De som finns verkar vara för nöjeskörning.
De största hindren som jag ser nu, för mitt behov och användning, är
1) Förflyttning av tyngdpunkt uppåt, men det kompenseras nog av mina kedjor när de är på.
2) Hur fästa taket/bågen när både hydraulaggregat och spakpaket är monterade. Flytta på och av båge känns inte som ett vettigt alternativ.
3) Behovet. Då min maskin nästan jämt är utrustad med kedjor eller band är den mycket svår att välta. Men det har hänt men då genom att vagnen tryckt atv över ända. Mitt misstag men likafullt välte den. Där var det ett träd som lyckligtvis agerade båge och förhindrade skador på aggregat och spakpaketet ( och möjligen mig själv).
Kanske en bättre att fokusera på en lösning för rekretations, gårds och vägmaskiner?
Men oavsett, utan alkohol så försvinner den allt övervägande delen av fyrhjulingsolyckorna, i varje fall om jag tolkat rapporteringen riktigt.